Publicerat Mars 27, 200719 yr Tja, någon som vet hur omfattande det är att passa in ett aimpoint i det befintliga hakmontaget på drillingen. Är det så att det finns lösa ringar med klackar som kan passas in i det befintliga fästet? Är detta ågot man kan göra själv eller krävs det vapensmed? Vem säljer dylika tingestar och vilka pengar krävs?
Publicerat Mars 27, 200719 yr Har för mej att jag läst att det finns montage där endast 2 hakar skall i vapnet,hur stadigt detta är vet jag dock ej,men snart får du säkert ett bättre svar
Publicerat Mars 27, 200719 yr vad jag har fattat så är varje hakjanne nerfilad för att passa just ditt montage,när man köper ett hakmontage/fästena så kommer en stål klump som man filar för inpassning,kostar cirka 3000kr för att få ditt extra sikte isf..bästa man kan göra är att när man köper hakmontage bestäma sig för en som man kan passa in andra sikten med i samma fäste,mitt är fast lödd så kan om jag vill fixa det,men inte vilket sikte jag vill,utan bara samma lins storlek fram och bak... allt extra till drillingar brukar vara dyrt,manmåste nästan känna en vapen smed för att få rimliga priser på grejerna,för vissa delar kan man inte få igen pengarna för den dagen man säljer bössan..
Publicerat Mars 27, 200719 yr Det hakmontage som finns idag har fyra hakar, två fram och två bak. De främre hakar man i först och därefter sätter man ner de bakre som också låses fast med en fjäderbelastad mekanism. Min kikare har 1,5-4x förstoring, med ringarna fastlödda på tuben. Nu tänker jag köpa till ett aimpointsikte om det går att montera med nya ringar i samma fästen.
Publicerat Mars 28, 200719 yr Hej, DEt går, jag har gjort det själv men då har det handlat om att ta bort material för att få det att passa. Jag har också fyrfots ringar ligger som passar utmärkt till Sauer drillingar (som jag vet att du har) Kan du få billigt. Ett fäste sitter det en rödpunkt i (oneV) som kan ingå. MVH
Publicerat Mars 28, 200719 yr Förstod jag dig rätt att du passat in ett hakmontage genom att slipa ner fötterna för att passa din bössa. Isåfall låter det intressant. Jag vill inte göra något ingrepp på bössan. De ringar som du har till Sauers original fyrfotshakmontage. Är de nya eller tillpassade för ditt vapen? Samt vad passar de till för tubdiameter? Vad är oneV för något? Jag trodde alla anväde aimpoints rödpunktsikten.
Publicerat Mars 28, 200719 yr det är väl inte bössan som spelar roll utan vilket montage man har.vet folk som har olika modeller på sina montage fast på samma pang...man bör nog testa skjuta en del skott så det verkligen funkar...
Publicerat Mars 29, 200719 yr Förstod jag dig rätt att du passat in ett hakmontage genom att slipa ner fötterna för att passa din bössa. Isåfall låter det intressant. Jag vill inte göra något ingrepp på bössan. De ringar som du har till Sauers original fyrfotshakmontage. Är de nya eller tillpassade för ditt vapen? Samt vad passar de till för tubdiameter? Vad är oneV för något? Jag trodde alla anväde aimpoints rödpunktsikten. Hej, Börja med att ta måtten mellan fötterna. Ringarna är låga i två höjder, har haft rödpunkten i ena och en Leupold 1-4 i den andra. Bifogar en bild, ringarna passar 1 tum/26mm. Ett par är blånerade ett par är helt nya och således ej blånerade.
Publicerat Mars 29, 200719 yr Nu har jag plockat fram ett skjutmått. Det främre fästet mäter jag till 15,4 mm utvändigt samt 7,1 mm invändigt (det ger c=11,25 mm) mellan fötterna. Det bakre fästet mäter jag till 13,8 mm utvändigt samt 6,1 mm invändigt (det ger c=9,95 mm) mellan fötterna. Höjden på det fäste jag har verkar vara 1" (25,2 mm), man kan se det fasta siktet under kikarsiktet.
Publicerat Mars 31, 200719 yr Jag såg att han blivit hemmansägare i Sorsele. Det låter ju spännande. Han växlar om till fjälljakt då. Det är ju fint däruppe, jagt på älg, hare, skogsfågel kan vara riktigt bra vissa år. Dock är markerna magra och dess förmåga att producera täta viltstammar begränsade. Men det är ju inte lika hårt jakttryck heller så det jämnar väl ut sig. Hösten kommer tidigt där. Jag vet att många kustjägare åker upp dit för att träna stövaren på förhösten. Då är det inte lika varmt som efter kusten och i södra sverige. Senare på säsongen blir nog snödjupet begränsande för stövarjakt.
Publicerat April 2, 200719 yr Måttet mellan låsets tassar stämmer knappt 10mm och det främre är bredare. Kolla shapen på fötterna på bilden stämmer dessa med dina? Kan skicka det till dig för prov, nästan enklast. PMa adress så skall jag skicka över det. MVH