Publicerat Mars 26, 200719 yr Har plastbäddat en kolv till sexofemman och igår for jag o laddade upp 50 st Lapua Mega. Till skjutbanan idag och första skottet satt ca 5 cm ovanför riktpunkten. Vred ned 5 klick på Zeissen för att konstatera att nu satt plötsligt skotten samlade men 2 cm nedanför riktpunkten. Så det blev till att vrida upp 3 klick och jag hamnade då på samma justering som var utgångspunkten när jag började, alltså där första skottet tog 5 cm ovanför, men nu satt dom plötsligt samlade där jag siktade. Kan det hela bero på att studsaren varit urtagen ut kolven och att det handlade om sk sättskott innan kulhålen satt där dom skulle? Jag avslutade med en 5 skottserie och dom satt allihopa fint samlade på 25 mm där riktpunkten låg.
Publicerat Mars 26, 200719 yr ;D.. tur de gick bra till slut då!... ska skjuta in mina bössor snart!... kanske jag kan tjuva lite hjälp av dej!... så man kan få lite tipps!... ;D
Publicerat Mars 26, 200719 yr Hade du ny rengort pipa? Skruva du noe på stockskruvarna i mellan? Mvh.
Publicerat Mars 26, 200719 yr Författare Hade du ny rengort pipa? Skruva du noe på stockskruvarna i mellan?Mvh. Pipan har aldrig reagerat på rengöring utan skotten har alltid suttit där dom satt sist. Skruvade ej på stockskruvarna emellan skotten. Kände försiktigt på dom när jag kom hem och dom satt som dom gjorde innan skjutningen. Funderar som sagt om det ändå inte var sk sättskott som ställde till det.
Publicerat Mars 26, 200719 yr Pipan har aldrig reagerat på rengöring utan skotten har alltid suttit där dom satt sist. Skruvade ej på stockskruvarna emellan skotten. Kände försiktigt på dom när jag kom hem och dom satt som dom gjorde innan skjutningen. Funderar som sagt om det ändå inte var sk sättskott som ställde till det. Ja det verkar ju märkligt den kanske behövde en liten knuff för o götta ner sig i stocken, gött att de ornade upp sig för dig ;D Mvh.
Publicerat Mars 26, 200719 yr Du Mickel är det en 1900? Det är ju ett välkänt fenomen med 1900 studsarna att de ganska ofta behöver ett eller ett par "sättskott" innan skotten hamnar där de skall. Det är ju inget att bekymra sig för, tänk bara på att skjuta några läskskott innan du jagar... MVH Henrik
Publicerat Mars 26, 200719 yr Författare Du Mickel är det en 1900?Det är ju ett välkänt fenomen med 1900 studsarna att de ganska ofta behöver ett eller ett par "sättskott" innan skotten hamnar där de skall. Det är ju inget att bekymra sig för, tänk bara på att skjuta några läskskott innan du jagar... MVH Henrik Jag har aldrig råkat ut för dessa sk läskskott på mina 1900 studsare, och det trots riktig rengöring med Shooters choise och Barnes Cr-10. Skulle jag få dessa symptom skulle jag sälja dom kvickt. Att behöva åka till banan och skjuta några smällar före varje jakttillfälle låter *vrickat* enligt mig??
Publicerat Mars 27, 200719 yr Hej Mickel, jag satt i telefon med en helgalen fd kollega och det humöret smittade av sig så till vida att jag inte kunde låta bli att driva lite med dig ;D Så det där med att det skulle vara ett känt fenomen på 1900 kan du ta med en stor nypa salt. Det finns ingen anledning till varför 1900 skulle vara vare sig mer eller mindre drabbade av detta fenomen än någon annan bössa med valnötsstock. Det som direkt slår mig som möjliga orsaker är; Pipan, det är inte ovanligt att en helt rengjord pipa behöver ett par läskskott inna träffbilderna går ihop. Olika kulor kan vara olika känsliga för detta fenomen, värst är det med molybelagda kulor men även vanliga kulor kan ibland "spöka". Bäddningen i dess vidaste betydelse kan vara problemet. Det vill säga allt ifrån att systemet inte "satt" sig i koven till att det finns någon spänning eller att någon skruv inte varit rätt dragen. Rekylupptagningen, hur du sitter eller håller i bössan kan ha en jättestor betydelse. Nu är i o f s inte en 6.5:a det mest hårdrekylerande vapen man kan tänka sig men helt klart är att det kan ha viss betydelse. Kikarsikte och montage, genom årens lopp har jag varit med om ett par situationer där problem med sikte eller montage varit boven i dramat när träffbilderna inte suttit där de skulle eller helt plötsligt varit mycket större än vad de borde varit. Alla punkterna ovan är bara grova generaliseringar och förmodligen har du redan funderat över dessa men det är vad jag kommer på just nu... MVH Henrik
Publicerat Mars 27, 200719 yr Författare jag satt i telefon med en helgalen fd kollega och det humöret smittade av sig så till vida att jag inte kunde låta bli att driva lite med dig Ja vad kunde man vänta sig av en Sakofetischist... ;D Ska upp nu och provskjuta genom kronografen och idag tänkte jag skjuta med mina sandsäckar, får se om det stämmer. Återkommer med rapport.
Publicerat Mars 27, 200719 yr Jag vill tillägga att jag haft två 1900 genom åren och är absolut ingen motståndare till 1900 mekanismen som har sina poänger. Så till rätt applikation kan jag absolut tänka mig ett 1900 lås men nu råkade det bli Sako i mitt nuvarande projekt :-* Skall bli intressant att få höra hur det går för dig! Henrik
Publicerat Mars 27, 200719 yr Författare Det gick bra. Idag åkte sandsäckarna med plus ett främre stöd för framstocken, dock ej justerbart utan man får pilla med de bakre säckarna för att få det bra. 5 skott som satt där jag siktade på 20 mm, hastigheten var 785 m/s. Lapua Mega 155 gr, Norma mrp 47 gr (obs att jag ej tar ansvar för dessa laddata) Tror nästan att det kan ha varit rapplet till stöd som ställde till det igår. Stödet är ett sk Hdf stöd men där klykan skall sitta har händige herrn varit framme med kniven och täljt bort så att det är en oerhört ojämn gummiyta att lägga framstocken i. Således tror jag att rekylupptagningen blir väldigt ojämn och rent ut sagt felaktig. Jag brukar oftast ta med mig egna säckar vid inskjutning men igår glömdes det bort och sånt straffar sig. :
Publicerat Mars 27, 200719 yr Bra att du fick utrett den saken, stödet har mycket större inverkan än vad många tror! MVH Henrik
Publicerat Mars 27, 200719 yr Om du har lagt kolven direkt på gummi-stödet så har jag varit med om liknande saker. Även vid en torn-kant. Lägger numera aldrig stocken mot något annat än mjuk mössa, handen eller dyligt. Hade problem med 9,3an innan då jag tyckte att spridningen var onaturligt stor, fick ofta läskskott o.s.v. Bytte till kvalitetsoptik (vilket det inte var tidigare) och problemet är som bortblåst. Ångrar bittert köpet av dåligt kikarsikte!