Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjare - lämpliga vapen för småvilt och skjutbana?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag är påväg att ta jägarexamen. Tänker att jag kommer jaga mest småvilt (2-4) i fjällen så småningom samt skjuta lite på bana. Har börjat scrolla runt lite bland vapen men känner att det är en djungel och vet varken ut eller in så tänkte kolla om man kan få några konkreta tips (gärna länkat) från er som har koll?

Kulvapen - Repeter/halvautomat? Kaliber? Märke? Trä/karbon? Totalbudget inkl kikarsikte mm max 30 000 kr

Hagelgevär - Vilken typ? Märke? Budget max 25 000 kr

Här är några som jag kikat på som kanske kan var nåt?:

https://www.jakt.se/browning-citori-swedish-edition-v2-micro

Jakt.se
No image preview

Tikka T3x Varmint Kulgevär

Publicerat

Mitt tips är att vad du än köper som ny ung jägare kommer du sannolikt att komma fram till att det var inte det du verkligen behövde.

Köp begagnat av känt märke och börja där, man får så mycket mera för pengarna när det ändå förmodligen kommer att byta bössor i framtiden så får man förhoppningsvis tillbaka det mesta av pengarna.

Sako Hunter, Husqvarna 1900, Tikka m55/m65, Tikka T3 och liknande ger ofta mycket bössa för pengarna om dom inte är väldigt mycket skjutna så att ett pipbyte står runt knuten.

Publicerat

Gå in och kolla på auctionet och sök jaktvapen.

Kolla efter något udda: det finns till exempel HDF Voere, BSA eller lite annat som jag inte gidder rabla upp. Det är alldeles utmärkta vapen- och flera av dom kommer att gå för nästan inga pengar alls: för dom är inte populära (läs "fräna" och det står inte Blaser på dom)

En sån bössa kan du såga och fila och anpassa tills du blir nöjd. Du lär dig massor och inser vad du verkligen vill ha- och går det åt helvete har du inte förlorat några större pengar och kan ställa ut den på vårisen eller lämna in den till polisen och köpa vad du verkligen vill ha. Det upptäcker du när du har skjutit och jagat ett tag.

Såg nu i kväll att det även finns ett större antal Tikka av olika modeller där.

Du har kanske någon som kan hjälpa dig med smakråd och ide'er ?

Annars får jag väl hjälpa dig 😉

Publicerat

Börja i rätt ände för guds skull köp det största vapenskåpet du kan få in I boendet

Din budget är mer än väl tilltagen

Hagel

Testa och känn på begagnade beretta. miroku m.m bra bössor som inte kostar skjortan

Kula kl2-4 typ begagnat där med tikka sako vixen anschutz bra vapen som kostar skjortan

Finns inga skäl att köpa nytt innan du är helt etablerad

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Järven sa:

Mitt tips är att vad du än köper som ny ung jägare kommer du sannolikt att komma fram till att det var inte det du verkligen behövde.

Köp begagnat av känt märke och börja där, man får så mycket mera för pengarna när det ändå förmodligen kommer att byta bössor i framtiden så får man förhoppningsvis tillbaka det mesta av pengarna.

Sako Hunter, Husqvarna 1900, Tikka m55/m65, Tikka T3 och liknande ger ofta mycket bössa för pengarna om dom inte är väldigt mycket skjutna så att ett pipbyte står runt knuten.

Nu är jag inte så ung även om jag är ny )

Tack för tipset att köpa begagnat, fanns inte med på radarn.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Dansken sa:

Gå in och kolla på auctionet och sök jaktvapen.

Kolla efter något udda: det finns till exempel HDF Voere, BSA eller lite annat som jag inte gidder rabla upp. Det är alldeles utmärkta vapen- och flera av dom kommer att gå för nästan inga pengar alls: för dom är inte populära (läs "fräna" och det står inte Blaser på dom)

En sån bössa kan du såga och fila och anpassa tills du blir nöjd. Du lär dig massor och inser vad du verkligen vill ha- och går det åt helvete har du inte förlorat några större pengar och kan ställa ut den på vårisen eller lämna in den till polisen och köpa vad du verkligen vill ha. Det upptäcker du när du har skjutit och jagat ett tag.

Såg nu i kväll att det även finns ett större antal Tikka av olika modeller där.

Du har kanske någon som kan hjälpa dig med smakråd och ide'er ?

Annars får jag väl hjälpa dig 😉

Aha auctionet, där har jag ropat in många saker men mest möbler och inredning då )

Tack för tipset

Publicerat
  • Författare
2 hours ago killer_mouse sa:

Börja i rätt ände för guds skull köp det största vapenskåpet du kan få in I boendet

Din budget är mer än väl tilltagen

Hagel

Testa och känn på begagnade beretta. miroku m.m bra bössor som inte kostar skjortan

Kula kl2-4 typ begagnat där med tikka sako vixen anschutz bra vapen som kostar skjortan

Finns inga skäl att köpa nytt innan du är helt etablerad

Tänker att du menar köp "inte" det största... 😉 Nej det hade jag inte tänkt heller och jag kommer nog nöja mig med 2 vapen rätt länge.

Publicerat
1 hour ago, Dansken said:

Nej KÖP SÅ STORT DU HAR PLATS FÖR

Det blir snart fullt med skit- snabbare än du anar

Många har struntat i detta goda intenet råd (ett av få som verkligen har substans) och sen fått sälja det lilla skitskåp och köpa ett riktigt.

Nja.. man kan å köpa ett stort och ha kvar det lilla, pga bra med mer plats för ammo och annat😄

Publicerat
1 hour ago sexfemåtta sa:

Nja.. man kan å köpa ett stort och ha kvar det lilla, pga bra med mer plats för ammo och annat😄

problemet är när man inser att man hade behövt ett stort då är all plats slut bättre att skohorna in ett stort direkt än att försöka få in ett till i efterhand

Publicerat
  • Författare
6 hours ago Dansken sa:

Nej KÖP SÅ STORT DU HAR PLATS FÖR

Det blir snart fullt med skit- snabbare än du anar

Många har struntat i detta goda intenet råd (ett av få som verkligen har substans) och sen fått sälja det lilla skitskåp och köpa ett riktigt.

Aha got it 😀

Hade nog tänkt mig ett 5-7 men får nog bli ett 7-10 då...

Publicerat
3 hours ago, killer_mouse said:

problemet är när man inser att man hade behövt ett stort då är all plats slut bättre att skohorna in ett stort direkt än att försöka få in ett till i efterhand

Äsh ställ dem i hallen eller vardagsrummet ba! Så stora är de ej!😄

Det viktigaste är att man köper med KODLÅS. Det är totalt värdelöst att alltid behöva ha koll på den där nyckeln.

Publicerat
12 minutes ago sexfemåtta sa:

Äsh ställ dem i hallen eller vardagsrummet ba! Så stora är de ej!😄

Det viktigaste är att man köper med KODLÅS. Det är totalt värdelöst att alltid behöva ha koll på den där nyckeln.

Ända tills kodlåset krabbar och du måste borra upp det… whistling

Publicerat
7 minutes ago, Galne said:

Ända tills kodlåset krabbar och du måste borra upp det… whistling

Ändå väldigt villig att ta den risken för att inte behöva ha en nyckel med mig 24/7..🙃

Ursäkta, detta blev lite offtopic..

On 10/9/2026 at 1:42 PM, Nikk said:

Hej!

Jag är påväg att ta jägarexamen. Tänker att jag kommer jaga mest småvilt (2-4) i fjällen så småningom samt skjuta lite på bana. Har börjat scrolla runt lite bland vapen men känner att det är en djungel och vet varken ut eller in så tänkte kolla om man kan få några konkreta tips (gärna länkat) från er som har koll?

Kulvapen - Repeter/halvautomat? Kaliber? Märke? Trä/karbon? Totalbudget inkl kikarsikte mm max 30 000 kr

Hagelgevär - Vilken typ? Märke? Budget max 25 000 kr

Här är några som jag kikat på som kanske kan var nåt?:

https://www.jakt.se/browning-citori-swedish-edition-v2-micro

Jakt.se
No image preview

Tikka T3x Varmint Kulgevär

Jag tycker ju du ska köpa det du vill ha, men samtidigt råda dig till att inte slösa bort pengar.. Det är svårt att vara helt nöjd i längden med det första man köper trots allt :) Säger jag som haft min Tikka T3 och Browning 325 sen jag började jaga (men köpt och sålt några andra vapen..).

Kulvapen tycker jag ju en Tikka T3/T3x är ett supergediget val som är "modernare", skitbra på alla relevanta vis, men det finns så många bra vapen. Spontant säger jag dem, sen tex Sako 75, Vixen, Hunter, A1. Toppenfina vapen som skjuter väl. Jag hade inte krånglat till det så mycket, säger som jag sa till min kompis som just tog examen: köp dig en relativt billig/prisvärd bössa och ta dig ut och jaga, det är det viktiga! Jag anser att det är mer värt att lägga pengar på fin(are) optik än bössan. Massor av bössor skjuter mer än väl nog, men det är trevligt att sitta och kika genom inte-kassa kikare! De har också ett rätt bra andrahandsvärde om man köper dem begagnade och sen vill sälja igen.

Tänker oavsett att du ska köpa dig en klass 1 så du kan jaga allt. Varför inte ha möjligheten till älg, vildsvin, hjort? Du kan skjuta rådjur, räv och sånt alldeles utmärkt med en klass1 också.

Sen en .22lr, Tex CZ455/457, nån Anschutz i fint skick..

Hagel kan andra råda dig bättre än mig. Men jag säger tex; kika på Browning 325, 425 och Miroku 800/8000.. Det är inte hela världen om du behöver köpa nån ask alternativhagel (vismut) heller.