Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

lämplig bäver kula( behövert hjälp snarast)

Featured Replies

Publicerat

jag har bara sierra matchking och grom laddade till min 7-65r vilken slår sönder minstoch är lämpligast?

samme

Publicerat

Sierran är ju inte gjord för att expandera, grom vet jag ärligt inte alls vad det är för nått ???

Sierran kan expandera, men det är inte säkert att den gör det.

Publicerat

Satsa på GROM. Det är ju levande djur du skjuter på, se till att ta dem av daga ordentligt. Alternativt, låna en pang av någon som har en .222:a med .55gr Ballistic Shit framför 20gr Norma 200, helt lysande då man skall genomföra ett utvecklingssamtal med en bäver  ;D :o

Publicerat
Satsa på GROM. Det är ju levande djur du skjuter på, se till att ta dem av daga ordentligt. Alternativt, låna en pang av någon som har en .222:a med .55gr Ballistic Shit framför 20gr Norma 200, helt lysande då man skall genomföra ett utvecklingssamtal med en bäver  ;D :o

Ja håller med där andra alternativ är speer-tnt eller v-max

Mvh.

Publicerat
  • Författare

grommen är en kula somväldigt mycke liknar tbbc men den är inte bondad och väldigt BILLIG från vapex

herr berg jag har ingen 222 men har en 8-57js med vulcan OLÄMPLIG!!!!!!!!

308 med helmantel eller hornady sst OLÄMPLIG!!!!!!!

samt 444marlin kanske går med blykula men tveksam??????

därför min fråga om 7-65r  har endast skjutit ett rå djur med grommen

men jag tycker att match kingen borde ge expantion på nära häll ialla fall men vet inte!

mvh. samme

Publicerat

308'an och 8mm gör nog jobbet åt dig, har sett Mega kulor som plockats ur bäver skjutna under 10m, från 30-06 fabriksladdat, bävern tar mera stryk än man tror.

Grom verkar vara ett ok val, panga du med den, no worries, den gör jobbet bättre än match king iaf,  444'an gör jobbet fint den med.

Publicerat

Du behöver inte bondning på bäver,men du behöver garanterad och snabb expansion. Egentligen är det bara en decimeter som kulan skall passera innan den är ute igen så satsa på garanterad expansion.

Publicerat

Ett så här i efterhand rätt korkat, dock MYCKET effektivt, tilltag är att ta en 1 mm borr och göra ett 15 mm djup hål i en Alaska... Vi gjorde det med en 180 grs till min 308. Jag touchade bävern i nacken och det var splitter i hela nacken å ner mot halsen. Nästa bäver ska skjutas med 500 grs Woodleigh  ;D

//Micke

P.S Speer TNT 125 grs har jag testat på smårävar... Inte ett dugg impad av TNT'n. Trodde/hoppades att rävarna skulle gå av på mitten men utgångshålet var nästan lika snyggt å prydligt som på ingångssidan  >:(

Publicerat

Matchkingen funkar, men som någon skrev här, kulan har bara en deci att göra jobbet på.

Publicerat
  • Författare

skott hållet är ca: 5-10m så skall skott är det som gäller för skinnet ska sparas!

har skjutit bäver med  3006 150grs interbond bog skott litet in litet ut men bra dö

i 6,5 an så skjöt jag en med sierra 100ges varmint i skallen snett bakifrån det vart mos av skallen men snabb dö  ::) ;D ;D ;D endast tänderna var hela ???

men ingen av dessa bössor är kvar i min ägo så man får väl ta det man har

hellst hade jag skjutit med hagel men det får man ju inte längre så det är inget alternativ

varför jag undrade om match kingen var att jag läste om ett vapen test i vapen tidningen ( kricko säkerhets studsaren) och han skjöt med norma 100grs hp övnings plugg med gott resultat

mvh. samme

Publicerat

Med ungefär trettiotalet skjutna bävrar totalt rekommenderar jag hp kulor och helst sierras. Till 7mm finns 100 grs hp nr1895. Speers tnt fragmenteras inte tillräckligt fort och inte heller v-max i klass 1. Klass ett kalibrarna är lite i överkant om man vill ha skinnet helt varje gång. Det andra alternativet är tunga kulor i låg fart men jag litar inte på det konceptet då bävern har en magisk dragningskraft till vatten och man behöver strömbrytareffekt för att den inte ska ha åtminstone dödsryckningar kvar som sparkar den ner i vattnet om läget inte är helt bra. Finns det inte pistolkulor till 444 som går att ladda ner och samtidigt ha en kula som fragmenteras vid träff? Hållen är ju oftast väldigt korta snitthållet ligger knappast över 35 meter Optimala bäverkalibern är nog annars .224 till 6 mm med hypersnabba lätta kulor.

Publicerat
  • Författare

hej,

om pistolkulor i 444an så vill jag inte testa dessa för jag har provat i olika media med dessa och jag tror att bävern blir sprängd i småbitar  om man inte kan ladda ner dessa till en blygsam hastighet men en blykula borde funka hål in  hål ut om hastigheten inte är för snabb, men siktet på bössan är inte gjord för mörker skytte lampa annvändes inte om inte det är eftersök!

mvh. samme

Publicerat

En 85 grains sierra hp i min 6,5 -06;a är inte direkt snäll med det den träffar i 950m/s. Konstigt nog så exploderar inte bävrarna även om allt och då menar jag allt inuti är trasigt. Ibland kan splitter från kulan tränga igenom skinnet särskilt om bävern är liten och jag sneglar allt mer åt en klass 2 bössa. Vad finns det för vikter till en 444 marlin i pistolkolor och hur lågt går dom att ladda?

En sån kula i 500 m/s borde göra susen med grov diameter och låg vikt så borde djupverkan bli minimal. Jag har inte testat men hade jag chansen skulle jag prova.

Publicerat
  • Författare

kul vikter finns i 158grs men är osäker på om det finns lättare farten borde gå att ta ner till ca: 500m/s

men jag har inte testat det så jag låter det vara osagt men en sådan laddning borde vara bra till eftersök på korta håll

mvh, samme