Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benstöd, tekniker och erfarenheter av hur hålla i studsaren

Featured Replies

Publicerat

Läser i denna stund i Harris lilla manual som medföljer deras bestöd om tips och trix. Hur man ska hålla i studsaren vid liggande skytte.

Har under flera år nu använt mig av "ben" modell S-25 till 9,3x62an med stor framgång vid jakt, har då alltid hållt i bössan med en hand framme vid benstödet pga rekylen som 9,3an avger. Nu idag läser jag om att en den "främre handen" ska flyttas bak och ska hålla "kolvtån" för bästa resultat vid liggande skytte med bipods.

Nu till frågorna som retar mina hjärnceller

*Var går gränsen i kaliber för att kunna låta bli att hålla i framstocken?

*Hur håller du i studsaren när du skjuter med bestöd, skillnad i träffsäkerhet vid olika tekniker?

Publicerat

Som du vet använder jag Harris korta stöd till alla mina studsare,då jag bara skjuter liggande(22 lr,22hornet,223 rem och 9,3x62)

På det tre första skjuter jag enligt Harris dvs utan att hålla i framstocken, men kan inte tänka mig att göra det med 9,3.an.

Har provat det i bänk men bössan hoppar ju nästan av bänken samt att den upplevda rekylen blir mycket värre.

Skriver dom verkligen inget om kaliber kontra vapenvikt för att göra detta?

/Micke

Publicerat
  • Författare

Nej inget om kaliber och studsaren på bilden ser ut att ha en lång mekanism.

De skriver att en lätt stock är att föredra samt att vid liggande skytte är "korsade armar" ställningen mer effektivt än den traditionella metoden.

Har skaffat låga S-L 9-13" nu till 3006an som komplement till S-25orna 

Publicerat

Hej Herbert,

inom prickskyttekretsar används som du vet ofta Harris bipods.

Då strävar man efter att använda den lägsta modellen och skjuter med "KSP fattning" om du förstår vad jag menar. Ofta skjuter man då med "beanbag" under kolven och vänsterhanden används till att pressa ihop denna för att få rätt träffläge i höjdläge. Om du tittar på Mcmillans taktiska stockar typ A5 har dessa en liten "krok" under kolven som används av den "lediga" handen.

Dessa bössor har oftast sådan tyngd att rekylen spelar mindre roll alternativt sätter man på en mynningsbroms eller ljuddämpare.

MVH

Henrik

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag skjuter ju dambössa i damkaliber så vid liggande skytte med mina s25-c så har jag vänsterhanden under kolven för stöd/höjdjustering. Vid sittande skytte så håller jag vänsterhanden i vänster stödben strax under sjävla fästet mot bössan.

Sako Finnlight 308w...

• 8 months later...
Publicerat

Hittade den här tråden så jag behöver inte starta någon ny. Jag har bommat ett antal orrar i höst och framförallt i vinter. Var i Luleå under julhelgen och tillbringade stora delar av den på knöppelåsens 200 och trehundrameters bana med anledning av det. Jag gav mig själv ett par harris benstöd i julklapp då tomten bara kommer till dom snälla barnen. Har provskjutit för första gången idag. Satte upp tavlan på 175 meter och la mig ner med 6,5-06an och satte handen under kolven på "ksp" vis. Träffbilden mätte strax över 5 cm men satt med medelträffpunkt i mitten. Sedan tog jag tag i förstocken och höll fast den med tre nya skott från samma ställe. Den serien mätte någonstans runt 25mm men satt tio cm till höger om den första. Pipan ligger fri och mekanismen är bäddad. Henrik var är du, jag behöver råd?! Rör sig mekanismen i sidled eller ligger något i spänn? Träffbilden borde inte flytta sig i sidled bara för att jag tar grepp runt förstocken. 

Publicerat

Några bilder på problembarnet och tavlan. Pipan är en borderpipa och bössan en Cg3000 sporter. Pipan är friliggande i hela dess längd och mekanismen plastad.

post-59-1199484684_thumb.jpg

Publicerat

jag håller långt fram med vänstern på min 9,3x62 och tycker det funkar bra (harris bi-pods).

skulle även använda samma teknik på en 30-06 men under det vänstern bak under kolven.

Publicerat
Hittade den här tråden så jag behöver inte starta någon ny. Jag har bommat ett antal orrar i höst och framförallt i vinter. Var i Luleå under julhelgen och tillbringade stora delar av den på knöppelåsens 200 och trehundrameters bana med anledning av det. Jag gav mig själv ett par harris benstöd i julklapp då tomten bara kommer till dom snälla barnen. Har provskjutit för första gången idag. Satte upp tavlan på 175 meter och la mig ner med 6,5-06an och satte handen under kolven på "ksp" vis. Träffbilden mätte strax över 5 cm men satt med medelträffpunkt i mitten. Sedan tog jag tag i förstocken och höll fast den med tre nya skott från samma ställe. Den serien mätte någonstans runt 25mm men satt tio cm till höger om den första. Pipan ligger fri och mekanismen är bäddad. Henrik var är du, jag behöver råd?! Rör sig mekanismen i sidled eller ligger något i spänn? Träffbilden borde inte flytta sig i sidled bara för att jag tar grepp runt förstocken. 

Om jag fick komma med en gissning så beror det nog på rekylupptagningen , när du flyttar fram handen så ändras liggställningen...min 25öres gissning

Jag får kanske inte samma bekymmer som du(sidoförflyttning av träffläge) men jag får definitivt  en större träffbild med ksp fattning med min 30-06á på någorlunda hårt underlag och ett högre träffläge( 5-10 cm), än om jag skulle ha skjutit från ett mer dämpande underlag  t.ex sand , snö,det stör mig. >:(

Jag har kommit fram till att alltid hålla ordentligt i bössan, ena handen fram, vid alla underlag för att minimera pipuppslaget när underlaget inte är gynnsamt.

Publicerat

Har varit ut igen. Bakre kolvbulten satt lite löst igen. Det verkar som att det är någonting i kolven som sviker.

Jag får dra bultarna med jämna mellanrum och nu har skruven snart gått för långt igen. Dags att pelarbädda fanskapet. PPC;n sköt samma träffläge både med och utan benstöd. Tyvärr så tog nog jakten slut för mig i januari då jag blev utan bil efter en fadäs idag.

Publicerat

Hej Nils!

Baserat på det du berättat är det lite vanskligt att direkt kunna säga vad som är felet men ett par möjliga felkällor kan jag spekulera i. Du får testa ett antal olika felkällor och se om du kan isolera felet.

För det första kan det såklart vara benstöden som spökar, d v s att bössan sätter skotten olika med eller utan benstöden påmonterade. Det gäller att kontrollera träffläget både med och utan benstöden. Om det är så att bössan sätter skotten på olika ställen med och utan benstöd så är det dags att fundera på att uppdatera bäddningen. Det kan också vara så att förstocken är lite för klen även om jag inte tror att så är fallet med denna bössan.

Även med benstöd gäller det att fundera på vilken teknik man använder när man skjuter, den måste vara konsekvent. Jag rekommenderar att man ”förbelastar” benstöden lite grann innan skottet, vad jag menar är att man när man har målet i kikaren ”trycker fram” hela vapnet någon centimeter för att på det sättet få en viss belastning på benstöden.

När det gäller vänsterhandens placering (för en högerskytt) så förordar jag utan tvekan ”ksp fattning” men för att få bra resultat underlättar en ”beanbag” väldigt mycket. Ett enkelt tips är att fylla en raggsocka med lite plastkulor (eller möjligen opoppade popcorn). Tekniken med beanbag innebär att man låter kolven vila på beanbagen och så kramar man denna för att justera siktesbilden.

Sedan kan det vara något ”spök” med bäddningen, de symptom du beskriver med skruvar som skruvar ut sig själv känns inte precis förtroendeingivande. Dock tycker jag att detta borde resultera i taskiga träffbilder genomgående och inte ”bara” i att träffläget flyttar sig.

Rekylupptagningen är mycket viktigare än vad man normalt tror, genom att flytta handen fran kolven till förstocken kommer du utan tvekan att förändra sättet på vilket din kropp tar upp rekylen. Att detta kommer att synas på tavlan är mycket troligt även om jag tycker att 10 cm träfflägesförflyttning låter väldigt mycket. Utan att ha sett vilken skjutställning du använder är det nästan omöjligt att uttala sig om ifall det är där felet sitter.

Alltså är kontentan att vi behöver lite mer kött på benen innan vi kan komma med tvärsäkra uttalanden om vart felet sitter.

Hoppas att detta hjälpt dig åtminstone lite grann.

MVH

Henrik

Publicerat

Jag har börjat använda ett par Harris 9-13" med vagga på toppjakten i vinter och träff procenten har blivit märkbart högre. Jag är vänster skytt och håller således högerhand under kolven som vilar på ryggsäcken eller vantarna ruggit stabilt blir det skjuter på bana samma träffläge som från bänkskytte stödet och knappt mätbart sämre träffbilder. Även jag har testat på bana att hålla i förstocken och då flyttas mina träffar till vänster ca:40mm på 100 och håller ihop sämre också så jag gissar att man påverkar rekylupptagningen med handen fram på bössan

Publicerat

Jag lutar mer och mer mot att det är bäddningen runt bakre kolvbulten som inte är som den ska. Innan bössan bäddades så gick den så långt genom mekanismen att den låste slutstycket tillslut. Nu kan det vara träet under bäddmassan bak som håller på att ge sig. Träffbilden om man nu ska kalla den så då den är över 50mm är skjuten med benstöden monterade och med handen i ksp ställning. Höger ben drar jag upp för att få bort hjärtat från marken. Tycker att det stör när man ser pulsen i kikarsiktet. Försöker alltid vara noga med att rekylen ska gå så rakt in i axelvecket som möjligt. Den andra träffbilden som ligger till höger är skjuten med ett fast grepp om förstocken och där gör jag också allt för att inte vapnet ska kasta i sidled eller tippa åt sidan vid skott. Lika förbannat så går den serien både högre och till höger fast man tycker att uppkastet ska bli mindre och träffbilden ligga lägre. Sköt till sist nio skott med PPC;n och sista treskottsträffbilden var en enkrona på 200m med benstöden monterade men ej utfällda med stöd på ryggsäcken. Ingen träffbildsförflyttning kunde upptäckas oavsett om jag använde benstöd eller inte. Efter att ha varit i onåd med tre raka bommar på orre en blåsig dag så börjar jag bli mer och mer förtjust i 6mm bössan. Tyvärr så dalar förtroendet i lika snabb takt för den andra bössan. Nu väntar en större utgift på bilen efter att jag lyckats med att nästan riva loss förardörren mot plogkarmen när jag skulle backa undan bilen för att kunna vända den. Såg inte ett skit bakåt och öppnade bakluckan för att se var jag var i snöovädret. Tappade ändå bort mig då backljuset är trasigt. Öppnade då förar dörren för att se var jag var och växlade blicken mellan bakluckan och dörren men hann inte vara med när den hakade fast i den stenhårda plogkarmen. Ett ögonblicksverk och sedan var dörrn jäms med framskärmen. Ibland funderar man hur korkad man egentligen är.  :-[ Där for ett eventuellt nybygge all världens väg ett bra tag framöver. :'(

Publicerat

Jag skjuter ganska lika som Lars.

Tycker själv att man ska använda sig av samma skjut teknik som man har tänkt använda sig av under jakt så

inga bönsäckar eller liknande som stöd bak. (om det inte är utprovning av ammo eller liknande)

Har provat med olika grepptekniker på banan men för mej så blir bästa serierna och resultaten

när man greppar bössan som "vanligt" och borrar ner armbågarna för ännu mera stöd.

Det är den ställningen som jag använder mej av vid all jakt när stöden används och har funkat bra för mej i af.

• 4 weeks later...
Publicerat

fick hem mitt tiltbara benstöd idag, i och med att allt annat här i livet krånglat de senaste dagarna så skulle det inte blir något undantag ikväll, den lilla sprinten till rembygeln gick inte att få bort på den rembygeln som satt på så det blir att bränna iväg till närmaste jaktbutik imorgon och inhandla lite nya rembyglar o skit....fan o jag som hade tänkt plugga hela dagen  ;D

tog mig även en stund ikväll att komma fram till hur fan de skulle fästas helt obegåvad som man är, men fann denna bild tillslut, tack o lov! imorgon blir det och trixa dit dem!

/ dave