Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverns sinnen?

Featured Replies

Publicerat

Har lite bäver här hemma i en bäck och jag tänkte ut och passa nån kväll. Hur är det med bäverns syn-hörsel-näsa? Ska jag ha cammo-huvan på eller räcker det att jag sitter rätt i vind.

??? ???

/Må

Publicerat

är du tyst och sitter rätt i vind kan jag inte tänka mig att du misslyckas om du har ett bra pass på dem.

Publicerat

Förstår inte varför man ska vara tyst.

Bävern e så gott som både blind o döv!

Har suttit ca 5m från bäver o pratat, iof lågmält, men den har inte uppfattat oss ändå.

Kommer man i kanot kan man komma extremt nära bävrarna.

Men minsta lilla doftpartickel av fara så drar den!!!

Tänk på vinden!!!!

Publicerat

när jag varit relativt högljudd nära bävrar, så har jag uppfattat dem som betydligt mer oroliga och ovilliga att gå upp ur vattnet, dock sticker de inte om de inte får vind.

Publicerat

ja högljudd kanske man inte kan vara men nog kan man prata lite med varandra.

helblind och halvdöv kanske man kan säga, men luktsinne som en gravid kvinna ;)

Publicerat

Vi har ju Bäver på bägge siderna om Kalixälven i 2 mindre bäckar och jag hade tänkt att fara ut och kolla till dessa djur framöver. Isen har ju inte gått ännu. :D

Publicerat

Jag har sett att dom börjat gå upp och äta redan i höjd med Harads så det kan nog vara dags att börja kolla upp pass och matplatser. Bävern ser dåligt men har luktsinne som en hund. Dessutom så sägs det att dom kan känna vibrationer i vattnet om man är oförsiktig när man går. Jag har skjutit bäver på strax över en meters håll och får dom inte vittring får man bete sig nästan hur som helst.

Publicerat

Ha !!! Jag har talat i mobiltelefon samtidigt som jag har bäver framför fötterna!!

Bävern fattade nada!!

Har också fiskat från båt,då bävern intresserat följt efter på endast ett par meter!!

Sen har jag jagat bäver!!! Faaan,vad dom är känsliga då!

Synen verkar kass!! Luktsinnet..så där!! Men helt klart,dom känner vibrationer i backen hur lätt som helst!!! Har en polare som skjutit mängder av Bäver från kanot..från kanoten är det en barnlek,men från stranden lite värre!!

Tydligen är Bävern känsliga för markvibbar!!!!

Publicerat
Jag har sett att dom börjat gå upp och äta redan i höjd med Harads så det kan nog vara dags att börja kolla upp pass och matplatser. Bävern ser dåligt men har luktsinne som en hund. Dessutom så sägs det att dom kan känna vibrationer i vattnet om man är oförsiktig när man går. Jag har skjutit bäver på strax över en meters håll och får dom inte vittring får man bete sig nästan hur som helst.

Okej!

:D

Publicerat

Näsan? Verkar vara deras bästa sinne som jag upplevt det.

Hörseln? Sådär... Fast vid en damm så skvalar det ju en del så det dränker ju mycket ljud.

Synen? Är nog sämst av de tre sinnena.

Ett bra exempel var förra våren vid vårat dike. En kompis satt med bössan 3 meter från dammen och jag 3-4 meter snett bakom med videokameran i högsta hugg. Efter 10 minuter somnade jag  8) Efter en okänd tidsrymd vaknade jag till och ser en bäver på land på andra sidan dammen, ca 10-12 meter, som är på väg uppströms. Jag försöker få kompisen att se den men han tittar mot hyddan snett upp på motsatta sidan. Efter att ha gått från tyst viskning till relativt högljudda viskningar så vänder han sig om och kläcker ur sig ett "VA?!" tämligen högt då han hade hörselskydden på sig. Och jag hann tänka att nu drar väl bävern som en avlöning men icke  :) Han precis få igång kameran när det small och såg leran sprätta 6-7 meter upp luften över den stendöda bävern som fick en 180 grs Oryx i halsen. En annan bäver sköts från samma ställe senare då den låg och flöt 3 meter från där dom satt, även det finns på film.

//Micke

Publicerat

filmer och bilder gillar vi här ;)

Publicerat
....Har en polare som skjutit mängder av Bäver från kanot..från kanoten är det en barnlek,men från stranden lite värre!!

Barnlek att skjuta bäver från kanot?? Håller jag inte med om!  ???

Har aldrig varit med om så svårt skytte nångång som när jag testade kanoten i samband med bäverjakt.

Det är nog svårt att skjuta från en stabil båt. När man väl trycker av håller man nästan på kantra kanoten efter rekylen än fast jag bara använder sexånhalvan eller .222:an.

Så att det är en barnlek från kanot håller jag inte med om. Men man kommer väldigt nära dem med kanot i allafall.

Bäverjakt är i allafall en mycket trevlig jaktform. Påminner lite om att fiska bäcköring. Smyga, krypa å en stor dos av väntan.

Bävern hemmavid har förresten varit lite underlig denna vinter. De har ofta suttit på isen än fast det varit januari-februari. Ska inte de vara i hyddan då? Jag tror de tappat rytmen alldeles då vintern kom igång så sent!  :-

Nu är de i allafall uppe igen, så nu är bästa tiden, då man kan gå på skarsnö på kvällen som dämpar markvibrationer och snön lyser upp lite i skymningsljuset.  :)

Publicerat
Bävern hemmavid har förresten varit lite underlig denna vinter. De har ofta suttit på isen än fast det varit januari-februari. Ska inte de vara i hyddan då? Jag tror de tappat rytmen alldeles då vintern kom igång så sent!  :-

Hemma här så kan man få se bäver året runt i ån efter bruket.Den fryser aldrig under vintern. Jag har själv skjutit en bäver i januari som dämde upp ett avloppsflöde så de hotade nåra skyddsvallar. Men de var inge vidare fart på den bävern allt gick hur lågsamt som helst för den. De är nog inte riktigt meningen att dom ska vara uppe då men dom luras väl av de varma vattnet

Publicerat

Jag tror vi ska nämna ett annat sinne också som jag tror är väl utvecklat.....jag har aldrig lyckats nå vidare i början på säsongen trots heta ställen det skyller jag på skarsnön, och tjälen som ganska ofta leder vibrationer och ljud ner i vattnet ellr hyddor.....rätta mig om jag skulle ha fel men det har jag aldrig.

Publicerat
Jag tror vi ska nämna ett annat sinne också som jag tror är väl utvecklat.....jag har aldrig lyckats nå vidare i början på säsongen trots heta ställen det skyller jag på skarsnön, och tjälen som ganska ofta leder vibrationer och ljud ner i vattnet ellr hyddor.....rätta mig om jag skulle ha fel men det har jag aldrig.

Var ju inget nytt...jag har ju redan nämnt det ;D ;D ;D

Publicerat

Jag hörde av en kompis att man ska spara gällpungarna och använda dom som doftåtel vid jakt.

Tydligen skulle det vara oemotståndligt för dom och dom måste upp och kolla vad det är.

Någon som testat eller hört talas om detta?

Jag ska iallafall testa så fort den första bävern är skjuten.

Mvh Anders

Publicerat

jag ska testa om det stämmer att äpplen lockar dom.

Publicerat
jag ska testa om det stämmer att äpplen lockar dom.

Utveckla!!! På vilket sätt skulle de locka?

Om bara frugan kommer hem från bb kan man ta sig en heldag i skogen.

Får bli en snabbis imorgon. Jycken måste ju motioneras ;)

Publicerat
Var ju inget nytt...jag har ju redan nämnt det ;D ;D ;D

Läste inte det  :-[ :-[ ;)