Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jämte VS. Laika

Featured Replies

Publicerat

Vad är det för påtagliga skillnader mellan Jämthund och de olika Laika raserna?

Är jämtarna överlägsna älghundar och laikorna överlägsna allroundhundar eller är det bara en generallisering?

Det skrivs ofta om att laikorna ska ha bättre fysik. Är det så att laikor klarar av att jaga fler dar i sträck, är snabbare och tar sig fram bättre i snö än en jämthund?

Kan säga att jag själv aldrig jagat med en laika och därför inte haft möjligheten att jämföra.

Publicerat

Jag har både jämte och laika just nu så lite kanske jag kan svara på.

% sett så är jämten en överlägsen älghund och även så laikan som allroundhund. Jämten är ju framavlad till just älgjakt. Medans laikan avlas med inriktning som allorundhund.

Dock anser jag att dom bästa laikorna kan utan problem mätas mot dom bästa jämtarna. Men det finns betydligt fler bra älghundar bland jämtarna än bland laikorna % sett.

I mitt eget fall så har laikan mycket mycket bättre uthållighet, tror att detta är ganska genomgående.

Så är du ute efter en älghund köp en jämte chansen är betydligt större att få till en bra hund.

Mvh Kolja

Publicerat
  • Författare

Tackar för svar Kolja.

Är visserligen en patriotisk Jämte så helst vill man ju gynna förfädernas ras. Men å andra sidan hägrar de stora rovdjuren mer än älg så kanske är laikan lämpligare med tanke på rovdjursjakt. Sen är jakttilfällena på björn och lo för få för att ha en hund enbart till det. Så då är frågan ifall man ska satsa på en spets och jaga björn, lo, mård, älg eller köpa någon rovdjursstövare och satsa på björn, lo, mård och räv. Kanske en halvstövare :-

Eftersom det är tidigast om ett år det blir aktuellt med hund så lär jag nog hinna byta åsikt om lämpligaste ras ett stort antal gånger.

Publicerat

Jag tror inte att rasen spelar så stor roll utan det är linjerna som är det viktiga. Jag prövade att släppa på en öst-laika på 2 lodjur i början av mars med resultatet att när hunden kom ikapp så fräste dom till åt han och sedan kom han till mig utan att lämna mig en meter efter det. Helgen efter sköt jag en katt i min fälla som kompisens jämtvalp fick lukta på och han höll på att bita sönder katten helt, medans laikan bara luktade lite försiktigt. (visst finns det även bra laikor och dåliga jämtar men det beror nog fortfarande på linjerna).

Publicerat
Jag tror inte att rasen spelar så stor roll utan det är linjerna som är det viktiga. Jag prövade att släppa på en öst-laika på 2 lodjur i början av mars med resultatet att när hunden kom ikapp så fräste dom till åt han och sedan kom han till mig utan att lämna mig en meter efter det. Helgen efter sköt jag en katt i min fälla som kompisens jämtvalp fick lukta på och han höll på att bita sönder katten helt, medans laikan bara luktade lite försiktigt. (visst finns det även bra laikor och dåliga jämtar men det beror nog fortfarande på linjerna).

Och vad säger detta?

Att kompisens jämtvalp kanske åker på rejält med däng när den träffar ett levande lo? Vem vet?

Och att en del hundar inte är så intresserade av dött vilt. Men det var ju inget nytt.

Men håller med fullständigt att linjerna oftast är viktigare än rasen.

Publicerat
Tackar för svar Kolja.

Är visserligen en patriotisk Jämte så helst vill man ju gynna förfädernas ras. Men å andra sidan hägrar de stora rovdjuren mer än älg så kanske är laikan lämpligare med tanke på rovdjursjakt. Sen är jakttilfällena på björn och lo för få för att ha en hund enbart till det. Så då är frågan ifall man ska satsa på en spets och jaga björn, lo, mård, älg eller köpa någon rovdjursstövare och satsa på björn, lo, mård och räv. Kanske en halvstövare :-

Eftersom det är tidigast om ett år det blir aktuellt med hund så lär jag nog hinna byta åsikt om lämpligaste ras ett stort antal gånger.

Letar du efter en jämte till björn så kolla med Glenn Nordström, Kvistgårdens Kennel och Sthepan Ackerstirna, Ackers kennel.

Publicerat
  • Författare

Ja det kanske får bli en Jämte från rovdjurslinjer. Backe folket har ju Jämthundar och har ju haft framgångar i björnskogen. En plotthound plus en bra Jämte kanske skulle vara ett fint ekipage för rovdjursjakt.

Publicerat

Ja du har ju mycket större chans att få en hund som jagar om du väljer en jämte eller gråhund.

Publicerat

Tjena! Jag är helt på den "jämtiska" sidan. Visst kan en bra Laika vara oerhört duktig men man ska känna till att det går väldigt många dåliga eller hyfsade laikor på varje "bra". 2004/2005 hade man laika-SM i Norrbotten, en bekant till mig dömde dessa prov - minst sagt pinsamma resultat. Finns att titta på genom SÄK´s hemsida!(Enda du måste göra är att kolla vilka datum det gick av stapeln..)

Linje är av yttersta betydelse, utseende av mindre, så länge det inte inverkar på fyskien eller hållbarheten - man vill givetvis ha en hund som håller i längden. Ska du köpa en jämte så köp ingen med alltför "tunga" linjer(rent fysiskt menat)... Psyket sitter som bekant inte i kiolna! ;)

MVH/ RG

PS. Vill du ha tips på bra linjer går detta säkert att ordna! DS

Publicerat

kolla ackers han har 3 kullar på gång med jämtar som jagar björn

www.ackers.se

• 11 months later...
Publicerat

jämte VS laika

hej jag tror mej ha sett deflesta älghunds raser som finns och det jag kan säga är att en bra hund spelar det sedan ingen roll vilken sort det är, men jag har haft de absolut trevligaste jakterna med laikor, men hos laikor ska man kolla linjerna xtremt noga.. speciellet öst hannar har visat sej otroligt jaktstarka, det jag upplever med laikor är deras vilja attt finnas för föraren.. har själv jämtar och det kan tyvärr bli långa nätter.. så smaken r som baken men min nästa hund blir en laika fr bra linjer

tips nicklas modig övertorneå, tommy ackerdal norsjö benny lundmark dito, birger eriksson lainio.. jämtar finns i överflöd..

mitt tips är träffa föräldra djuren o skaffa referenser...

lycka till

Publicerat

Nå nog börjar laikan komma ruskigt snabbt nu är bara å kolla i överkalix utställniingen var väl 48 st är kanske att vissa tror att dom ska skjuta stor björnen ;D ;) Nä men det är ju kul men bara dom inte kommer för snabbt nu så det blir pannkaka

• 1 month later...
Publicerat

Rätt så bra :huh: är den bästa björn hund någonsin sett till skjutna björnar :D

Publicerat
  • Författare
Rätt så bra :D är den bästa björn hund någonsin sett till skjutna björnar :lol:

Har det kommit nå valpar efter Raiku till Sverige? Och är det valpar efter han som har blivit bra björnhundar också?

Publicerat
Har det kommit nå valpar efter Raiku till Sverige? Och är det valpar efter han som har blivit bra björnhundar också?

Har nog kommit nån men vet ej hur dom fungerar, pratade själv med Raikus ägare i vintras han hade en avkomma som var ung men redan visat bra takter.Det var en hund som jag tittade på till å para med min tik.

• 7 months later...
Publicerat

Om man vill ha en björnhund tror jag det är säkrast att komplettera älghundstallet med tex en plotthound.

Publicerat

Kul att de pratas om laikor som jämtens jämlike!!

Har haft 2 sorters laikor, en som funkar och en som inte längre fick vara med, den

var helkass. Får nog skylla mej själv, kollade inte så noga vilka linjer de var efter tiken

OCH att hanhunden inte nedärvt sina jaktliga fördelar nått vidare.

Laikornas plus tycker jag är att man kan styra dom på ett bra sätt, med de menar jag att

dom VILL jaga med föraren och jagar(eller rättare sagt söker av) de område

man befinner sej i, vilket inte alltid är fallet med jämtarna.

Tycker man att älgjakt är livet och ett stånd på allt från ekorre,fågel,grävling,räv,katt mm.

suger då ska man kanske jaga med beprövat svenskt blod.

MEN OM man vill krydda detta med ett stånd på nalle och lite av de jag tidigare nämde,

ja då är en laika av rätt sort de utimata B)