Publicerat 2 timmar sedan %d hr Detta är en populär post. Stjärnornas position, en sittning på porslinstronen trålandes blocket, den utökade garderoben och lite gammal hederlig tur har gjort att jag har lyckats förvärva en Sauer Tell. Ett vapen som jag har haft i bakhuvudet i rätt många år, men det har liksom aldrig fallit på plats.Jag har alltid tänkt att 22hornet hade varit lämpligt att ha och sitta och mysa och locka räv med, men så blev det inte. 25-35 winchester var en mycket mer lämplig kaliber tyckte omständigheterna och det var väl bara att hålla med. Bössan kom med laddverktyg, hylsor och runt 1000 blandade kulor, så man kan nog hålla sig sysselsatt ett tag bara med att ladda.Lite bilder:Den ser bra ut på lite håll, börjar man granska den så finns det saker att åtgärda. Om vi börjar bakifrån så är bakkappan "bristfälligt" anpassad och ska bytas ut. (Originalet saknas, utifrån skicket på den befintliga bakkappan skulle jag gissa att den nog försvann i slutet av 1900-talet någon gång...)Ytbehandlingen på träet är någon sorts påpenslad sak, lite rinningar här och där samt att det saknas ytbehandling halvcentimetern närmast bakkappan, där är det mest slip märken. Det ska åtgärdas.Nätskärningen är sliten , men det är väl som förväntat efter dryga 100 år, men den fräschar vi nog upp i samband med att resten av trät får sig en spabehandling.Montaget... Ja, en weaverskena är väl iofs praktisk och så, men ser här mer ut som en uppsättning lättmetallfälgar med lågprofildäck på en klassisk sportbil från 50-talet. Osmakligt helt enkelt. Det får bli prio 1.(Farbrorn jag köpte detta av ursäktade specifikt skenan, han hade skickat iväg den till en smed och bett om ett kilspårsmontage och fått tillbaka det här. Han hade inte varit helt nöjd om jag förstod det rätt.)Optik blir det, i alla fall om man ska kunna ha någon jaktlig användning av vapnet. En 6x42 Swarovski Habicht i stål har jag haft liggandes i några år som har väntat på att få komma till användning. Montaget ska jag klura lite på, jag har en påse blandade vridmontage liggandes som skulle vara kul att använda, annars blir det någon form av kilspår.Mekaniskt är det nog inget att invända på, låser som ett franz jäger och snälltrycket funkar. Eventuellt lite olja och rengöring bara.To be continued..../P