Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gris på markerna?

Featured Replies

Publicerat

Hej på er!.. har massa funderingar kring gris!.. på dom marker jag jagar finns det i dag vad vi vet ingen gris!. dom finns inte så långt från oss!. så förr eller senare kommer dom!.

så vad händer!. konurerar dom ut annat vilt? eller är de bara ett bra tillskott?.

fler av er har säkert varit med om när grisen kommit in på era marker!. och etablerat sej!. vad har ni för erfarenheter?

så gör mej den tjänsten å överös mej med info ang grisen!.. jag är helt novis när de gäller den!..

Stort tack på förhand

ThomasMamre

Publicerat

Hej,

Vi hade heller ingen gris på marken när jag sköt denna 140 kilospojke år 2001 på älgjakten i November ;D ;D Lite fler idag ;)

post-1031-1175501841_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Hej,

Vi hade heller ingen gris på marken när jag sköt denna 140 kilospojke år 2001 på älgjakten i November ;D ;D Lite fler idag ;)

;D.. nice mycket nice!.. vill ja osså!..  ;D...... men du!.. märker du någon förändring på dina marker?? har rådjurs stammen minskat??.. eller något annat???... eller är de bara så att ni fått Gris osså??.

Publicerat

Hej!

Jag har nyligen (dom senaste 2 åren) fått gris på marken. Jag har inte sett någon skillnad på tillgång med rådjur eller annat vilt.

Men för att hålla koll på om du har gris på marken så tjära några träd och lägg lite majs under en stor spann med en sten på.

Jag har inte skjutit någon ännu trots att jag har fodrat i ett år nu.. Så håll ut istället för att skjuta för tidigt..

/Jrz

Publicerat
;D.. nice mycket nice!.. vill ja osså!..  ;D...... men du!.. märker du någon förändring på dina marker?? har rådjurs stammen minskat??.. eller något annat???... eller är de bara så att ni fått Gris osså??.

Rådjuren har minskat betydligt sedan men helt till fullo beroende på andra orsaker som stavas lo och räv även om en gris naturligtvis plockar ett nyfött kid om det bara kan. Grisar camperar inte ihop med rådjur eller tvärtom egentligen då grisen är för stökig, men dom lever i skaplig symbios ändå.

MVH

Publicerat

Hej !

Jag vet att ryktet om hur grisen påverkar rådjursstammen negativt nästan alltid går i områden där grisen nyligen dykt upp. Detta skulle jag vilja avskriva som just ett rykte. På alla de marker där jag jagat gris har det också funnits rådjur, och oftast gott om dem....rådjur är nästan alltid vanligare än gris. Om man tittar på de marker med mest gris i landet är det nästan uteslutande mycket goda rådjursmarker också. Min slutsat är att rådjursstammen inte påverkas av grisarna.

Har dock noterat att första tiden efter att grisar etablerat sig kan rådjuren förändra sina vanor något.

Publicerat

vi har grisar på intåg,å grannarna har märkt en nergång på rådjuren.dom lever om för mycket tror jag det gillar inte rådjuren..vi har massa bönder omkring oss så vi kommer med all säkerhet inte hålla en vildsvins stam pga åkermarken,och att vi gillar småviltsjakten inte nå trikinprovs jannar..kanske lite av jägarnas muslimer kan ni kalla oss :-*

Publicerat
  • Författare

;D tack mina jaktbröder!.. de var precis lite av den infon jag var ute efter!. har hört mycket från killarna i jakt laget hemma!. å där e grisen inte välkommen bland dom flesta!. just för dom påstår att de kommer påverka rådjurs stammen!.. men då e de mera deras odlade marker dom e rädda om!...

ska köpa lite sådan där gristjära eller va de nu heter!. å testa om de finns gris på markerna!.  ;D ;D

Publicerat

Mitt tips är att köpa trätjära på Rusta eller ÖB, billigt och bra.

mvh

Dard

Publicerat
  • Författare
Mitt tips är att köpa trätjära på Rusta eller ÖB, billigt och bra.

mvh

Dard

;D oki!.. de tippset tackar jag för!... trodde med min lilla erfarenhet att tjäran man anväde till gris var något speciel tjära!... då tar jag med mej hem från jobbet!.. då e de gratis!..  ;D... supertack för de tippset!..  ;D ;D ;D

Publicerat
Hej !

Jag vet att ryktet om hur grisen påverkar rådjursstammen negativt nästan alltid går i områden där grisen nyligen dykt upp. Detta skulle jag vilja avskriva som just ett rykte. På alla de marker där jag jagat gris har det också funnits rådjur, och oftast gott om dem....rådjur är nästan alltid vanligare än gris. Om man tittar på de marker med mest gris i landet är det nästan uteslutande mycket goda rådjursmarker också. Min slutsat är att rådjursstammen inte påverkas av grisarna.

Har dock noterat att första tiden efter att grisar etablerat sig kan rådjuren förändra sina vanor något.

Hej!

Vi har skjutit siste jaktår över 1 Million rådjur i tyskland och ca. 450.000 viltsvin. Det blir ingen mindre rådjur om man har också viltsvin i området. Det hat ingen betydelse. Vi har mycket mer dödsfall på grund av trafikolykke i rådyrstammen.

hälsningar Storgalt

Publicerat
  • Författare
Hej!

Vi har skjutit siste jaktår över 1 Million rådjur i tyskland och ca. 450.000 viltsvin. Det blir ingen mindre rådjur om man har också viltsvin i området. Det hat ingen betydelse. Vi har mycket mer dödsfall på grund av trafikolykke i rådyrstammen.

hälsningar Storgalt

:o.. 1 milijon.... eeh tror jag ska ta å komma och hälsa på dej!..  ;D ;D.... ;)...

tack för infon!.. ska ut å tjära träd i helgen har jag planerat nu!.. kolla om de finns gris!..  ;D

Mvh Thomas

Publicerat
:o.. 1 milijon.... eeh tror jag ska ta å komma och hälsa på dej!..  ;D ;D.... ;)...

tack för infon!.. ska ut å tjära träd i helgen har jag planerat nu!.. kolla om de finns gris!..  ;D

Mvh Thomas

Hej Thomas!

Rådjur som ugress - och fullt med festingar - iag fikk den jävlar borelliose derifrån.

Inte rolig - det er mycket speningar at jaga viltsvin, det er säkkert!

Men jag kan kommer och hälsa på deg (ut bössa selvklart) - nesta gang kommer jag till sverige i juni/juli! ;D

Hälsningar Storgalt

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Hej Thomas!

Rådjur som ugress - och fullt med festingar - iag fikk den jävlar borelliose derifrån.

Inte rolig - det er mycket speningar at jaga viltsvin, det er säkkert!

Men jag kan kommer och hälsa på deg (ut bössa selvklart) - nesta gang kommer jag till sverige i juni/juli! ;D

Hälsningar Storgalt

du e såååååå välkommen så!..... bara å hojta till!... när du kommer!...

mvh Thomas