Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vilken kikare ska jag köpa?

Featured Replies

Publicerat

Jag går och funderar på vilken kikare jag ska sätta på min Remington 700 vsf.

Den ska funka både på toppfågel  och  älg.

pris klass ca 10 000.

Tacksam för hjälpande svar.

Publicerat

Jag skulle köpa ett  Schmidt & Bender 4–16 x 50 P3 Mil-Dot reticle eller ett som passar dig. med 4 gånger förstoring så passar de till trånga pass vid älg jakten. skulle du få fördig o vaka räv så skulle de funka kanon de med.plocka kråkfågel kanon.

Eller ett Leupold ett VX-III 4.5-14x50mm skule funka bra det med.

Mvh.

Publicerat

Hej.

Vill bara tippsa dig om Game Fair mässan i Jönköping. Där har man möjlighet att titta på flera olika märken och modeller.

Själv skulle jag nog välja ett traditionelt märkes sikte när det handlar om 10`000.-

Eventuellt begagnad Swarre, S&B eller Zeiss ::)

Har dock ingen erfarenhet av toppfågeljakt och vilken förstorning som krävs.

/Svinhagen

Publicerat

jag ska ner till Elmia så jag får väll kolla runt. tack för tipsen

Publicerat

Hittade denna annons på blocket.

Vet inte hur kvaliten är på denna modell av Zeiss.

Tror även det är 25mm tub.

http://www.blocket.se/vi/10106908.htm?ca=8_s

Publicerat

min högst personliga åsikt är att 4x16 kan vara lite för mycket för trånga pass.

kanske ett 2,5x10 är bättre.

• 2 weeks later...
Publicerat

En Carl Zeiss Conquest 3,5-10X50 torde vara ett bra och prisvärt allroundsikte..Jag köpte ett dito fabrikat i 3-9X50 till 6,5:an...Tuberna och linserna görs i Tjeckien, troligtvis av Meopta. Mekaniken görs i Tyskland av Zeiss medan siktet sedan sätts ihop i USA med den gamla tyska maskinparken, därav det lägre priset..Tuben är mycket riktigt 25,4 mm..

Publicerat

Ett kikarsikte som håller 1,5-6*42 skulle jag ta. Bra vid närskott. Lycka till!

:D

Publicerat
Ett kikarsikte som håller 1,5-6*42 skulle jag ta. Bra vid närskott. Lycka till!

:D

Utan att vara insatt i ämnet men är inte det lite klent på toppfågel jag skulle slängt på QR fästen och 2 satsat på 2 sikten, en zeiss 1,5-6x42 och en 4,5-16x40 från leupold, kolla begagnat marknaden, håller du fast vid 1 sikte en zeiss 3-12x--

• 1 month later...
Publicerat

Jag har samma problem och har funderat väldigt länge på en vettig lösning för en rimlig summa pengar. Men jag tycker att 3 är för stort på älgjakt, 1,5-6 är perfekt där. Men till toppfågeljakten är 6 för lite - då vill man ha 10 ggr iaf! Dåligt kombination av jaktintressen mao. Men Pertans ide är inte dum, med två sikten täcker man allt och slipper tumma på något. Visserligen funkar säkert 3-10 i de flesta lägen men förr eller senare kommer det en situation där det bara är päls i kikaren på älgjakten och då är det inge kul ska jag säga.

Så mitt tips är att du köper antingen en 3-10 och hoppas att du inte får in älgen så nära eller så köper du två sikten, det sistnämnda är iaf vad jag kommer att göra när jag får råd!

Publicerat

Zeiss är givetvis det rätta valet ;D Om du skulle gå på linjen 3-12 skulle jag besöka Svante Nilsson Vapen i Uppsala som säljer Victory Diavari 3-12*56T med belyst rm för 13000:-. Observera att dessa är av den nya modellen med nya linsbehandlingen (LotuTec).