Publicerat April 12, 200719 yr Igår lämnade jag in mitt FX Cyclone på Walter Borg. Ett inbyte till förmån för den nya SAUER´n. Jag har verkligen stormtrivits med den lilla bössan. Ett klockrent övningsvapen och även bra att skjuta fågel med. Men det känns som att ett klass 1-vapen saknas mer i vapenskåpet än vad Cyclonen kommer göra.
Publicerat Juli 3, 200719 yr Att du inte skickade av 504:an istället, en Cyclone är ju mera flexibel - inte minst inomhus eller vid tät bebyggelse. ???
Publicerat Juli 3, 200719 yr Författare Jag är av den uppfattningen att en vapengarderob inte är komplett utan en bra .22lr Det känns nu i efterhand att jag valt rätt. Finns bra möjligheter att med rätt laddning skjuta både inomhus och bland husen med min 22:a Men visst saknar jag Cyclonen......
Publicerat Juli 4, 200719 yr Frågan är dock om inte 22 luftvapen är ännu mera flexibla och därmed nyttigare som basvapen i skåpet. Luftvapen har ju klara fördelar när man skjuter inomhus, lägsta effektsteget på exempelvis Cyclone, då får man en ännu lägre hastighet och anslagsenergi än vad 22LR kan nå. Därtill så väger ju projektilen bara runt 16 grains vilket är betydligt mindre än de 29 grains som vanliga reducerade patroner i kaliber 22 är laddade med. Bortsett ifrån låg anslagsenergi så kan man ju dämpa 22 luft lagligt och enkelt med shrouds, vilket inte går på samma sätt med 22LR och enligt ordningsstadgan §6 så får man överhuvudtaget inte skjuta med krutvapen inom stadsplanerat område vilket är helt tillåtet med luftvapen, såvida fara för annan ej kan anses föreligga. Ammunitionen är också betydligt billigare för luftvapen även om man räknar med kostnade för luft via dykartub, normalt kostar en projektil ca 18 öre vilket är hälften av billig 22LR ammunition och en tiondel av riktigt bra matchammunition av motsvarande kvalité som luftvapnets 18 öres projektil. Diabolen med sitt höga drag är har därtill en mycket mindre säkerhetsavstånd, ca 500 meter, där man måste räkna minst det dubbla för 22LR vilket är viktigt att beakta i synnerhet om man skjuter uppåt trädtopparna. Jag har själv en 22LR och den finns egentligen bara av två skäl - det är en 1022 (som man bara måste ha då den är kult) samt den är en halvautomat vilket är ruskigt kul. I övrigt så handikappas tyvärr kaliber 22LR gravt av klassningen som placerar den till klass IV. Med en bra klass III kaliber och ett 22 luftvapen på jaktlicens så känns det lite som att man täcker upp alla jaktliga behov för småviltjakt. Kompletterar man därtill exempelvis en 22 Hornet (eller 22 Mag) med ett 22 luftgevär och en lätt klass I (typ 6.5x55) med ett enkelpipigt hagelgevär (typ halvautomat) för 12 ga och slugs (typ för vildsvin) så bör man ha en bra mixad garderob.