Publicerat 1 timme sedan %d hr Sitter och funderar på att bli lite vek och skaffa en ljuddämpar till min "gubbmagnum" aka .30-06, dock kommer ju frågan vad för gänga man bör välja när man är begåvad med ett sugrör på sin Classic 90. Pipan är 14,3mm vid mynningen och 10cm in har den stigit till 15,5mm och söker man lite på nätet så skall man ha minst 15,5 för en M14x1 gänga, men upplever att pipan kanske bli lite väl kort om den skall kortas ner 10cm. I dags läget är pipa 57cm och med tanke på att kalibern gärna har lite pipa känns det onödigt kort att komma ner mot 45cm, tar man 5cm från mynningen landar diametern på 15mm.Tänker att klenare gänga än M14x1 känns väldigt udda och svår att avyttra eller liknande om så skulle vara fallet.Så vad säger vår egen expert @Dansken i ärendet? Känner mig vilsen i gängornas värld!
Publicerat 1 timme sedan %d hr Gänga m13x1 eller nån halvtummare och loctite:a på en krage med gänga i m14x1 skulle jag gjort.
Publicerat 1 timme sedan %d hr Skär M14X1 på pipan. Gör gängan 25 mm lång. Svarva en "rund mutter" som är 10 mm lång och mäter exempelvis 17 mm utvändigt. Skruva den på så dämparen kan bottna mot den- då har du 15 mm lång gänga som dom flesta rekommenderar. Lås muttern med en stoppskruv (pipan blir så varm så nästan all gänglåsning kommer att lossna)Eller välj en dämpare med M13X1 gänga.Båda "goda råd" är nödlösningar men fungerar i praktiken.Om du kapar pipan kan du ladda med ett snabbare krut och få det att funka också.Mvh Dansken- som avråder alla från att kapa pipan på deras .30-06 och har gjort det på hans egen och laddar med URP 🤣🤣