Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjägare

Featured Replies

Publicerat

Har vi några riktiga bjärnjägare här ?

Nu har det fallit sig så att jag är bjuden på björnjakt i slutet på augusti, erfaren hundförare med laika kommer att vara med och laget blir 6-7 man inkl, mig samt att jag fick ta med mig en kamrat då det är en bit att resa (norrbotten)

Lite tips skulle uppskattas, jo bra skott och sådant fattar jag vikten av då nallen inte är att leka med, och vi får säkert en rejäl instruktion/kurs när vi kommer upp, men lite info under tiden skulle vara kul att får höra, ex hur björnen beter sig med en hund i närheten, är den aggressiv innan den blivit påskjuten om den är driven, vilken terräng söker den sig till under drev, osv....

Publicerat

Har aldirg jagat björn själv så där riktigt organiserat, men av vad jag har lärt mig av dom som har gjort det, så tar björnen skydd i det tätaste snåren när den är pressad, tex av en hund, den går inte undan som en älg gör tex, aggresiv kan den vara om du som jägare pressar den, annars är det hunden som har uppmärksamheten (är tanken iaf).

Norrbotten säger du, var i norrbotten om man får fråga?

Publicerat

Har också blivit erbjuden plats i ett älglag med bra björnmarker. Så det blir nog till att ta chansen. Är rätt sugen på att kolla om min laika duger till björn.

Mats

Vet du vem hundföraren är?

Publicerat
  • Författare
Har också blivit erbjuden plats i ett älglag med bra björnmarker. Så det blir nog till att ta chansen. Är rätt sugen på att kolla om min laika duger till björn.

Mats

Vet du vem hundföraren är?

Jo jag fick höra hans namn, men det har jag ju självklart glömt bort, tydligen en väldigt rutinerad björnjägare som pendlar mellan sverige och finland och jagar björn..

Var jag skall jaga.. ingen direkt aning men jag/vi blir upphämtade i kiruna, sedan vet jag inte spec mycket mer... ännu

Publicerat

Finns Y i efternamnet?

Publicerat
Var jag skall jaga.. ingen direkt aning men jag/vi blir upphämtade i kiruna, sedan vet jag inte spec mycket mer... ännu

Men då tar du / ni och stannar några extradagar så jag får visa hur skogskalkoner ska jagas. :)

Publicerat
  • Författare

Men då tar du / ni och stannar några extradagar så jag får visa hur skogskalkoner ska jagas. :)

Vi skall åka med samma herrar och jaga ripa samt skogskalkon två dagar, inte för jag fattar varför, men det blir väl kul... hursom tar jag med mig spöt så får jag väl ställa mig vid någon jokk och fiska istället i väntan på gåsen...

• 1 month later...
Publicerat

Hej Mats.

Börja med att läsa in dig på björnklockan ( Träffområdet) Detta skiljer sig mycket från annat vilt.

Jag brukar säga håll mitt i björnen, Detta för att de flesta skadskjutningarna som uppstår sitter i frambenen och där väldigt lågt.Detta pga den sluttanden bogen.

Jag har jagat björn vid ett antal tillfällen mest som hundförare, Det man kan säga om björnens uppträdande när hunden skäller ståndskall är att avståndet till björnen varierar väldigt mycket, Har man att göra med en större nalle så kan hunden stå mycket långt ifrån,, Läs 15-30m.

Det som gör björnjakten lite mer komplicerad är honor med ungar, Honan skickar upp ungarna i närmaste träd sen drar hon med hunden, Dessa förflyttningar kan bli ganska långa 3km-20km. Flycktsträckan kan bli avsevärt mycket längre om ni har något för veka hundar, Vi ska ha klart för oss att ska hunden av egen kraft stanna björnen så vill det till att ha bra virke i jycken. Har ni då passskyttar i förhåll så finns risken att hon går i pass hos någon av dessa. Dessa förflyttningar sker nästan alltid i svackor den vill ogärna exponera sig på höjder, Att björnen skulle ta vägen över ett hygge eller liknande är nästan uteslutet så att besitta orinarie älgpass är nästan utsiktslöst, Nej välj hellre lite tätare terräng gärna i kombination med bäckar och större vattendrag. När detta väl stannar om det nu gör det så blir det oftast i områden som är väldigt besvärliga att se björnen. Ni kommer säkert att få uppleva hur en ilsken björn låter när den blir retad av hunden, Jag lovar att håren i nacken reser sig och ni får uppleva det som Gunde Swan kallar ( Stå päls.) Även hunden kan låta som sista dagen var kommen vid dessa utfall. Så ha mycket is i magen och se till att ha nya kallingar till hands för ombyten kan krävas ;D  Mats detta är fruktansvärt spännande tro mig jag har varit i denna situation vid några tillfällen.

När/om du skjuter din björn låt hunden ta första smällen, låt den gå fram och kolla björnen i minst ett par minuter, Ligger den och blundar så kalla in hunden och tryck dit en smäll till försäkerhets skull..

Björnhunden