Publicerat Mars 19, 200719 yr Har eventuellt ett hyfsat nytt S&B med 4x fast förstoring riktmedel 8 på G. Är tänkt att fungera lite som ett drevjaktsikte på en 9,3x62. Åsikter och erfarenheter mottages tacksamt! Riktmedel 8:
Publicerat Mars 19, 200719 yr Har ingen erfarenhet av just det siktet men S&B till hör toppen av kikarsiktena påltliga i mekaniken o bra färgåtergivning bra skymnings värde inte ditt fall kanske är ju bara en 36 glugg men passar nog till din typ av jakt där det kan bli mycke snabba skott. Mvh.
Publicerat Mars 20, 200719 yr Tjena kalle S&B är mycket bra sikten, personligen skulle jag välja ett sikte med vaiabla kvaliteer om det är ren drevjakt du eftersträvar. Typ en 1-4 eller dylikt. MVH
Publicerat Mars 20, 200719 yr Författare Hej ! Att S&B är ett bra sikte generellt känner jag inget tvivel över, min funderingar rör mer om det kommer att kännas "handikappande" med fast förstoring samt om ögonavståndet är för kort för att sitta på 9,3:an. Precis som du säger MKJ hade även jag föredragit ett 1-4, men eftersom jag har möjlighet att byta till mig detta sikte påverkar det inte min något skrala studentekonomi alltför negativt. Liksom i en annan tråd tänkte jag precisera vad begreppet drevjakt innebär för mig. Det handlar dels om traditionell svensk älgjakt, och dels om jakt där en eller två hundförare driver igenom företrädesvis mindre såtar där det kan tänkas finnas älg, hjort och ibland vildsvin. Det är ganska sällan jag kan förvänta mig att det kommer en massa vildsvin springandes i 180 knyck.. :'( Mvh Kalle
Publicerat Mars 20, 200719 yr Har en Leupold vxII 1-4 som ligger och skräpar. Du får den för 1500 POK, då ingår nästan homedelivery, iaf längs E4an ;D Bara en teaser. MVH
Publicerat Mars 20, 200719 yr Liksom i en annan tråd tänkte jag precisera vad begreppet drevjakt innebär för mig. Det handlar dels om traditionell svensk älgjakt, och dels om jakt där en eller två hundförare driver igenom företrädesvis mindre såtar där det kan tänkas finnas älg, hjort och ibland vildsvin. Det är ganska sällan jag kan förvänta mig att det kommer en massa vildsvin springandes i 180 knyck.. :'(Mvh Kalle Om hundförarna har hundarna lösa och är drivande räknas väl detta till jakt för drivande hund (och nu driver jag inte med dig ;D).Är hundarna av ställande typ blir det väl jakt för ställande hund och om hundarna går kopplade blir det jakt med band/ledhund. Det är dock väldigt spännande att upptäcka att så många olika uppfattningar om vad drevjakt är...
Publicerat Mars 20, 200719 yr Författare RW, du har rätt..det jag kallar drevjakt kanske är mer korrekt att benämna som jakt med kortdrivare/stöthundar, alternativt med långdrivande hundar. I det fallet använder jag dock i brist på drilling hagelbössan. Ska man vara petig så har jag nog bara varit på en riktig drevjakt i år, dvs med folkdrev och stöthundar, men då var jag hundförare. Sedan har vi ju begreppet klappjakt, som väl egentligen är samma sak fast man jagar småvilt? MKJ: Jag ska fundera, låter intressant. Åker du förbi Ö-götland ibland? Mvh Kalle
Publicerat Mars 20, 200719 yr RW, du har rätt..det jag kallar drevjakt kanske är mer korrekt att benämna som jakt med kortdrivare/stöthundar, alternativt med långdrivande hundar. I det fallet använder jag dock i brist på drilling hagelbössan.Ska man vara petig så har jag nog bara varit på en riktig drevjakt i år, dvs med folkdrev och stöthundar, men då var jag hundförare. Sedan har vi ju begreppet klappjakt, som väl egentligen är samma sak fast man jagar småvilt? MKJ: Jag ska fundera, låter intressant. Åker du förbi Ö-götland ibland? Mvh Kalle Klappjakt ska väl vara när man "klappar" upp vilt d v s en massa folk som går o för oväsen i skogen.S&B är en bättre kikare än en Leupold VX-II så är du inte väldigt beroende av att kunna variera förstoringen så är S&B ett bättre val om pengarna är likartade (sorry MKJ :-).
Publicerat April 8, 200719 yr Ögonavståndet är säkerligen bättre på Leupolden vilket inte är någon nackdel på en så pass grov kaliber som 9,3X62..I skymningsvärden etc är det förstås en annan femma.. MKJ: Hur är skicket på Leupolden? Jag har nämligen en Leupold VX-III 3,5-10X50 med belyst Duplex i QR-montage på min Ruger No.1 i 338 Win.Mag. Funderar på att skaffa ett mindre sikte med bra ögonavstånd som komplement för de korta och trånga passen..