Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slugs...beväpning?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Åker troligen till Tunisien och jagar vildsvin i höst :), och enda tillåtna ammo är slugs.

Nu frågan: Måste man köpa sig en halvauto med slugpipa? Kan man låna en halvauto med hagelpipa (ett alternativ) eller skjuta slug med hagelbocken (borrning kvart/halv)?

Mvh!

Publicerat

Vet inte hur deras lagstiftning ser ut men jag gissar att det går bra att skjuta slugs med bock.. men vill du det? Har du lagt x antal tusen på resan osv så skulle åtminstone jag se till att jag kom välbeväpnad till jakten! Det innebär en halvautomat som jag var väl inskjuten med. Skulle tro att du kan pilla väck ev pluggar och annat otyg i magasinet och ladda bössan full av bly. Tänk dej att du står på pass, förbi dej i maklig takt kommer sugga med en hel rad skjutbara rödgrisar efter sig.. Fem smällar senare så ligger lika många nassar kvar i skjutgatan  :o

Nej låna en automat inför resan!

Mvh!

Publicerat

Håller med Hipshot för en gångs skull ;D En automat är det bästa alternativet på den sortens jakt

Publicerat
Håller med Hipshot för en gångs skull ;D En automat är det bästa alternativet på den sortens jakt

Det sved i själen va?

*skriver ut och ramar in*

Mvh!

Publicerat
Det sved i själen va?

*skriver ut och ramar in*

Mvh!

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D Får inte luft som jag garvar
Publicerat
  • Författare

Hej!

Det är automat som gäller alltså, då till nästa problem: Måste man ha en med räfflad pipa eller skjuter de ok med vanlig hagelpipa? Har lite lättare att få tag i en ren hagelautomat, men det är klart, det kan ju vara en anledning att köpa ny bössa vilket aldrig är tråkigt ;D

mvh  kalle

Publicerat

Det vi talar om är korta avstånd. En slug kan aldrig ersätta en studsare. Tror inte det har så stor betydelse om den är räfflad eller inte. Det viktigaste är att du skjuter mkt med den innan du skall iväg så du vet hur den går.Har skjutit slugs i min hagelbock på 50 m och det var väl inget under av precision men de satt inom en radie på ca 20 cm

Publicerat
Hej!

Det är automat som gäller alltså, då till nästa problem: Måste man ha en med räfflad pipa eller skjuter de ok med vanlig hagelpipa? Har lite lättare att få tag i en ren hagelautomat, men det är klart, det kan ju vara en anledning att köpa ny bössa vilket aldrig är tråkigt ;D

mvh  kalle

hej hej! ja har en ny Beretta 391 Urika.. jag pratade för ett tag sedan med min vapen handlare å han tycker att de inte är nödvändigt med någon speciel pipa för slugg!.. skilnaden är inte så stor som jag förstog de!.

mvh Thomas

Publicerat

Halvautomat eller då hellre en pump givetvis men de e ju en smaksak.

Du borde kanske titta på baikals nya automat, billig och verkar funka klockrent. Tror torsbo har dem hemma.

Publicerat

8).. nu bor juh du å jag inte direkt grannar!... men skulle du ha något ärende norr över (strax norr uppsala). så e du välkommen å komma å test panga med min!...

tycker sj de är skit kul å panga sluggs!...  ;D ;D

Publicerat

Sk sabot slugs skall ha bättre precision med räfflade pipor, annars tror jag inte att det spelar någon roll, men testa ordentligt då det kan skillja avsevärt vad gäller precison och träffläge mellan olika fabrikat.

En fördel är ju att det går utmärkt att skjuta vanliga hagel i en ren pipa, en räfflad sprider ännu mera med hagelladdningar pga den rotation som hagelkoppen får, bra iof för skott på nära håll ;)

Publicerat

Finns ett skitsmidigt riktmedel att köpa från Cabelas tror jag det var, korn och sikte som man fäster på vanliga spången med två insex skruvar. Det gör att du kan skjuta ok ut till 50 m.. Själv föredrar jag ren spång och begränsade skjutavstånd och det fungerar helt ok!

Mvh!

Publicerat

Ett smart system helt klart.

Publicerat

Ett alternativ är ju ett enklare rödpunktsikte t.ex. ett Ultra Dot.

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag har en pump till salu.

Tillräcklig magasinkapacitet i den vill jag lova  ;D. Sitter en weaverskena monterad och den skjuter inom 50 mm på 50 m slätborrad pipa till trots.

Publicerat

Jag har fått mitt Truglo-sikte nu, har dock inte hunnit montera och testa det ännu..Förvisso var det stämplat "Made in China" men andades ändå kvalité..Fin finish..