Publicerat April 8, 200719 yr Hej Jag undrar vad de är för regler för å transportera vapen på olika fordon mc, moped, skoter terängfordon etc. är de någon som har koll :-
Publicerat April 8, 200719 yr Oladdat alltså inga bulor i magasinet heller, alternativt plocka ur magasinet. vapenfodral eller koffert använder jag men det vet jag inte om det är krav på.
Publicerat April 8, 200719 yr Författare Jo så långt ä ja med ;D men får man hänga vapenfodralet med vapen i på ryggen och köra iväg med en vägreggad fyrhjuling tex
Publicerat April 8, 200719 yr Jag ser ingen skillnad, däremot om den är terräng reggad så är det väl som med skoter en massa korkade paragrafer.
Publicerat Maj 6, 200719 yr får man hänga vapenfodralet med vapen i på ryggen och köra iväg med en vägreggad fyrhjuling tex Så länge som bössan inte är laddad så ser jag inget i lagtexten som skulle tala emot att du skulle få göra det, om du däremot kör av vägen och ner i diket så funkar det sämre
Publicerat Juli 5, 200718 yr Vad jag vet så finns det inga som helst juridiska krav på hur vapnet ska transporteras, annat än oladdat. Det går alltså bra med plastkasse, musikfodral eller vad man nu helst önskar. Jag använder en rätt annonym fyrkantig koffertliknande väska med ett blått fint klistermärke på som har texten: "Kammarmusikens dagar 14-16 juni 2004" Då väskan/kofferten är svart och lite knottrig med aluminiumförstärkningar runt kanter och hörn samt har märket ovan så antar de flesta förmodligen att det är någon typ av musikinstrument som transporteras vilket väcker mindre uppmärksamhet på tåg och liknande än om man hade haft ett traditionellt vapenfodral i Realtree-camuflage med broderat märke typ "Remington"... Eftersom alla mina vapen är mycket korta (BSA 71 cm) eller take-down (ca 50+50 cm) så kan jag använda en kort koffert på bara 75 cm (inre mått) som blir 80 cm (yttre mått), den förhållandevis korta längden signalerar inte heller vapen på samma sätt som en väldigt lång och smal persedel.
Publicerat Juli 6, 200718 yr Har läst på polisens sida att om man har vapen på ofentliga platser som typ skola eller annat ställe ska vapnet förvaras i vapenfodral.
Publicerat Juli 6, 200718 yr Har för mig att vapnet vid transport med skoter måste vara nerpackat oladdat i en kälke/pulka. Kan ha fel (minnet hittar på spratt ibland, jag är ju över 30...), men det ringer en klocka att det är så på skoter i alla fall.
Publicerat Juli 7, 200718 yr Frågan är om polisen har något stöd för detta i ett lagrum eller om det är något som man själva har hittat på eller önskar vore så...?
Publicerat Juli 27, 200718 yr För 2 år sen skulle jag i väg och jaga så jag tog eu moppen till kompisen som jag skulle åka med,på väg till kompisen möte jag en polisbil som vände och stoppade mej.hon va bara nyfiken om hon sett rätt och det hade hon,men hon kollade aldrig vad jag hadeeller hur,med det va inget slutstycke eller mag i .