Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Alternativhagel/stål/annat?

Featured Replies

Publicerat

Nu kommer en dum fråga kanske.. Men har insett att många ställen jag nog vill hagel-jaga på är inom såna här dumma zoner där ett dike tydligen är en träskmark om det vill sig riktigt illa.

Den diskussionen åt sidan dock; vad för alternativhagel kör ni med om ni inte vill/kan köra stål? Bismuth? Annat? Såg att Bismuth (billigaste jag såg på XXL) låg på runt 30 kr smällen, lagom..

Sen när jag tänkte på det så blev jag lite osäker igen på stålhaglet. Jag har med glädje smällt mina 24g övningsskott (vilket jag vet ska vara helt säkert med trycket) i min Browning 325.. Men om man går upp i laddning på stålet, då blir jag igen lite osäker. Tror mig minnas att jag hade ett samtal med bla @Ken1 där det sades att 28g ska vara problemfritt också. Ska man tänka på choken? Ni som kan detta med hagel, kan ni ge råd om hur man ska tänka? Jag ska kontrollera men jag tror jag kört mest hela tiden med 1/4 - 1/2. Men pga att mitt senaste år varit jakt-ljumt och särskilt så med hagel, så kommer frågorna upp i skallen nu iaf.

Publicerat

Nja när det gäller våtmarker så finns väl inga prejudikat. Jag använde det här som utgångspunkt:
https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/jakt-och-vilt/kartstod-for-blyhagelforbud/

Eller i korthet:
image.png

Dvs ett litet dike eller mindre surhål räknar jag som sista punkten.

Nu kör jag själv så här:

Områden som omfattas av blyförbudet och utan större risk för rikoschetter så kör jag stål. Enkelt och billigt och funkar.

När jag jagar på marker (med stående fågelhund) där det är omväxlande tjärnar och ofta rätt stenigt så
kommer jag köra bismuth som jag kommer att testa på årets jakt.

Jagar jag i ett område där det nästan inte finns några vattendrag där det sannolikt inte omfattas av förbudet så kör jag helst bly.

Beställde dessa på rmjakt.se som jag ska testa på slamtavla på lördag och se hur spridningen ser ut..

image.png