Publicerat Mars 12, 200719 yr Har funderat lite på en Zeiss Conquest 1,8-5,5X38 (med ritmedel 4). Den är tänkt att vara ett dag/drev sikte som kompleteras med belyst 56:a på kvällen.Den borde kunna funka nästan lika bra som en 1,5-6X42. Den ska ha 1-1,5 m mindre synfält på 1,8 gg förstorning men gör det nåt egentligen likaså att det "bara" är en 38:a mot en 42:a i linsöppning. Priset är däremot hälften mot 1,5-6:an utan belysning. Bäst vore givetvis en Varipoint eller nya Swarren med belysning men jag har svårt att motivera mig att lägga de pengarna (15 - 20 000:-) som ett sånt sikte kostar. Nån som har erfarenhet???
Publicerat Mars 12, 200719 yr Har lite erfarenhet av Conquest generellt om ej av just denna modell. Prestandan optiskt är i paritet med VX-II, kanske VXIII till och med, således inget skit alls. Tumstub ser lite mesigt ut men har ju ingen jätte funktionell inverkan. För dagjakt är det ett bra val även om jag ej gillar kors till snabbare skott, men det är jag det. MVH
Publicerat Mars 12, 200719 yr Författare Har lite erfarenhet av Conquest generellt om ej av just denna modell. Prestandan optiskt är i paritet med VX-II, kanske VXIII till och med, således inget skit alls. Tumstub ser lite mesigt ut men har ju ingen jätte funktionell inverkan. För dagjakt är det ett bra val även om jag ej gillar kors till snabbare skott, men det är jag det. MVH Jag har en Conquest 40:a på 22:an och den spöar liknande Leupold VX-II, tycker t o m den är bättre än VX-III. Det ska ju faktiskt vara en Diavari och de var ju bland det bästa på sin tid. Jag hade också föredragit dagbelysning men prisskillnaden är såpass stor att det tål att funderas på. Priset utan moms blir här hemma ca 3400:-!!! Tumstub gör bara att zomen blir begränsad till 3ggr men som det skrevs i reportaget om nya Swarren så är det långt i från alla 4 ggr:s zomar som verkligen zomar 4ggr så det kan kvitta. Men visst ser det lite mesigare ut med tumstub men jag är tillräckligt man för att ta det...
Publicerat Mars 13, 200719 yr Författare Satt o blädrade i en gammal Vapentidnigen (nr1 2004) där de testade kikare o enl. dem så var Conquesten bättre än Leupold VX-III men snäppet sämre än Swarre. Troligen beroende på MC i stället för T* på linserna. Känns som att jag kan köpa det på ett dagsikte. Blir nog ett sånt tror jag fast det känns lite "sniket" att inte slå till på ett med belysning. Får nog fundera lite till. :-