Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Garmin Vista Cx GPS - förmåga att kolla tracks visavi tid?

Featured Replies

Publicerat

Tja!

Jag är djupt skeptisk till GPS-pejlar som bygger på mobiltelefoner och annat som inte är att lita på i svåra miljöer. Och jag har en bayrare som kanske inte riktigt är att lita på när det gäller att stanna kvar vid viltet efter ett fritt eftersök, och till råga på allt kan jag inte lita på att han vill visa husse var viltet är!

OK, det går inte att säga att det är ett problem eftersom det har hänt vid ett (1) tillfälle endast, men en mentalbeskrivning av jycken visar också på en ganska låg samarbetsvilja visavi husse... Skitbra i vissa situationer, men här är det kanske ett problem.

Jycken dödskäller... några minuter. Men jag vill veta VAR han är NÄR han ddöskäller, men som sagt: utan att använda en mobiltelefonbaserad GPS-pejl. Min tanke är denna:

Jag sätter en sele på jyckens rygg med en GPS där man har funktionen att kolla VAR han befann sig vid en given tidpunkt. Tracker mfl säljer sådana selar. Kombinera med en Edénpejl med skallindikator. När min bayrare skäller är det för att han ställer ett djur eller att det är dött, han har en duktigt hög skalltröskel. När pejlen indikerar skall kollar jag helt enkelt bara på klockan. När jycken kommer tillbaka till mig letar jag rätt på var han var vid den tidpunkten, går dit där han skällde och passar djuret  ;D

Jag tycker mig ha märkt att Vista CX (till skillnad från ordinarie Vista) har denna funktion, att man skall kunna "spela tillbaka" ett spår rent tidsmässigt i själva GPS-enheten. I alla fall när jag kollar i manualen som finns elektroniskt - men det är lite dåligt beskrivet tycker jag.

Min fråga är: kan man kolla i en Garmin Vista Cx var någonstans man befann sig i ett "track" vid en speciell tidpunkt? Vanliga Vista samlar på sig informationen (jag kan kolla på den i mapsource-programvaran) men jag behöver alltså göra det i själva GPS-enheten.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Du får ju spåret på kartan i gps:en och hunden kommer fram till viltet sen vänder han nog och tar sig tillbaka till dig och då bör du kunna se på displayen vart han vände och djuret ligger nog där. du skulle inte ens behöva en med karta utan den enklaste och billigaste med tracking funktion, kordinaterna tar du ju ut ändå.

Publicerat
  • Författare

Hmm...

Den spriten den spriten. Jag kan således notera att endast två små Laphroigh helt eliminerar en civilingenjörs förmåga till praktiskt tänkande, om det över huvud taget fanns där från början.  ;D ::)

OK, brallorna neddragna alltså. Pertan har besparat mig kostnaden för en Garmin Cx Vista och en pejlmoj. Jag HAR redan en GPS med kart/spårningsfunktion och det är ju självklart - en liten koll på hur det aktuella spåret såg ut lär nog ge ett par bra vinkar om var liket kan ligga.

Ibland är man så in i helvete dum. Tur att man är smart ibland i alla fall. Men ibland har man otur när man tänker  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Pertan är numera i min goda bok  ;D  ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Hmm... Vad tror ni? Skall vi konvertera denna tråd till en "mobba HerrBerg-tråd för att han är så jävla korkad ibland"?

;D ;D ;D ;D ;D ;D ::) ;D

Publicerat
  • Författare

Det var då själva fan att man inte kom på det själv....  >:( >:( >:(  ;D

Publicerat
Det var då själva fan att man inte kom på det själv....  >:( >:( >:(  ;D

Jag är ju ESTJ så det blir lite rakt och enkelt ;) eller så är du för bildad ;D

Skål  ;)