Hoppa till innehåll

behöver hjälp....ska bygga en vakkoja!


Guest markus_piteå

Recommended Posts

Guest markus_piteå

Hej, jag sitter och funderar på en vakkoja till räv, och jag antar att det är många utav er som har en koja, eller erfarenheter av kojbyggen. Så jag skulle vara MYCKET tacksam över råd,och  "bra att veta grejor" kring byggen och vakjakt på räv....som tex,,...placering...avstånt till åtel. ...mått på kojan....uppvärmningssystem.. ..lösningar på tysta skjutluckor...dörrar etc ....vem vet, nån kanske sitter på en ritning till en vakkoja,??

//är tacksam för svar ... mvh Markus  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Värme: fotogenvärmare

Skall bygga en till hösten, och jag har tittat på skjutluckor  ;D sådana som finns på korvmojen, glasrutor som går i ett filtspår, mycket tysta och tar ingen plats, sedan tänkte jag ha en gammal tjock heltäckningsmatta i kojan dör att dämpa golvljud, isoleringen blir av vanlig gullfiber och ev. 5 cm frigolit på insidan.

Tänker bygga som ett vanligt hus med bjälklag och takstolar, väggar 40 cm och 20 cm golv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kanske en del uppslag åt dig hör av dig och kom en sväng och kika på den vi har i blåsis....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skrev lite kort .....men det är så att vi(jag) har en gammal vakkoja du skulle kunna få ärva...för jag behöver släpet den står på...apropå luckor så funkar det nog bra med att ha ett fast fönster och

ett hål under med en formskuren skummgummi att sticka ut bösspipan genom under fönstret pipan sticker alltså ut hela tiden.....den byter man bara ut mot en pinne när man lämnar kojan då anar inte räven nåt....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallen, du borde snacka med lillis, han har byggt ett antal kojor, samt har nedlagt många rävar (tror det är ett 40tal nu) från dessa, han har säkert idéer.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest markus_piteå
Jag skrev lite kort .....men det är så att vi(jag) har en gammal vakkoja du skulle kunna få ärva...för jag behöver släpet den står på...apropå luckor så funkar det nog bra med att ha ett fast fönster och

ett hål under med en formskuren skummgummi att sticka ut bösspipan genom under fönstret pipan sticker alltså ut hela tiden.....den byter man bara ut mot en pinne när man lämnar kojan då anar inte räven nåt....

Partys, Det skulle vara underbart mycket bra om jag fick "ärva den"  =) du anar inte så glad jag blir. (värmer en fattig students hjärta ;)) hur stor är den?? osv ??

//mvh Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använde skumgummi från en madrass som jag stack bössan igenom. Sikten blir begränsad till kikaren men det funkar. Som sagts ovan, trä en pinne igenom när du inte använder den. Räven upptäcker obenhörligt alla förändringar som sker i omgivningen. Får Du upp kojan högt är det en stor fördel då vittringen sprids ut ovanför omgivningen och räven inte är lika misstänksam mot saker som är uppe i luften. Den har inga naturliga fiender där mer än möjligtvis örn och har mesta uppmärksamheten i "markplan"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja vet inte riktigt men 1x2 meter i innermått skulle jag tro jag skickar dig ett meddelande...med mina telenummer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ändrat mig jag byter bort min vakkoja mot en kurs i vett-tillverkning ....... tyckte det lät kul. ;D ;D ;D ;D

Har vi ett deal eller ????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest markus_piteå

hehe låter som en bra deal.....:P ....men kurs och kurs....haha det är väl inte så mycket att kursa om för det är så simpelt. men jag kan ju alltid visa dig hur jag gör....

//mvh markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...