Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

C-G 1900 Ompipning, förslag?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har en C-G 1900 6,5x55 som jag trivs väldigt bra med. Är dock sugen på en annan kaliber så jag tänkte pipa om den. Den kommer till 70-80% användas på skjutbanan så jaktmatch i kalibern är ett måste. Dessutom tjänstgör den som bockbössa i augusti. Sen måste den fungera som reservbössa på älg och gris. Har funderat på 270W och 308W. Någon som har synpunkter eller andra förslag??

// Tony

Publicerat

jag ligger i samma tankar själv med min cg 2000 sporter dock tänkte jag ha kvar 6,5 för jag är jäkligt nöjd med kalibern. tankarna kretsar mer runt 6,5 AI och 6,5x284 men jag kommer nog att välja vanlig 6,5x55 om jag inte blir övertalad. :)

Publicerat

Om du mest skall ha den på bana, varför ändra kaliber överhuvudtaget? 6,5 måste vara nära nog den mest ideala banskyttekalibern som finns

Publicerat

Håller med amakulu.

Den ska användas mest på bana och dessutom till bockjakten, jag kan inte se nån anledning till att byta kaliber jag heller.

Mvh Fredrik

Publicerat

pratade med norma och han jag pratade med sa att ta 270win. skippa 6,5-284 :o

kalibern är inte så poppis som dom trodde när dom började med den så han rekomenderade 270

samme

Publicerat
  • Författare
Om du mest skall ha den på bana, varför ändra kaliber överhuvudtaget? 6,5 måste vara nära nog den mest ideala banskyttekalibern som finns

Visst är 6,5 an bra. Men man lever ju bara en gång... man kan ju byta till något annat bara för det är kul  ;) ;D

Publicerat

Röstar för 270w, jag har både 6.5x55 och 270w till min CG3000 och föredrar helt klart 270'in.

Norma laddar numera jaktmatch som även samskjuter bra med deras oryx.

Mvh

Publicerat
Visst är 6,5 an bra. Men man lever ju bara en gång... man kan ju byta till något annat bara för det är kul   

Ja, eller köpa en till om det nu finns plats i garderoben förstås.

Köper du en till kan du ju skaffa något som är lite roligare än även 308 eller 270w ;) för då kanske det inte måste finnas billiga j-match till den och då öppnas ju en del dörrar.

Stod valet mellan dom 2 kalibrarna du räknat upp hade jag valt 270w.

Mvh Fredrik

Publicerat
  • Författare

Jo visst hade jag gärna köpt en till... men jag tror jag får svårt att motivera min 3:e klass 1:a  >:( Vi yngre jägare får ju nöja oss med 4 vapen utan motivering.

Publicerat

Jag hade inga problem med min 4:e klass 1:a som blev nr.6 i garderoben.

Nu har jag sålt en av dom så jag har en öppen plats för annalkande "vill ha"-begär ;)

Mvh Fredrik

Publicerat

Hej,

trots att jag är en inbiten 308 win fantast  8) så skulle mitt val i detta fall bli 270 Win!

Det känns lite "overkill" att låta 308:an skvalpa omkring i en mekanism avsedd för "30-06 längd" dessutom är 270 win på egna meriter en väldigt trevlig konstruktion.

MVH

Henrik