Publicerat Mars 22, 200719 yr Hej Har en ny tunnelfälla för räv i tryckt virke som nu skall ställas ut på lämplig plats. Fällor är inte riktigt mitt gebit historiskt då jag av tradition skjuter mina rävar men är som vanligt ivrig att lära. Rävstammen ökar så jag lär ta till alla medel jag har för att minska på dom. Vad skall man tänka på vid utplacering, helst skulle jag vilja ha den så den syns från gården för då kan frun hålla koll på den när jag är bortrest. Rävperioden är ju över nu för en stund men fällan skall ju åtlas in och min plan är att fylla den med nåt godis och vänja dom att knalla in nu över vår och sommar. Tips emottages tacksamt MVH
Publicerat Mars 22, 200719 yr Min erfarenhet är att dom inte funkar det första året,dom behöver lixom "skoga" in sej. Det enda som villigt knallar in i fällan det första året är grävlingar. Det tråkiga med dom är att dom käkar även fällan så du får vara beredd på att fixa och laga litet då och då. Som inåtling bör du tänka på att inte lägga in saker som ruttnar och "smälter ut över golvet. Gör du det ändå,så måste du plocka bort delarna innan dom intagit tillstånd smält geggig massa. En öppnad hund eller kattmats burk kanske,surströmmingsburk eller naturligtvis torrfoder till hundar funkar. Börja med att mata in utanför fällan,för att sedan lägga in i själva fällan. Sen tänk på att få höjd på fällan,lägg den på några gråsuggor eller likande så den kommer upp i luften för ev.snö. Detta kan du utnyttja för att göra en musåtel under själva fällan Kom också ihåg att när du säkrar falluckorna så gör det så jämnt som möjligt så att inte luckan slår sej och blir skev 8)
Publicerat Mars 22, 200719 yr Just det..kräftskal efter skivan skall naturligtvis till fällan,vet inte om nubben bör vara med i just fällan,men i så fall bör det vara Beska droppar som är ett rävgift i sej ;D
Publicerat Mars 22, 200719 yr Författare Nej, håller med om att rävarna är svårflörtade första året i nya fällor. Har två "rena" rävfällor i nät också som dag två tog första grävlingarna. Tyvärr äter dom jälkarna sig ut genom nätet över natten. Först i år har vi tagit de första två rävarna, tror att nästa år kommer dom bli ännu bättre. Folk säger att tryckta fällor gör sig bättre i anslutning till bebyggelse då dom påminner om omgivningen mer där ??? Vad är er erfarenhet? I skogen skall man ju helst använda rundvirke och så. Om den tar lite grävling är det helt OK, har en hel familj under huset ibland. Jag gör mina beska droppar själv med kvistar och hemkört, den unnar jag ingen grävling eller räv. ;D Den köpta smakar skit...förutom piratens som är mildare. MVH
Publicerat Mars 22, 200719 yr Jag har några rävar liggandes som du kan ta om du vill hämta dom. Inte dumt alls att låta dom ligga till sig i fällan så den får en fin arom,Mamretomas ska ha en men det finns 6st kvar åt dig ;D Tänk oxå på att placera fällan så att golvet står i jämnhöjd med marken. Halm, löv och mossa/jord på golvet ska tydligen vara bra sägs det.
Publicerat Mars 22, 200719 yr ;D...detta var juh en jätte bra tråd!... jag ska precis plasera ut en av mina!... så den ska få stå å gotta tills sej över sommaren!.. Tack för tippsen killar!..... ;D