Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Simträning/vattentemp

Featured Replies

Publicerat

Brukar försöka simträna hundarna på sommaren eftersom jag inte tycker att cykelträning är så mkt mer än för att stilla sitt eget samvete. Skulle dock vilja komma igång lite tidigare men simträningen än jag gjort tidigare år....men jag är lite fundersam ang. vattentemperaturen. Nån som har koll på hur varmt det bör vara innan man låter hundarna simma 20-30 minuter?

Publicerat

Låter intressant. Tycker du inte cykelträning ger något eller?

Själv kör jag bara cykelträning på laikan, men hon tycker mest det är tråkigt. :(

Hur går du till väga när du simtränar? Hur gör du de första gångerna? vid vilken ålder?

Publicerat

Ska du ha hunden i vattnet 20-30 min bör tempen vara minst 15 grader.

När jag apporttränar mina jyckar vill jag ha denna temp, men vid jakt ska inte vattentempen spela någon roll.

Det är dock viktigt att hunden är vattenvan och inte känner ett obehag inför att simma.

Jag brukar ta valpen i tidig ålder och med hjälp av lek göra den vattenvan.

Börja på väldigt grunt vatten "lek" med den ut mot djupare vatten och vipps simmar hunden utan att fatta det själv....

Simträning är både roligt och nyttigt för hundarna :D

Publicerat
  • Författare

Jo, jag kan nog tänka mig att det bör vara minst 15 grader...man vet ju själv hur det känns när vattnet är för kallt(vilket det nästan alltid är).

Jag tycker att simträning ger en bättre träning än cykling. För det första så är inte stövaren så sugen på att följa med när jag cyklar...och en vända på en mil är inte alls så kul när det går i knapp styrfart. För det andra så sker ju cykelträningen till stor del på sommaren..när det är som varmast..och att cykla med en hund i 20-25 graders värme är nog inte det bästa..och ska man då vänta tills på kvällen då det är svalare så blir det ju ofta väldigt sent.

Sen är ju simträning mkt skonsammare för hunden själv...och bygger nog upp musklerna på ett helt annat sätt än vanlig motion. Det är ju bara att du ser på sig själv...prova själv att springa i vatten som når upp till midjan..inte tusan går det så lätt.

När jag tränar hundarna så brukar jag paddla kanot här i älven. Eftersom de inte var vana vatten från valp(stövare är ju sällan så badsugna heller) så har det blivit något av en liten kamp de första gångerna...jag har dem i koppel efter kanoten...jag paddlar på så in i h-vete..och på stranden står dom och stretar emot..men till slut så vinner jag...och när de väl är nere i vattnet så är det inga problem...då simmar de på så snällt efter kanoten. Terriern är ju så liten och lätt att hantera...så han brukar jag bara sänka ner från kanoten när jag fått igång stövarna.

Eftersom det är i älven jag paddlar så kör jag först uppströms när hundarna är pigga och fräscha...i ca 15 minuter...sedan går jag i land och låter dom vila ett tag..och sedan paddlar jag tillbaka nedströms samma sträcka. Sen tycker jag mig oxå kunna se när de blir slut...då orkar de inte hålla upp kroppen på samma sätt...och då är det nog viktigt att man avbryter och låter hunden vila.

Jag tror dock inte att man enbart ska simträna hundarna...en viss vanlig motion är nog oxå bra...inte minst för att tassarna ska få komma igång litegrann.

Kommer ju få hem en stövarvalp nu till sommaren och den ska jag vänja tidigare vid vatten...men nån direkt träning kommer det ju inte bli denna sommar..utan först nästa.

Tycker defenitivt att du ska prova det om du har möjlighet...

Publicerat

Våra terriers brukar få följa med på en del fisketurer och då blir det en del simmning ibland och det verkar onekligen ta rätt så bra....men jag har inte gjort det till nån direkt vana kanske ska börja med det...... :-

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har det blivit lagom varmt i vattnet. Var ute med kajaken i förrgår och lät stövaren simma för första gången i år...ska försöka hålla igång ett par ggr/vecka plus lite cykelträning...då borde han vara i hyfsad form inför hösten...

Publicerat

Hej!

En valp bör man vänja så tidigt som möjligt, men då ska det vara varmt så att det inte blir något obehag. Man vet ju själv hur det känns när temp. inte överstiger 15 grader. Låt hellre temp. komma upp till 20 grader så att Du själv kan bada och leka med valpen i vattnet.

Jag vet ju inte om jag håller med Dig att simmning ger mer träning än cyckling, för där har Du fel, men däremot tränar Du hundens alla muskler på ett bra och lindrigt sätt. Cyckling ger mer kondition i mina ögon sett, men då ska Du komma ihåg att efter 1 mils cyckling så ska hunden ha ungefär en full måltid av ett bra foder för att den ska kunna tillgodose motionsrundan, och det efter ca. 30 min vila efter hemkost från rundan. Jag använder Royal Canin Energy 4800 till min hund och det gör jag året om för att slippa labborera med något annat foder. Jag har uppfödarrabatt -20%. Under sommaren är det bara att minska fodermängden något och när man börjar konditionsträna typ cyckla är det bara att öka mängden igen men glöm inte att hunden bör få sig 1-1,5 dl extra efter rundan för att den ska tillgodose konditionsträningen. 15 kg räcker i ca 6 v.

Ett bra tillskott till hårt arb. hundar är att göra en blandning som består av på 1 kg. (Jag har fått receptet av en drag- & fågelhundshägare utanför Råneå).

50 % Ister (Beställes vid charkavd. från slakteri)

25 % Matolja

15 % Kokosfett

10 % Torskleverolja (Apoteket)

Smält ner istern (låg temp.) och rena den för det brukar var en hinna runt det. När detta är gjort så slår Ni i resten av de olika ingredienserna. Ska ej koka. Slå upp det sedan i en tom glassbyta och kyl detta och sätt den i frysen. När Ni börjar med träningen innan jaktsäsongen ger Ni hunden dels den ordinarie ransonen + väldigt lite av denna blandning för att vänja hundens mage vid denna blandning. Skrapa av med en kaffesked lite grann bara och därefter öka doseringen försiktigt tills Ni kommer upp till en 1/2 msk/måltid ungefär. Detta ges i samband med hundens måltider. 2-3 ggr/dag. Detta är en snabbverkande blandning som anv. av drag- & fågelhundsjägare till fjälls speciellt. Denna blandning ska ej ges till hundar med väldigt känslig mage. Jag ansvarar inte för Era hundars reaktion på denna blandning för det är som en hästspark. En del hundar blir väldigt lätt lös i magen av denna blandning p g a att den innehåller så mycket fett och det kan bara en hund omvandla till mera energi. Detta är vad jag fick lära mig av drag- & fågelhundsägaren.

En hund skiter olika efter olika foder.

//Stefan//

Publicerat
  • Författare

Nja..nog vill jag personligen vidhålla att simträningen är bättre..men det är min personliga åsikt. Den är lindrig mot hunden och man bygger nog upp musklerna på ett bättre sätt än cykelträning. Däremot ska man nog inte överge cykelträningen...de kompletterar nog varann ganska bra....simträning ger en lindrig och effektiv muskelträning/uppbyggnad och cykelträningen ger konditionen...Så skulle jag vilja säja iaf, dessutom tror jag att cykelträningen är bra för att stärka tassarna. Jag körde bara simträning en sommar och då höll inte tassarna i början av hösten...

Har man dessutom en stövare som inte alls är så pigg på att följa med när man cyklar så är 1 mils cykelträning ett projekt i sig...terriern däremot håller bra tempo så länge han orkar.

Det är nog lite av ett stövarsyndrom att inte gilla cykelträning...visst finns det individer som gillar det oxå...men jag tror nog att tex vorsteh är betydligt piggare på att springa när man cyklar...

Receptet såg intressant ut, tål nog att fundera om man ska prova nåt sånt där. Menar du alltså att 1/2 msk/måltid (tillsammans med torrfodret) ska räcka räcka även under jaktsäsongen?

Jag tror nog generellt att vi jägare har ganska mkt att lära av draghundsfolket när det gäller träning och utfodring...

Publicerat
Nja..nog vill jag personligen vidhålla att simträningen är bättre..men det är min personliga åsikt. Den är lindrig mot hunden och man bygger nog upp musklerna på ett bättre sätt än cykelträning. Däremot ska man nog inte överge cykelträningen...de kompletterar nog varann ganska bra....simträning ger en lindrig och effektiv muskelträning/uppbyggnad och cykelträningen ger konditionen...Så skulle jag vilja säja iaf, dessutom tror jag att cykelträningen är bra för att stärka tassarna.

Receptet såg intressant ut, tål nog att fundera om man ska prova nåt sånt där. Menar du alltså att 1/2 msk/måltid (tillsammans med torrfodret) ska räcka räcka även under jaktsäsongen?

Jag tror nog generellt att vi jägare har ganska mkt att lära av draghundsfolket när det gäller träning och utfodring...

Första stycket kan jag hålla med Dig om utan några prortester, och det var väl ungefär vad jag skrev också att simmning är bra för musklerna och cyckling är konditionsuppbyggande.

Ang. receptet så är det kanon men tar det försiktigt, men då är det meningen att Du anv. det under hela konditionsträningen och jaktsäsongen om magen står pall. OBS! Hunden ska ha en fast avföring.

• 3 months later...
Publicerat
Låter intressant. Tycker du inte cykelträning ger något eller?

Själv kör jag bara cykelträning på laikan, men hon tycker mest det är tråkigt. :(

Hur går du till väga när du simtränar? Hur gör du de första gångerna? vid vilken ålder?

Jag snackade med min kompis som håller på med hundsim han sa att man skulle inte träna hundsim före ett års ålder dom måste bli färdigväxta innan annars tar dom mer stryk..Han kör med rumstempurerat vatten18-22grader