Publicerat Maj 30, 200520 yr Det är så himmla gött med riktiga doningar Har under en tid försökt komma åt en galt som terroriserat vår och grannarnas tomter, gräsmattor och nysatt potatis m.m. Har haft att antal skottschanser tidigare men med bilar eller hus m.m. som kulfång Har smygit och vakat vid strategiska platser m.m. men galtens rutin har förlängt livet på honom Innan han går fram till potatislandet har han gått ett varv runt i stor cirkel för kolla Han kommer ca 24,00 och går vid ca 02,30 dvs när det är som mörkast och gör att allt blir så svårt för mig Man vill ju ha extremt stora marginaler i en sådan här "jakt" inget får gå fel när man brakar lös med 300:an mitt i natten mellan kåkarna Det har även känts lite jobbigt med tanke på att djur i allmänhet och grisar i synnerhet kutar undan en bit innan dom dör Det är iof inga problem då både jag och Exor har erfarenhet av nattliga grissök men då utan nyvakna nyfikna grannar som åskådare Natten mellan lördag och söndag ca 02,00 fick jag ett bra läge med bra kulfång på ca 12 meters håll galtan hade till och med vänligheten att stå still i en sekund 300 WBY:n brakar loss , en 150gn Barnes x passerar genom bogarna på denna galt (ca 100 kg) Han rasar omkull sparkande med bakbenen och lyckas bara göra en cirkel på marken Han flycktsträcka blev ca 3 decimeter Roy Weatherbys koncept stämmer ännu VELOCITY KILLS
Publicerat Maj 30, 200520 yr Det var ju tur att du hade 300:an. Man vet ju aldrig vad som hänt om du använt en 6,5a. Så nu är du hjälte i grannskapet. Många grannar som varit och bjudit på wiskey?
Publicerat Maj 30, 200520 yr Det var ju tur att du hade 300:an. Man vet ju aldrig vad som hänt om du använt en 6,5a. Så nu är du hjälte i grannskapet. Många grannar som varit och bjudit på wiskey? Eller så kommer dom och frågar efter hörselskydd... gissa hur en 300WBY som gör 1060 m/s låter ... :D
Publicerat Juni 18, 200520 yr Vad som skulle hänt om han använde en 6.5:a troligtvis samma sak för 2 veckor sen sköt farsan en galt på 170kg. Avstånd cirka 90m flyktsträcka 5dm rakt ner. Sommar purch vid diverse grödor.
Publicerat Juni 19, 200520 yr En hög bogsmäll inget genomskott. Det var förövrigt hans 100:de vildsvin alla med 6,5
Publicerat Juni 21, 200520 yr peta om kull en galt av hyfasd kaliber i natt knall och fall Nosler Ballistik Tip sprängde hjärta + ett ordentligt håll där kulan gått ut hellre lite mindre kött än eftersök
Publicerat Juni 21, 200520 yr japp håller då med. grattis =) kan inte vildsvin komma upp till oss också?=)
Publicerat Juni 21, 200520 yr Vill du ha en kula som du får knall och fall med så testa 165grains Hornady SST och maxladda Jag har för mig att jägaren på kristinehof använder den. Jag testade den när jag åkte till Polen just för att slippa eftersök. 4 grisar knall och fall
Publicerat Juni 21, 200520 yr Håkan som är jägare på Cristinehof använder också Nosler Bst, får väl testa din kula och se om där e något klös i den skönt att slippa göra eftersök när man själv skjuter i alla fall, men det kommer väl någon gång det med :S
Publicerat Juni 26, 200520 yr Är fortfarande inne på att ha grisar i hägn som råkar rymma ;D Dom lever ju på ryska tundran så dom borde väl klara norrbotten.
Publicerat Juni 27, 200520 yr Gör du så kan man göra å i övriga sverige kan väl du göra det där finns ju tom ett större gods i skåne där samtliga av deras dovhjortar rymde innan dom såg att det var saknades stacket på ett ställe
Publicerat Juli 1, 200520 yr Håkan som är jägare på Cristinehof använder också Nosler Bst, får väl testa din kula och se om där e något klös i den skönt att slippa göra eftersök när man själv skjuter i alla fall, men det kommer väl någon gång det med :S I 22-250:an ja men i 308:an skjuter han väl Hornadys vanliga blyspets? Han kanske har bytt nu, det var ett tag sedan jag var där.. Mvh!