Publicerat April 17, 200719 yr yes man! det där är lodjur, tyvärr så känner man ju numera igen sånadär på låångt avstånd :'( jag har mycket lodjursspår här hemma på vintern men de är förjävliga på att hålla sig undan har aldrig sett ett lo! jag tycker att när man ändå vet att de är nära kunde de ju visa sig så ma fick då se dem! fina djur liksom. men inte
Publicerat April 17, 200719 yr Tydliga kattspårr, visst är det vackra djur, men dem gör sig ännu bättre som pläd framför den öppna spisen...
Publicerat April 18, 200719 yr Tydliga kattspårr, visst är det vackra djur, men dem gör sig ännu bättre som pläd framför den öppna spisen... ;D ja har öppen spis!... ;D ;D ;D.....
Publicerat April 20, 200719 yr Svårt med spår på bild. Man vill liksom se mera av spåren, följa en sträcka, titta på gångart, steglängd, spårgrupper mm. Tycker det liknar järv vid första anblicken. Anar stora klor på den sista bilden. Efter järv syns ofta spårgrupper om tre och tre, lite snedställda. Vore intressant att få veta var korten är tagna någonstans på ett ungefär.
Publicerat April 21, 200719 yr Korten är tagna ca: 2 mil utanför Luleå. Lodjur var min tanke också men jag hörde någon annan som sett spåren dock inte på samma ställe utan ca 3 km. därifrån och där har jag inte varit och kikat så jag kan ju inte svära på att det var samma spår där. Han hade också fotograferat spåren och visat för någon som trodde på järv precis som Tuula misstänker. Jag kan tillägga att jag spårat den i ca: 500 m. och den har gått lungt hela tiden (även på öppna ytor) och inga spårgrupper om tre och tre men det kanske det inte blir av järven när den går. Det var heller inga markanta spår efter klor utan jag kunde bara urskilja "klospår" där den gått över stora diken där den gått upp ur dikena och bara klospår på enstaka spår även där. Kan också tillägga att det är storleksskillnad på bak och framfötter. Steglängden ser ni ju ungefär på en av bilderna om ni relaterar till att bredden på spåren är ca 10,5 cm. breda. Mvh Fredrik
Publicerat April 22, 200719 yr det jag lade märke till var att steglängden såg lite kort ut för att vara lodjur, men om jag tänker efter så är det lite kortare när de går väldigt lugnt i till exempel ett skoterspår, mot när de går mera öppet, då det hela ser lite raskare ut. men går ett lo väldigt lugnt så ser de ut som detta spår i övrigt, det vore bra att fått se en bild på spåret som det slingrar sig iväg, typ om du hade tagit ett kort från där du står och på spåret till 50-80 meter iväg. men på den första bilden med tumstock så ser stämpeln väldigt "kattig" ut, kolla på en huskatts stämpel i snön och lägg märke till trampdynans form osv. jämför detta mot en liten hund eller en räv så märker ni en synlig skillnad i form. det är svårt att säga vad detta är för spår men jag tror det är ett lospår. det var synd att det hade gått lika hela tiden. ibland härhemma i alla fall kan man se när lodjuret har smygit sig fram mycket försiktigt, då ligger spåren väldigt tätt. jag har ju aldrig heller sett ett järvspår så jag vet ju inte, det kan ju vara väldigt likt ett sånt.