Publicerat 13 timmar sedan %d hr Har en microåtel igång i Grisslehamn här i Roslagen och har nu gris åter där igen efter att jag sköt i fredags. En kollega kommer förmodligen skjuta där i morgon kväll igen. Min undran är, skjuter han en årsgris ur flocken på sugga + 4.. försvinner de ur området helt och hållet ELLER kan man köra en åtel till 700 meter längre bort och hoppas att de fortsätter besöka den?Den jag sköt i fredags var inte med i den här flocken ska kanske sägas.Det känns som vi tappar rätt mkt tid, är ineffektiva, om vi måste vänta så pass länge mellan att vi skjuter bort grisar. Lurar på om man har någon vinst i att ha två eller kanske fler ställen igång samtidigt. Det beror på om de byter hemområde tillfälligt efter att ha blivit påskjutna eller om de bara undviker den här exakta åteln där man skjutit..Någon som har en tanke i frågan?
Publicerat 11 timmar sedan %d hr Spontantanke ja iom microåtel så borde du kunna ha flera igång så dom vandrar i mellan. födosöket stannar ju inte upp
Publicerat 7 timmar sedan %d hr Detta är en populär post. Om du har 2 åtlar bredvid varandra så kommer Murphy att se till att du och grisarna väljer olika åtel, varje gång.
Publicerat 6 timmar sedan %d hr Jag har 2 åtlar som inte ligger så långt emellan och där brukar de dyka upp på den andra efter man skjutit på den första. Inte ovanligt att samma grupp kan komma på den andra. Den man skjutit på blir ju lite lugnare ett tag på, om inte andra nassar kommer in.
Publicerat 4 timmar sedan %d hr Författare 1 hour ago Takko sa:Jag har 2 åtlar som inte ligger så långt emellan och där brukar de dyka upp på den andra efter man skjutit på den första. Inte ovanligt att samma grupp kan komma på den andra. Den man skjutit på blir ju lite lugnare ett tag på, om inte andra nassar kommer in.Perfekt, misstänkte att det kunde vara så.. Tänker att tiderna i kamerorna skvallrar om vilken de besöker först om de går på båda tänker jag så det borde kunna gå att mota Murphy här..
Publicerat 4 timmar sedan %d hr Underskatta inte Murphy...Murphys femte lag: "Om något helt enkelt inte kan gå fel, så gör det det ändå"
Publicerat 3 timmar sedan %d hr Författare Mm kände att det skavde när jag skrev, vet att den där Murphy är en kreativ sälle.. Men oddsen för besök på två åtlar torde öka, mätte och konstaterade att det var närmare 800 meter mellan platserna. Ska se om jag kan ha en åtel på nya stället.. det ligger bra till för den väg jag tror de tar in i byn.
Publicerat 27 minuter sedan %d min 3 hours ago Mr P sa:Underskatta inte Murphy...Murphys femte lag: "Om något helt enkelt inte kan gå fel, så gör det det ändå"Och glöm inte O'Tooles lag: "Murphy var en optimist". Dvs att verkligheten ofta är ännu värre än vad Murphys lag förutsäger.