Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kalibrera 22lr kanon

Featured Replies

Publicerat

Ja va siger man löp o köp pöjkar jag bad toja48 göra ett kalibrerings verktyg till mig o jag fick det i dag så jag kalibrera upp 5 remington hv hp som går mra i min bössa men jag har ju alldrig kalibrerat non 22lr förut så remingtonen blev lite ogämna där av sämmere träffbild men man fick in snittset rätt snabt så rws hv hp som jag kalibrera blev jämna o fina o här är resultatet skjutet på 50m.

Översta raden är okalibrerade rws hv hp längst till vänster o remington hv hp längst till höger 5st skott på varje.

Understa raden är kalibrerade i samma ording som ovan 5st skott på varje.

Mvh.

Publicerat

Intressant!

Skulle vara kul att se ett längre test där du skjuter fem serier av varje sort okalibrerat och kalibrerat.

Vem har gjort den där åt dig och vad kostar den?

/Micke

Publicerat
  • Författare

Ja jag ska testa lite flitigare när jag får tid men stor skilnad blirdet får man in snittsen bara så dom blir lika då går det tätt.

Kolla med toja48 på robsoft han gör sådanna

Mvh.

Publicerat

Utveckla gärna detta med kallibrering! Vad kalibrerar man och hur?

//Roggman66

Publicerat
  • Författare
Utveckla gärna detta med kallibrering! Vad kalibrerar man och hur?

//Roggman66

Du stoppar in en 22lr i mäsinghylsan på bilden sen slår du ner spetsen på donet på bilden ner i hål spettsen på kulan då vidgar de kulans mm som passar bössans pipa sen blir det en gämn o fin kant i fram på kulan som gör att det blir bätere precision

Mvh.

Publicerat

Oki jag tror jag förstår  :D Men med andra ord så ÄR inte ammunitionen som du köper exakt i måttet?

//Roggman66

Publicerat
  • Författare
Oki jag tror jag förstår  :D Men med andra ord så ÄR inte ammunitionen som du köper exakt i måttet?

//Roggman66

22LR AMO är ojämna i kulorna f..n jag är så dåilig på o förklara tankar o skrift går dåligt för mig dylexi skit tar tid o skriva hoppas de klarnat lite rogge.

Mvh.

Publicerat

Ha ha samma problem här! Med avtagande dyslexi....var värre förr. Jag har lättare att snacka än skriva.  ;D

Jag tror jag förstår ändå!

Tack Flex!

//Roger

Publicerat

Jag fattar ingenting!!!! Men och andra sidan är jag rätt kass på vapen också!!!

Vänligen förklara för oss ovetande om vad du egentligen gör med dina skott????

Publicerat

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=42379

Här finns det mycket skrivet om kalibrering av 22lr. Det verkar verkligen bli bättre precision.

Det är nog ett riktigt bra alternativ istället för att köpa 20 olika ammosorter om ens bössa är kinkig med ammunitionen.

Tur att man inte har det problemet :P

Publicerat
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=42379

Här finns det mycket skrivet om kalibrering av 22lr. Det verkar verkligen bli bättre precision.

Det är nog ett riktigt bra alternativ istället för att köpa 20 olika ammosorter om ens bössa är kinkig med ammunitionen.

Tur att man inte har det problemet :P

Tack sajmon...nu har jag läst....nu fattar jag det hela.

Verkar grymt bra det där :D

Publicerat

"Flex"... du kan väll ta med detta under verktyg upp på 018- Träffen??.. skulle vara kul å testa!...  ;D

Publicerat
  • Författare

Det gör jag gärna man blir lite förvånad hur bra det funkar.

Mvh.

Publicerat

Vad kostade det? Kan du kirra ett till?

Publicerat
  • Författare

För o få de så perfeckt som möjligt så är det bäst om du drar igenom 5st blykulor genom pipan o skickar dom till toja48 som fins på den länken som fins i den här tråden så mäter han upp dimitionen på dina kulor o gör ett verktyg som passar just din bössa.

Mvh.

Publicerat
För o få de så perfeckt som möjligt så är det bäst om du drar igenom 5st blykulor genom pipan o skickar dom till toja48 som fins på den länken som fins i den här tråden så mäter han upp dimitionen på dina kulor o gör ett verktyg som passar just din bössa.

Mvh.

??? ???... Dra igenom kulor.. ??? ???.. snälla Flex kan du förklara det lite närmare för en nybörjare??..

mvh ThomasMamre.... ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare
??? ???... Dra igenom kulor.. ??? ???.. snälla Flex kan du förklara det lite närmare för en nybörjare??..

mvh ThomasMamre.... ;D ;D ;D

Jag kanske förklara lite dåligt man tar ut kulan ur hylsan sen petar man igenom kulorna genom pipan med en läskstång sen mäter man kulans storlek i räffel skårorna den diametern man får där så stort blir hålet i mässings verktyget så har jag uppfattat att det är men är inte säker.

Mvh.

Publicerat
Jag kanske förklara lite dåligt man tar ut kulan ur hylsan sen petar man igenom kulorna genom pipan med en läskstång sen mäter man kulans storlek i räffel skårorna den diametern man får där så stort blir hålet i mässings verktyget så har jag uppfattat att det är men är inte säker.

Mvh.

Tack Flex!.. nu e jag med på banan!... å jag får kontakt med den killen via den länken du lämnade??...

mvh T..

Publicerat
  • Författare

Alldeles klockrent rätt ;)

Mvh.

• 8 months later...
Publicerat
  • Författare

Tänkte väcka liv i den här tråden igen har kalibrerat upp 2 olika kul sorter rws o stinger kommer o skjuta 4a 5skotts serier med o kalibrerade o kalibrerade bara vädret blir bättere.

Mvh.

Publicerat

Kul! ska bli spännande att se hur dem skjuter.

Har själv ett sånt verktyg men har inte testat det ännu.

Mvh//Jonas

Publicerat
  • Författare

Ja happ då har man vart vid banan o skjutet lite ;D började med o rigga upp riggen på 50m med tillbehör kaffe kanel bullar o lite choklad even fast de var ljust så blev bilden mörk krut o flex i bakgrunden.

DSC00593.jpg

Första bilden rws hv hp överst okalibrerade o under kalibrerade.

DSC00600.jpg

Första träff bilden rws hv hp dom två översta raderna o kalibrerade o dom två understa kalibrerade.

DSC00601.jpg

Här är det mini mag okalibrerade till vänster o kalibrerade till höger.

DSC00597.jpg

Här körde jag varannan gång med mini mag började med kalibrerade först o okalibrerade sen men det började o rengna så jak fick avsluta men det är ju en viss skilnad ser man ju.

DSC00602.jpg

Mvh.