Publicerat 1 timme sedan %d hr Jag undrar bara en enkel sak jag EJ kan hitta nånstans på polisens sidor.När jag säljer en bössa privat. Allt är inskickat, polisen har beviljat licensen för köparen som fått hem den på post. Sen ska själva överlåtelsen, betalning ske.Men frågan: ska jag som säljare också ha fått meddelande från polisen om att köparen blivit beviljad licens? Måste jag ha fått det från polisen innan jag faktiskt tar betalt och överlåter vapnet? Eller går man helt enkelt på att se licensen som köparen har rent fysiskt?Jag har inte fått brev från polisen än och i mina sidor syns inget ärende. Men jag vet inte om man ska få nått - har bara sålt vapen till firma förut.Vapenhandläggare har förstås tid att prata bara ett par timmar på morgonen varje dag.. Kunde själv tycka såna här saker kunde stå nånstans på deras hemsida.
Publicerat 51 minuter sedan %d min Numera får köparen både licens och kopia tillsammans, således ska kopian lämnas över när vapnet lämnas över till den nya ägaren.
Publicerat 48 minuter sedan %d min Författare 1 minute ago, Joacim said:Numera får köparen både licens och kopia tillsammans, således ska kopian lämnas över när vapnet lämnas över till den nya ägaren.Vad menas exakt med "kopia" ? Av beslutet om licens, eller?Men isåfall får jag som säljare nu då inget meddelande från polisen om att köparen blivit beviljad licens?
Publicerat 37 minuter sedan %d min Det stämmer, du som säljare får inget meddelande från polisen men köparen får ihop med licensen en ”överlåtarens kopia” som är en kopia på den beviljade licensen och som ska lämnas till säljaren i samband med köpet.
Publicerat 30 minuter sedan %d min För att kidnappa tråden lite hur nytt är det systemet med köparen får bägge delarna ? Upptäckte det i samband med mitt köp av tikkan sist månad
Publicerat 15 minuter sedan %d min Författare Jag ringde en vapenaffär som även bekräftar det ni säger, köparen får allt hemskickat, säljaren inget.. Det är tydligen nytt sen ett par år tillbaka enligt dem! Och jag tycker de bör veta.