Publicerat Juni 2, 200521 yr Tänkte höra hur andra medlemmar resonerar när det gäller pris vid parning. Jag är själv emot dessa hög valppriser som börjar härja inom hunderiet...så även hos vissa jakthundar...även om nivån ligger lite bättre där. Vad är en lämplig parningsavgift anser ni? Bör parningsavgiften spegla meriterna på hanen? Dvs..ju högre meriter desto högre avgift... Fram med era åsikter...
Publicerat Juni 2, 200521 yr Visst bör det spegla hanens meriter. Inom raser som behöver nytt blod så tycker jag inte det är fel att ta en högre avgift för en meriterad importhund. Det kostar ju dock en del att importera.
Publicerat Juni 2, 200521 yr Tycker jag också....att det börjar stiga oerhört på hundpriserna. Och jag vet inte om det är hönan eller ägget. Blandraser eller oregistrerade hundar säljs ju idag för uppemot 5,6,7 tusen kronor och med det som bakgrund tycker jag inte det är dyrt med en renrasig från meriterade föräldrar. Min önskeprislista skulle ligga på 500-1000 kronor för en blandras/oregistrerad. 3-4000 för renras av bra härkomst med stamtavla. Och därutöver verkligen stigande utifrån meritering och som nån nämnde importkostnader....tex om bägge är champion kanske det skulle ligga på runt 7-9 tusen...... TYP Det skiljer för lite anser jag och det kan vara det här som pressar priserna uppåt.... "Alltså tar grannen fem för sina blandraser kan väl jag ta nio för mina renras"....
Publicerat Juni 2, 200521 yr Hej! Jag skulle aldrig bet. mer än 1000 skr för en blandras. Oreg. renrasig max 4500-5000. Allt därutöver är ocker. En renrasig valp bet. man 6-8000 skr för med meriterade föräldrar.
Publicerat Juni 2, 200521 yr Hej!Jag skulle aldrig bet. mer än 1000 skr för en blandras. Oreg. renrasig max 4500-5000. Allt därutöver är ocker. En renrasig valp bet. man 6-8000 skr för med meriterade föräldrar. Varför betala mer för en oregad renras än för en blandras ??? Enligt mej är det samma sak, inget egentligt avelsvärde.
Publicerat Juni 2, 200521 yr Författare Snackar vi parningsavgifter eller är det valppriser. ??? Tanken var att det skulle handla om parningsavgifter...men valppris kan nog oxå få slinka med under den här rubriken tycker jag...det har ju lite med saken att göra. När de gäller parningsavgift tycker jag att en parningsvalp/summan av denna, är ganska lagom...men...man bör väl kanske kommit överens om hur man gör om det blir väldigt få valpar..då är det ju ett tämligen högt pris. Jag som hanhundsägare vill dock inte vara den som hjälper till att trissa upp valppriserna...och personligen kommer jag då inte ta nån "språngavgift"...det är ju ändå inte så mkt jobb för mig att låta min hund "komma till".Men där tänker vi nog väldigt olika skulle jag tro. Ett alternativ för en parningsvalp kan väl vara en viss förutbestämd summa per valp... Jag tycker att valppriserna börjar stiga på tok för mkt. Jag har själv aldrig betalat mer än 4-4500:- för en valp...och det är inte några medelmåttiga hundar jag köpt efter...och resultatet har blivit mkt bra. Kommer nu även köpa en stövarvalp från Finland efter bästa tänkbara(enligt mig) rävhundar...och då handlar det om en summa som är under 5500:-. Tycker generellt att de verkar ha lite mer humana priser i Finland...i Sverige är det svårt att hitta en valp under 6-7000 som har en hyfsad stamtavla. Å snackar vi blandraser..ja..då är det ju helt åt skogen...likadant med sällskapshundar som ligger en bra bit över 10.000:-...och då får du ändå mest bara en massa medfödda problem på köpet...å sånt vill jag absolut inte betala för...
Publicerat Juni 2, 200521 yr När jag parade min äldre hund Niro med en tik fick jag 1000 kr för parningen och 1000 kr per valp upp till 6 st, alltså max 7000 kr Detta är en ganska vanlig avgift som hanhundsägarna brukar ta då det är ungefär vad en valp kostar. Är hundarna jakt, utställningsmeriterade brukar valppriserna ligga på 7-8000 kr valp inom Vorsteh rasen iaf, det tycker jag är helt ok. Smakar det så kostar det ;D
Publicerat Juni 2, 200521 yr Hej! Jag skulle aldrig bet. mer än 1000 skr för en blandras. Oreg. renrasig max 4500-5000. Allt därutöver är ocker. En renrasig valp bet. man 6-8000 skr för med meriterade föräldrar. Varför betala mer för en oregad renras än för en blandras ??? Enligt mej är det samma sak, inget egentligt avelsvärde. Musköt! Du kan få tag på en bra renrasig valp som inte är reg. Man bör kolla upp föräldrarna ordentligt bara. Jag har bara köpt reg. valpar efter meriterande och inte meriterarde. Jag har aldrig bet. någon parningsavgift mer än ett valppris.
Publicerat Juni 3, 200521 yr lsjonsson För mej är en oregad hund en blandras eftersom den inte går att använda i den fortsatta aveln hur renrasig den än är. Vad det gäller parningsavgiften så tycker jag att det låter lämpligt med priset för en valp eller enligt modellen Seger beskrivit. Men inom de flesta raser finns det ju begränsningar för hur många kullar det ska tas efter en hane. Och om man då inom min ras som är i behov att nytt blod (där det är max 4 kullar) importerar en högt meriterad hane så tycker jag det är givet att man tar en högre avgift än om det hade varit en svensk hane. Kostar ju en slant att importera hundar. Kan nämna att jag gav 6000skr för laikan men har hört om priser upp till 14000skr. Men som med det mesta är det ju tillgång och efterfrågan som styr.
Publicerat Juni 3, 200521 yr Det är viss skillnad på oregade och oregade....... Tex ryska stövaren och plotthound som verkar komma in i landet är inte registrerade raser av SKK alltså oregistrerade...... Men det är helt klart att det är stambokförda raser...... Och om priset på en sån valp drar iväg kan man ju förstå med karantän och sånt som var förut.... Jackrussel är ju ett annat fenomen......hundar av jackrusselltypp finns det idag tre modeller av varav två är inregade i SKK(Parson Russell-Högbent och JackRussell Lågbent) Och Jackrussllar som kan vara både hög och lågbenta som i regel är regade i nån annan organisation. Typ JRTC GB of Sweden. Och oftast stambokförda. (Beskrivningarna av russlarna är generell utifall nån skulle vilja lämna in veto om rasbeskrivningarna) Jag tycker det är bäst att ta ut ett pris per valp det blir som rättvisast så , språngavgift brukar vi ta tusen kronor som betalas tillbaka om tiken går tom. Jag tycker också att man ska skriva kontrakt med tik/hanhundsägaren där det står tydligt vad man har kommit överens om.
Publicerat Juni 3, 200521 yr Tänkte inte på att det finns raser som inte är regade. :-[ Det jag skrev var ju menat enbart för raser som är regade.
Publicerat Juni 3, 200521 yr Jag tänkte hoppa på dig musköt utan bara vidga vyerna lite ,jag tycker inte att det finns några stora vinningar med att inte registrera sina hundar eller välja blandras.....det enda man gör är att spara nån krona i plånboken som köpare men jakthundsaveln förs inte framåt av det precis.....inte sällskapsaveln heller för den delen.
Publicerat Juni 3, 200521 yr Jag tänkte hoppa på dig musköt utan bara vidga vyerna lite ,jag tycker inte att det finns några stora vinningar med att inte registrera sina hundar eller välja blandras.....det enda man gör är att spara nån krona i plånboken som köpare men jakthundsaveln förs inte framåt av det precis.....inte sällskapsaveln heller för den delen. Precis man utnyttjar andras arbete men vill inte bidra själv.
Publicerat Juni 5, 200521 yr Hej! Jag far till Östersund vid midsommar och hämtar hem ev. en ny valp. Pris 6000:-skr. ;D ;D ;D
Publicerat Juni 29, 200521 yr Jag betalade 700 kr/valp i parningsavgift. Då var inte hanen SJCH eller SUCH, men han har ett förstapris på jaktprov. Jag tycker det är billigt med en valp för 6000:- - 8000:-. Det är ändå en hel del kostnader som tillkommer vid en parning. Plus en massa jobb i åtta veckor. kostnader för min valpkull. Bilkörning 110 mil x 10:- = 1100 kr Parningsavg. = 2100 kr Boende på motell 3 nätter = 900 kr Valppläd = 300 kr Valpfloder 2 x 175 kr = 350 kr Foder till dräktig tik = 450 kr Avmaskningsmedel = 125 kr Valpskålar = 50 kr Köttfärs 5 kg x 35 kr = 175 kr Majsvälling = 50 kr Vetrinärbesikt. + id märkn. =1200 kr. Ingen räkning än, men ca pris. SKK regavg. =1200 kr SUMMA 8000 kr Det är mer än en valp i omkostnader på tre valpar. Är det inte rimligt att man får tillbaka lite av de kostnader man lagt ut för jaktprov och utställningar. Varje jaktprov kostar ca 1000 kr i medel att gå. Detta med bilkörning, och utställning ca 500 - 700 kr.
Publicerat Juni 29, 200521 yr Tänkte höra hur andra medlemmar resonerar när det gäller pris vid parning. Jag är själv emot dessa hög valppriser som börjar härja inom hunderiet...så även hos vissa jakthundar...även om nivån ligger lite bättre där.Vad är en lämplig parningsavgift anser ni? Bör parningsavgiften spegla meriterna på hanen? Dvs..ju högre meriter desto högre avgift... Fram med era åsikter... Meriterna hos tik eller hane har ingen betydelse, valparna kan bli hur f-n som helst, meriterna kommer bara av hur hårt man har lyckats trimma hunden för tävlingar etc. Detta att ta ut kostnader för meriter är åt he-e och är egentligen inte ens en fingerriktning om hur avkomman blir. Det har gått troll och spökerier i detta med stamtavlor och meriter. 'har haft hundar som varit rena bastarder som aldrig i h-e skulle haft en chans på stamtavla och proer men som jagat som om dom aldrig hade gjort annat och bara varit födda bara för detta . Stoppa rashysterin och meritvansinnet.
Publicerat Juni 29, 200521 yr Håller med rogge .Det beror på hur man behandlar djuret . Mycket kärlek myket jakt , lite kärlek lite jakt, så det så.
Publicerat Juni 30, 200521 yr Jag kommer alltid att köpa meriterat renrasigt material... så är det bara.... Alla andra får göra som dom vill.... Ni som väljer blandras kolla gärna hur många av valparna som lever/jagar efter tre år....
Publicerat Juni 30, 200521 yr Författare Tänkte höra hur andra medlemmar resonerar när det gäller pris vid parning. Jag är själv emot dessa hög valppriser som börjar härja inom hunderiet...så även hos vissa jakthundar...även om nivån ligger lite bättre där. Vad är en lämplig parningsavgift anser ni? Bör parningsavgiften spegla meriterna på hanen? Dvs..ju högre meriter desto högre avgift... Fram med era åsikter... Meriterna hos tik eller hane har ingen betydelse, valparna kan bli hur f-n som helst, meriterna kommer bara av hur hårt man har lyckats trimma hunden för tävlingar etc. Detta att ta ut kostnader för meriter är åt he-e och är egentligen inte ens en fingerriktning om hur avkomman blir. Det har gått troll och spökerier i detta med stamtavlor och meriter. 'har haft hundar som varit rena bastarder som aldrig i h-e skulle haft en chans på stamtavla och proer men som jagat som om dom aldrig hade gjort annat och bara varit födda bara för detta . Stoppa rashysterin och meritvansinnet. Visst...valparna kan bli hur f-n som helst...men har du en känd stamtavla där det är erkänt duktiga jakthundar i flera generationer tillbaka så är nog chansen oerhört mkt bättre att få en bra jakthund..jämfört med om du köper en valp med helt okänd härstamning. Så ser iaf jag på saken. Fast i en sak har du rätt...meriterna har egentligen ingen betydelse hur avkommorna blir...men det säger iaf någonting om att hunden fungerar, sen är det ju upp till dig som valpköpare att söka mer information om hundarna. Det finns så oerhört många hundskojare så jag vågar absolut inte lita blint på vad folk säger om sina hundar...men i kombination av jaktprov och ägarens eller andras åsikter om hunden så kan man nog göra sig en ganska bra uppfattning. Visst...det finns nog blandraser som är mkt duktiga oxå...men jag håller mig ändå till renrasiga, det känns som ett säkrare kort..om än inte helsäkert.
Publicerat Juni 30, 200521 yr Håller med Kettukiller fullt ut. En jaktprovsmeriterad hund fungerar också bra under praktisk jakt, att hunden har meriter är bara ett kvitto på detta.
Publicerat Juni 30, 200521 yr Håller med Kettukiller fullt ut.En jaktprovsmeriterad hund fungerar också bra under praktisk jakt, att hunden har meriter är bara ett kvitto på detta. Jag borde vara tyst med tanke på den hund som jag har för närvarande. http://www.jaktsidan.se/coppermine/display...cat=3&pos=0
Publicerat November 29, 200520 yr Klart att det skall finnas en viss parningsavgift om så är önskemålet, för hanhunden/hanhundsägaren har ju klart sin del i resultatet då det gäller valpar. Tycker dock att parningsavgifterna skall hållas på en rimlig nivå ! För att börjar det lukta pengar i parningar så är risken för att det skall spåra ut i vissa fall stor. Och då menar jag matadoravel, parning av vad fan som helst (hundar med klara brister/fel) osv. Nu talar jag främst om situationen i Finland (här är allt möjligt). Och hanhundsägaren borde enligt min mening (speciellt om hunden är eftertraktad inom avel) klart välja bland tikar som skall paras o inte ta allt som kommer i vägen.