Publicerat Mars 11, 200719 yr Vad har Ni för eftersöksvapen och varför?? Även litet om Era riktmedel och varför Ni valt just det?? Har gott om plats i "garderoben" så att säga och har även lite köpkraft för tillfället så kom med Era synpunkter. Tack på förhand
Publicerat Mars 11, 200719 yr Et tipps är att leta upp någon gammal studsare 8x57 eller 9,3:a med väl fungerande mekanism. Går att få billigt. Lägg pengarna på modifireing. Låt en vapensmed bygga om den. kapa pipan, fixa till kolv så den passar. Sätt på rejält järnsikte, tex hålsikte. Montera waverklack på pipan så du smidigt kan sätta på en eftersökslampa. Så kommer jag göra så fort min browning halvauto börjar strula,. vilket den iofs alldrig gjort. Har en pumphagel oxå med kort sluggpipa och hålsikte, även en kortad hagelpipa till den med järnsikte som jag brukar använda när det gäller rådjur. Laddar första pluggen med slugg och resten med hagel. Lätt att repetera ur sluggen ifall djuret dyker upp på nära håll. Allt va det gäller elektronik förutom bra e-skökslampa är enl. mig bara skit. Optik o annat är inge bra heller. Antinge är batteriet slut eller så känner man lite osäkerhet om kular tar där den ska. Lätt att knasa till rödpunktsikten, lasersikten och kikare så att kanske det enda skottet man hinner få iväg hamnar åt h-vete.. Eller så är linsen full med snö, barr eller annat som hindra snabbt skytte. Sen är det bara övning som gäller, lära sig skjuta med öppna riktmedel anser jag att varenda jägare bör behärska.
Publicerat Mars 12, 200719 yr Jag har en Sako L691 (säkring låser slagstift) i 9,3x62. Piplängd 47cm, öppna riktmedel från Recknagel och ett 1,5-6x42 i Leupold QR-montage. Pipfäste för ficklampa med strömbrytare på kolven - och då åker kikaren av. Lampan sitter på sidan så då lyser kornet upp som en liten rödpunkt! Detta har funkat mkt bra de få gånger jag gjort eftersök i höst på natten. Dagtid behöver man ju inte lampan och då har ibland kikaren suttit kvar när jag gjort kontrollsök och jag visste att terrängen medgav viss sikt. Jag skulle också kunna tänka mig en dubbelstudsare, dubbelstudsardrilling eller en vanlig drilling (med slugs) för eftersök om du ändå har spenderbyxorna på och inte är rädd att sabba bössan...
Publicerat Mars 13, 200719 yr Har inte något speciellt e-sök vapen, för nalle och älgen blir det 45/70'n med Aimpoint (riggad med ghostring om batteriet skulle vara slut ) för rådjuren blir det kombin med en 1'a eller möjligen buckshoot no 4 med 27 hagel i patronen. Eller när jag ordnat halvautomaten med slugpipa så kan den få följa med oavsett eftersöks uppgift, beror på min roll vid eftersöket, om man är skytt eller hundförare eller både och. Det viktigaste är ändå att man är väl förtrogen med vapnet, skjuter bra med det och litar på att det fungerar i alla lägen, resten blir i det närmaste akademiska frågor. Ta vilket klass 1 vapen som helst som man trivs med så löser man uppgiften, man behöver inte något speciellt vapen för det.
Publicerat Mars 13, 200719 yr Snabba och enkla öppna riktmedel sen en mekanism som fungerar i alla väder, en lampa är bra att ha monterad för mörk akvällar och nätter, jag vill ha bössan kort och smidig 9,3 eller 45-70 magnum kalibrar kräver längre pipa så de går bort.