Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"DEBATT: Om barnen kan äta vildsvin kan de väl äta kanadagås också?"

Featured Replies

Publicerat

Läste denna insändare från någon person i Motala.

Jag tror det vore bra för jaktkulturen i Sverige om vi slussade in mer viltkött av alla slag i skolmatsalarna, så här borde det ju finnas möjligheter. Även om det inte alltid är det mest ekonomiskt fördelaktiga kanske (där har jag inte koll) så tror jag det vore ett bra drag att köra lokala drive:r ibland.

Varför inte få ut en hoper betrodda jägare på skyddsjakt längsmed stränderna och göra nån deal med ett slakteri som kan fixa fåglarna till lokala skolor? Man fick goodwill bland folket för att man hjälper till att snygga till stränderna, och mer insikt i jakt och vilt via skolorna. I en tid av mycket kritik och även hot mot jakt&jägare så tycker jag det vore bra att göra sånt.

DEBATT: Om barnen kan äta vildsvin kan de väl äta kanadagås också?

Publicerat

Frågan är bara hur många man hinner skjuta innan resten flyger iväg. Visst, de kommer tillbaka men avkastningen är väldigt liten om man ser till tiden.

Tyvärr, så får vi jägare inte använda Claymores...😬

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago, Islänningen said:

Frågan är bara hur många man hinner skjuta innan resten flyger iväg. Visst, de kommer tillbaka men avkastningen är väldigt liten om man ser till tiden.

Tyvärr, så får vi jägare inte använda Claymores...😬

Nu vet jag inte hur det ser ut därikring, ej heller nån expert på fågeljakt.. Men nog måste man kunna skjuta ett gäng? Vore det mer effektivt med kula från håll kanske, eller sticker alla vid ett skott?

Kommer de tillbaka varje dag så kan man ju skjuta ett gäng varje dag... Kommer de inte tillbaka så har man väl fått en bra effekt för badplatsen...

Kanske är jag ute och cyklar? Jag tänker oavsett inte på detta som en stor köttresurs eller nått, mer en bra symbolaktion som främjar kulturen.

Publicerat
50 minutes ago sexfemåtta sa:

Nu vet jag inte hur det ser ut därikring, ej heller nån expert på fågeljakt.. Men nog måste man kunna skjuta ett gäng? Vore det mer effektivt med kula från håll kanske, eller sticker alla vid ett skott?

Kommer de tillbaka varje dag så kan man ju skjuta ett gäng varje dag... Kommer de inte tillbaka så har man väl fått en bra effekt för badplatsen...

Kanske är jag ute och cyklar? Jag tänker oavsett inte på detta som en stor köttresurs eller nått, mer en bra symbolaktion som främjar kulturen.

Min erfarenhet av jakt med kula, är att man kanske lyckas ta två innan de flyger. Eventuellt någon till, om man jagar subsonic.

Det kan dröja allt från 10 minuter till dagar innan den flocken kommer tillbaka. Men det finns andra som tar deras plats.

Med ungefär 1.5kg bröstfiléer per fågel, så får man ligga i ganska bra tills man får tillräckligt till en måltid för en skolklass.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago, Islänningen said:

Min erfarenhet av jakt med kula, är att man kanske lyckas ta två innan de flyger. Eventuellt någon till, om man jagar subsonic.

Det kan dröja allt från 10 minuter till dagar innan den flocken kommer tillbaka. Men det finns andra som tar deras plats.

Med ungefär 1.5kg bröstfiléer per fågel, så får man ligga i ganska bra tills man får tillräckligt till en måltid för en skolklass.

Då låter det onekligen som en lite dödfödd idé med skolmat. Men kanske vore det bra oavsett att få ut mer skyddsjakt på badplatser (vet ej hur mkt detta görs). Eller rent som öppen fråga - hur löser man problemet med badplatser som svämmas över av gäss?

Publicerat

Här kör kommunen väldigt mkt med grön laser som skrämmer dem. Och när det tappar effekt så får vi åka och skjuta dem.

Tror det går att lösa men inte med badstrandsgäss utan vanlig jakt. Under hösten, typ nu, kan man på rätt ställe skjuta en hel del gäss med hagel dvs bulvaner och ofta liggömsle. Och det är väldigt mkt kött på dem, första gåsen jag tog hand om vart bra mkt mat.

Publicerat
7 minutes ago sexfemåtta sa:

Då låter det onekligen som en lite dödfödd idé med skolmat. Men kanske vore det bra oavsett att få ut mer skyddsjakt på badplatser (vet ej hur mkt detta görs). Eller rent som öppen fråga - hur löser man problemet med badplatser som svämmas över av gäss?

Det finns säkert lika många varianter på problemlösningen som det är kommuner i Sverige. Största problemet är att badplatser är offentliga platser och det kan finnas badgäster dygnet runt. Det gör att det kan vara oerhört svårt om inte omöjligt att få tillstånd för att skjuta, även om man gör det med subsonic.

Och svensken är så dum att hen skiter i att det finns skyltar som varnar för skyddsjakt