Publicerat Mars 26, 200719 yr Ska köpa en hundbur till min Pajero Wagon. En jämthanne som ska åka där. Hade velat ha en halvbur så man har hyfsat med lastutrymme på sidan men undrar hur bred buren bör vara för en jämthanne? Höjd å djup finns det så det räcker å blir över i bilen men bredden jag funderar på. Läste förresten något om att hunden ej skulle kunna stå i buren? Stämmer det? Hur hög bör den vara för en jämte? Har kikat på 3 olika tillverkare som jag tyckte verkade fina: Robust hundburar LG Hundburar Enason Hundburar Någon som har erfarenheter av dessa? Vad ska man välja?
Publicerat Mars 26, 200719 yr jag har en robust hundbur... skräddarsydd efter min bil, tycker den e skitbra, riktigt nöjd... kostade 3500:- för en halvbur till en mindre kombi ( min bil), så jag kan tänka mig att det inte blir så billigt till din pajero... mvh johan
Publicerat Mars 26, 200719 yr Författare Fick svar av Robust och den kostar 3500:- till Pajeron oxå. Vad har du för hund? Vet du hur bred din bur är? Tänkte på bredden för en hund av samma storlek som jämthund.
Publicerat Mars 26, 200719 yr Jag har köpt några hundburar genom åren och den som har haft bra kvalite och en vettig konstruktion är RU produkter att priset är lägre än många andra brukar inte vara till en nackdel. Storlek tittar man på jordbruksverkets mått så är det för en schäfer 90cm djup 60cm bred och 70 hög hur den schäfern såg ut som man måttade efter har vi disskuterat mycket om men en helt annat ämne, nu är en jämte ungefär lika stor som en schäfer utom på längden så jag tror inte du behöver en större du kan om det skulle vara praktiskt i bilen minska ner bredden till 55 och höjden till 60-65, det är ju en transportbur och ingen hotellplats, men hunden ska ju kunna vända sig och få plats med en vattenskål och inte se ut som en kassler när du släpper på burdörren.
Publicerat Mars 27, 200719 yr ja lät tillverka min hoss smeden!. så den fick optimal passform till bilen å blev robust!.. fall olyckan skulle vara frame!... presonligen tycker jag du ska sattsa på kvalite!.. så din fyrbenta vän får de bra!....
Publicerat Mars 27, 200719 yr var å titta på olika burar,och såg robust nya.som hade ett lock för om det var nån kombi.iaf så verkar den livsfarlig när den har 5cm ram nertill där tassarna kan fastna vid ombord/avstigning
Publicerat Mars 27, 200719 yr Författare Lutar nog mot Robust eller LG. Hade dock velat se en LG. Robust har jag sett och de verkar fina samt tysta. LG tyckte jag ser riktigt bra ut på bilden men det är ju svårt å se bara på bild. ???
Publicerat April 20, 200719 yr Marinplywood, en näve trallskruv, gångjärn till två luckor samt två vettiga lås, sen bör du även skaffa något vi kallar silnät (maskstorlek ungefär som en te-sil. Har du inte verktyg så finns det väl alltid att låna. Materialpris om du inte har en polare på brädgården hamnar en bra bit under tusenlappen. Fördelen med en "trä-bur" är att om du vid tillfälle har mer än en hund i bilen är att de slipper se varandra (framförallt bra vid ev. byten liggandes i bilen vid transport). Den andra fördelen är priset, den tredje är att de flesta av oss har möjlighet att enkelt jobba i trä, metall kräver svets och annat vilket alla inte har tillgång till. Nu kommer säkert någon påpeka att köper man en bur behöver man inte tillgång till verktygen som krävs, men du får i utbyte en bur precis för dina eller snarare hundens och bilens behov för en spottstyver. Skulle egentligen skickat med en bild på min hemmasnickrade......men jag får väl "editera" mitt inlägg lite senare.
Publicerat April 21, 200719 yr Jag är nöjd med mina Aluflex burar som man kan måttbeställa och få med hela sidor istället för nät om man vill!
Publicerat April 23, 200719 yr Jordbruksverkets rekommendationer? Hur hittar jag dem? Finns det på deras hemsida är det väl bara jag som är dålig på leta, för jag hittar ingenting där! /Henke
Publicerat April 23, 200719 yr Min övertygelse när det gäller storlek är att hunden ska ha så lite plats som möjligt utan att det blir riktigt trångt. D.v.s. att hunden ska kunna sitta upp men inte stå bekvämt, helst så att den behöver huka sig lite sittande. Att då bygga en halvbur i en pajero tror jag blir för högt för hunden, kanske bättre att ha utrymmet ovanför hunden till annat. Jag tror att det är viktigt för hundens säkerhet. Är det inte så att de som kallas transportburar är robust byggda om de är av känt märke? Vi hade förut en vanlig dogman i mediumstorlek till våran gråtuss. En dag kom det sig att vi åkte i mina föräldrars minibuss med bortfällda baksäten(jättemycketmycket plats runt buren) med buren i och körde av vägen och slog runt, bilen bara skrot, buren väldigt ramsned men hunden helt oskadd trots att baksätena slagit ihop som en råttfälla över buren av krafterna. Att hon klarade sig tror jag berodde på att hon hade så liten och robust bur som hon hade, att buren hade mer eller mindre fritt spelrum där bak verkar inte ha gjort så mycket ont även om det givetvis inte alls är bra.
Publicerat April 23, 200719 yr Här finns djurskyddsmyndighetens bestämmelser för transport av hund och katt.. http://www.djurskyddsmyndigheten.se/upload...ortHundKatt.pdf Vet inte om man ska skratta eller gråta... //Johan
Publicerat April 23, 200719 yr Jordbruksverkets rekommendationer? Hur hittar jag dem? Finns det på deras hemsida är det väl bara jag som är dålig på leta, för jag hittar ingenting där! /Henke Minns inte riktigt nu men det finns en luddig text och så har man tagit ett mått på en bur för schäferstorlek och det skiljer ju ingenting : bara mellan 25-45kg utan att ta med de värsta men då tycker herr teoretiker att buren bör vara 60cm bred, 90cm djup och 70cm hög eller om det var 75cm hög, sen finns det ett generellt mått som säger hundens längd gånger 1,25 hundens bröstbredd gånger 1,5 och hunden ska kunna stå, vi gjorde det måttet på en liten schäferhane och buren skulle då bli 80cm hög, 75cm bred och 125 cm lång. Ett generellt råd jag brukar ge är sätt in hunden i buren får den plats utan att se ut som en kassler, kan den ligga ner och verkar trivas så räcker det, glöm inte att ni ska kunna ge hunden vatten också, de flesta hundar vill inte ha för stor bur de åker omkring och känner sig inte trygga i bilen, höjden på buren räcker med max mankhöjd och tänk på att det är en transportbur och ingen bostad.
Publicerat April 23, 200719 yr Till min Borderterrier har jag en bur som är något större än en kattbur, hon kan inte stå än mindre sitta upprätt. Till saken hör att jag har en större bur som hon INTE gilla utan föredrar den mindre buren. Där ligger hon och sover tryggt. Det har hänt ett par gånger att hon inte ens vill ut efter ett par timmar i buren. Vattenskål i dörren och en go filt i botten. Skulle det vara kallt så lägger jag ett täcke över buren men lämnar dörren fri så det är bra luftväxling. MVH Roggman66
Publicerat April 23, 200719 yr "En hund eller katt får inte transporteras i en personbils bagageutrymme, om de inte ständigt kan övervakas från personutrymmet under transporten." Ni har väl buren på passagerarsätet när ni åker själva? "Tikar som löper, ska transporteras åtskilda från hanhundar" Är den inte härlig, våran djurskyddsmyndighet. Notera slutklämmen, att kommunen har det lokala tillsynsansvaret, de som just inte har nåt att göra.
Publicerat Juni 25, 20196 yr På 2007-03-26 at 19:39 Loke sa: Ska köpa en hundbur till min Pajero Wagon. En jämthanne som ska åka där. Hade velat ha en halvbur så man har hyfsat med lastutrymme på sidan men undrar hur bred buren bör vara för en jämthanne? Höjd å djup finns det så det räcker å blir över i bilen men bredden jag funderar på. Läste förresten något om att hunden ej skulle kunna stå i buren? Stämmer det? Hur hög bör den vara för en jämte? Har kikat på 3 olika tillverkare som jag tyckte verkade fina: Robust hundburar LG Hundburar Enason Hundburar Någon som har erfarenheter av dessa? Vad ska man välja? Har haft Enasonburar i många år. Är toppen nöjd, både med burarna och deras service ?