Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken skulle du köpa??

BRNO 600 eller Krico Sporter? 26 röster

1. 1.

• BRNO
      26%
      7
    • Krico
      73%
      19

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Jag skall köpa en mer finkalibrig bössa.

Valet står mellan en begagnad Krico Sporter och en ny BRNO 600, båda i den eminenta kalibern 6,5x55.

I dagsläget har jag en BRNO 602 i kaliber 375 H&H, vilket talar för lillasystern. Två i stort sett identiska vapen (trots customkolven på min BRNO) när det gäller trycke och säkring (schnelltryck och bakvänd säkring). Sen stämmer även kikarfästena överens med varandra vilket gör att jag kan spara in några kronor på kikarmontage

Det som talar för Kricon är den mycket grövre pipan och min tro att det finns mer precision i den än en standardpipa.

Användningsområdet kommer att bli i huvudsak bockjakt, åteljakt på räv samt att det ser ut som en Skottlandsresa (hjortjakt) är på planeringsstadiet.

Och sen är det ju kul att ligga och stansa hål i papptavlan och med en sporter tror jag att 300m blir roligare.

Oavsett vilken bössa det blir så skall det monteras benstöd och en högförstorande kikare (antagligen en 6-18x50-65).

Till gris, den årliga björnjaktresan och eventuell älgjakt har jag redan en oslagbar kombination i 375:an tillsammans med två olika typer av riktmedel.

Så snälla ni, ge mig en hint om hur ni hade valt i min situation......därmed inte sagt att jag gör som ni tycker men sakliga argument föraktar jag aldrig.

PS. Vad det gäller prisskillnad så är den marginell, 400 kr. DS.

Publicerat

Givet att Kricon skjuter bra så skulle jag valt den.. be mej inte förklara varför, finns inga vettiga skäl. Däremot ett ovettigt  ;D

Haft en Krico 300 light sporter kal 22lr och den bössan var som en dröm att skjuta med! Kort och smidig som f-n! Sköt inte så där lysande med de plugg jag behövde använda men nja trivdes något så vansinnigt med den bössan iaf.

Mvh!

Publicerat

Inte helt lätt att svara på :-

Jag har haft ett krico sportersystem(308) i en bäddad krico jaktkolv en gång i tiden,trivdes sjukt bra med den bössan och undrar än i dag hur fan jag kunde sälja den ???

jag har dessutom haft en Brno ZG 47 i 6,5x55 som sköt träffbilder som fick håret att resa sig i nacken.

Periodvis har jag varit helt insnöad på långpipiga tunga vapen för maximal precision och periodvis har jag bara haft kortpipiga lätta smygjaktsvapen.....

Jag har inte röstat än och måste nog ta en öl till för att komma till beslut.

/Micke

Har ölat klart nu och har lagt min röst på kricon,tänkte först att välja bort den pga vikten och de scottska högländerna inte är riktigt kompatibla ;). Men du kommer säkert märka vad det lider att det är väldigt krångligt att föra in kulvapen i england så du kommer säkert välja att låna ett på plats istället.

Så för Bockjakt,rävvak och målskytte tycker jag Kricon är det bättre alternativet.

Publicerat

Har haft en Krico sporter 6,5x55, gryma träffbilder med 8g och 9g.

Det jag inte gillade på den var att när den var in skjuten med

ex Norma 9g fmj och jag provade Lapua 9g scenar skilde det både i

höjd och sida, men många orrar på långa håll blev det ;)

Publicerat
  • Författare
Har ölat klart nu och har lagt min röst på kricon,tänkte först att välja bort den pga vikten och de scottska högländerna inte är riktigt kompatibla ;). Men du kommer säkert märka vad det lider att det är väldigt krångligt att föra in kulvapen i england så du kommer säkert välja att låna ett på plats istället.

Så för Bockjakt,rävvak och målskytte tycker jag Kricon är det bättre alternativet.

Min fysiska form är väl kanske inte vad den har varit men det har min fru på mer än planeringsstadiet  ;D

Vad det gäller vikten så vetef*n om det skiljer sådär jättemycket, har ju inte gjort några vetenskapliga tester eller så, bara vägt båda vapnen i varsin hand, det var lite skillnad men bara lite.

Och den tilltänkta guiden släpar omkring på en 243:a med stöd och ljuddämpare, väger bara 7,7 kg  :o, den svenska arrangören har en snarlik bössa men väger "bara"  7,3 kg.

Sen är det förvisso så att det är ju bara en resa planerat......kan ju bli fler om man blir biten.....

Publicerat

Hej, jag har en krico sporter i just 6,5x55 som jag trivs mycket bra med.

Stocken passar mig perfekt och balansen är bra och precisionen är ypperlig.

Min väger in på 5 kg toppad med en Zeiss Diavari V 3-12x56 monterad i warne maxima fästen så det är väl ingen lättviktare direkt men vikten spelar inte så stor roll för mig i alla fall.

Orkar jag inte bära 5 kilo på ryggen då är det dags att börja träna  ;)

Vikten har man igen när det är dags att skjuta.

Min röst faller på kricon.

Mvh Fredrik

Publicerat

Haft en Krico i 22wm och den var grymt trevlig, min röst hamnar på Krico om den skjuter tätt, kolla det först så du inte blir besviken.

Publicerat
Min fysiska form är väl kanske inte vad den har varit men det har min fru på mer än planeringsstadiet  ;D

Vad det gäller vikten så vetef*n om det skiljer sådär jättemycket, har ju inte gjort några vetenskapliga tester eller så, bara vägt båda vapnen i varsin hand, det var lite skillnad men bara lite.

Och den tilltänkta guiden släpar omkring på en 243:a med stöd och ljuddämpare, väger bara 7,7 kg  :o, den svenska arrangören har en snarlik bössa men väger "bara"  7,3 kg.

Sen är det förvisso så att det är ju bara en resa planerat......kan ju bli fler om man blir biten.....

:o 7,7kilo! undrens tid är ej förbi  ???

Jag resonerade som såhär,om jag huvudsakligen ska gå och klättra,krypa och åla i timmar i fjällterräng och kanske ägna mig åt skottlossning under 1sekund så ser jag en klar fördel i ett lätt vapen.

varje hekto jag kan spara in ökar min ork och energi och därmed också min uppmärksamhet och totalupplevelsen.

Visst ger ett tyngre vapen mer stadga åt skyttet men det är inga små mål som ska beskjutas.

Att ett vapen som väger 4,5kilo jämfört mot ett som väger 5,5 kilo skulle vara sämre skjuttekniskt med benstöd och en hoprullad jacka under kolven för den här typen av jakt, kan jag omöjligt se.

/Micke

Publicerat

Motiverar mitt Brno val med att säga att jag aldrig blivigt besviken med nämda märke.

Publicerat
  • Författare

Så, det var ju en tydlig vink om hur ni hade valt. Fördel Krico med 10 röster.

För egen del så har det nog lutat åt det hållet hela tiden, så nu sitter jag och väntar på licensen till nya hagelbrakaren så jag får en anledning till att åka till vapenhandlaren så vi får göra upp affären på ett styck Krico, kanske går det att göra någon krona på priset  ;D.

Därmed var ju denna tråd slut (tror jag), men skulle någon annan ha något nyttigt att tillägga så är jag idel öra.

Hog

Publicerat

Jag skulle tveklöst satsat på Brnon. Anledning? Blanda inte olika typer av mekanismer/säkringar med varandra - du väljer garanterat fel en dag  när det passar som sämst...

Publicerat
  • Författare
Jag skulle tveklöst satsat på Brnon. Anledning? Blanda inte olika typer av mekanismer/säkringar med varandra - du väljer garanterat fel en dag  när det passar som sämst...

Detta är redan taget under övervägande och precis som du säger så är det ett ganska tungt vägande skäl. Nu är det ju så att jag är lite kär i min BRNO men ingen kärlek är ju för alltid  :D.

Tankarna har redan infunnit sig vid något tillfälle att göra sig av med henne......dessa har dock bryskt och omedelbart avfärdats då hon fått åka med till skjutbanan och kärleken fått sig en ny skjuts i magnumfart  ;D.

Seriöst, jag tror inte detta är något problem, har hittills aldrig haft några problem och jag har alltid haft olika säkringar på mina vapen, kolvhalssäkring, flaggsäkring, varbygelsäkring samt vanlig ordinär säkring och nu senast, bakvänd.

Publicerat

Jag tror inte heller att det är något större problem.Liksom HogKiller har jag just nu tre olika säkringssystem på mina studsare och ja det liksom bara sitter i ryggmärgen.

Jag kan tänka mig att det kan vara ett problem för folk med lite eller dålig vapenvana men dessa återfinns ju inte på detta forumet ;D

/Micke

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Det bidde en Krico. Tyvärr har nasaren inte öppet förrän på onsdag och licensen trilladed ner i lådan idag  :(.

Så nu börjar det bli dags att ta fram verktygen för 6,5:an igen.

Ska bli underligt kul att börja laborera med laddningar i den eminenta kalibern igen.

Hoppas ni får en trevlig vecka........