Publicerat April 13, 200719 yr Många beskriver hunden som en familjemedlem, är detta en korrekt beskrivning ? Jag ställer mig ofta frågan....jag försöker oftast att beskriva en hund på hundens "språk" och människor utifrån deras språk.... Exempel: Hundar...dräktiga,diar....Människor gravida,ammar. Nu kan detta för många tyckas oviktigt men jag tycker man kan disskutera detta utifrån att vi idag förmänskligar djuren mer och mer....namnger vilda djur,spjälkar gråsparvar, osv i olika vetrinärsåpor runt om i världen. Jag är generellt sett emot alla dessa typer av program....för dessa är ofta direkt inkörsporten till ett för mig inkorrekt tänkande som jägare och naturmupp. I hundvärlden har jag mött åtskilliga som har hundarna som nått barnsurrogat och för mig är det inte en familjemedlem....men den är medlem i flocken som min familj tillhör. Nu blir ju detta bara en fråga om hur man använder ord och själv använder jag ibland ordet familjemedlem för enkelhetens skull. Hur tänker ni ?....jag tänkte jag skulle starta denna tråd eftersom det hör ihop med hur vi tar våra flockmedlemmar av daga och den tråden.
Publicerat April 13, 200719 yr Håller med om att hunden inte är en familjemedlem såtillvida att den inte är människa,precis som du skriver är den endast en medlem i flocken ! Dock har hunden den sociala statusen där man faktist ibland anser att den skall kunna leva ett liv tillsammans med oss människort på våra villkor. Tänker främst på hur man tacklar den sociala biten hemma,vad man får och inte får göra tex.inomhus vid matbord,möblemang osv. Vi,många av oss kräver faktist att hunden skall funka inomhus,säja till när den är nödig,vakta oss människor osv. Tror faktist inte att något annat djur än just hunden har nån chans att komma oss människor så nära som den faktist gör! Därför skall den ha den respekten även vid livets slutskede !! Här slängs inga hundar i dynghögar inte!!!! Vidare använder vi ju våra kamrater till allt möjligt,en del till och med i sina arbeten,andra jagar med dom,och väldigt många har hunden som sällskap,tror inte att det är en slump att just hunden har fått den sociala statusen den har i västvärlden. I andra delar av världen käkar man hund! Såg tex. i Thailand att man födde upp jyckarna vegetariskt för att sedan tillaga dom...mums o jammi....
Publicerat April 13, 200719 yr Tänker nog på mina hundar som familjemedlemmar och gör ingen skillnad i vad jag gör för dom eller mina mänskliga familjemedlemmar. Har inga egna barn men ser inte hundarna som ersättning för det. Våra fyra taxar är fyra totalt olika individer med olika behov, vilka jag tillgodoser efter bästa förmåga,ibland tycker tom min fru att jag daltar för mycket med dom men det känns bra och dom är lyckliga. Jag är övertygad om att starkt knutna band är i hundsammanhang bästa uppfostran/dressyren och våra hundar vet att jag alltid finns där och att dom alltid kan komma till mig. Vad det gäller vilda djur är jag en sån där märklig jägare som kört åtskilliga föräldralösa rådjurskid till skansen och även på ett eller annat sätt räddat harungar,igelkottar,ekorrar och diverse fåglar. Jag ser ingen vinst i att avliva dom för avlivandets skull när dom kan räddas och berika faunan. Om det är en dålig egenskap i den grad att man förmänskligar djuren är upp till var och en att avgöra. Till sist en bild på "Pappas kille" som gör vad som krävs för att inte bli bortglömd när husse ska resa bort /Micke
Publicerat April 13, 200719 yr Vem som kom på iden att kalla hunden för ''familjemedlem'' skulle vara roligt att veta. På den tiden när vi var taxuppfödare och annonserade ut valpar, skrev jag i annonserna ''till jägare som har hunden som familjemedlem''. Uttrycket var etablerad redan i slutet av -80 talet. Kändes kanske bättre för mig att skiljas från valparna med förhoppning om att de skulle bli familjemedlemmar. Denna kontakt med hund och människa är något speciellt. Jag får komma hem när som helst, se ut hur som helst, vara på vilket humör (inte riktigt) som helst och jag blir mottagen som en idol. Har man haft en trist dag är det rena medicinen att få denna kärlekfulla mottagning. Alla människor borde ha (minst) en hund.
Publicerat April 13, 200719 yr De viktiga e inte vad du kallar din hund! Familje- eller flockmedlem. Självklart e det hur du behandlar den. Jag har en HUND o så ska den behandlas. Han äter inte med bestick vid bordet så han får vänta som sig bör tills vi ätit klart o då får han sitt "TORRFODER" (inge lyxmiddag här int) Sen att man gosar o skämmer bort dem med en eller flera köttbullar ibland e en annan sak! De som anser att en hund har lika rätt som en människa i en familj borde ABSOLUT inte ha hund!
Publicerat April 13, 200719 yr De som anser att en hund har lika rätt som en människa i en familj borde ABSOLUT inte ha hund! Hur och var hundar äter samt var dom gör sina behov är väl ganska självklart men vad säger ni om det här? Brandkåren anser att en hund är lika mycket värd som en människa och räddar dom ur brinnande hus ,vilket även jag skulle göra om vårt hus brann. Hur långt och till vilket pris är ni beredda att gå för att rädda era hundar vid olycka eller sjukdom? Man kan ju alltid köpa en ny.....eller? /Micke
Publicerat April 13, 200719 yr Jeg vil nå ikke si at jeg har mine hunder som familiemedlem , selv om de tilbringer sin tid i huset så er de for det meste i hundegården utenom jakta. Det er veldig greit at hunder er vant til å være både ute og inne. Om hunden skulle få en skade så er det greit at den er vant med å være inne så den kan holdes under oppsikt , samtidig så tror jeg hunden har det bra om den får stå litt ute også..........sammen med andre hunder vel og merke , IKKE alene over tid.
Publicerat April 13, 200719 yr Svåra ämne ni kommer med hela tiden. En hund är en hund, det är ingen människa. Dock har inte hunden bett om att få komma till mig/er.Dom är flockdjur och vi blir deras substitut för en flock. Självklart skall den då få dela vår vardag med vissa regler enbart för hunden. Den får inte pissa på toaletten eller äta vid vårt bord osv.Mina hundar har vissa regler men är inte förbjudna att ligga i soffan när vi tittar på tv tex. Våran borderterrier ligger vid min sambos fötter hela natten. I sängen JA.Om ngn ska flytta sig blir det jag ;D. Dock skulle jag aldrig tolerera om ngn av hundarna sätter sig upp mot mig. Jag är CHEFEN och åtnjuter vissa fördelar trots allt. Men ja , jag/vi har våra hundar som en familjemedlem i stort sett. Skulle aldrig sålt en valp till ngn om vederbörande sagt innan köp att hunden skulle tillbringa sitt liv i en hundgård förutom vid jakt eller träning
Publicerat April 13, 200719 yr Hunden är en familjemedlem, flockmedlem mm mm vad än man vill kalla det och inte enbart ett redskap inom jakten i mitt fall. Men just (som Partys skrev) med att djuren förmänskligas är helt förkastligt > . Vi mänskor utsätter djuren (vid det så kallade förmänskligande) för allt helvete för att vi själv ska må bra och tror sedan att djuren gör det även, då det ofta kan ha den rätt motsatta effekten.
Publicerat April 13, 200719 yr Man kan ju alltid köpa en ny.....eller?/Micke Visst kan man köpa en ny men det ska MKT till innan man låter en livskamrat gå hädan. Tycker dock inte att ett djur (oavsett ras) har lika värde som en människa! Vad skulle då en brandman göra om valet stog mellan ett barn o en hund???? Hörde om en stövare som gått för långt ut på svag is o gått igenom. Ägaren stog länge o såg dentackla av o skulle drunkna inom mkt kort varvid han gav hunden en salva o gick hem. Fanns inget humanare att göra! Jag släpper aldrig min hanhund i närheten av svagis sen jag hörde denna berättelse! Min hund är en del av familjen (flocken på hundpråk) men åtnjuter inga mänskliga "rättigheter". Kan man utrycka sig tydligare??? Men vid olycka/sjukdom skulle jag offra mkt men inte lika mkt som för min son OCH dotter!
Publicerat April 13, 200719 yr Ja vad säger man och vad menar man med orden, där tror jag den viktigaste skillnaden ligger. Jag är inte så elak mot min hund att jag förmänskligar den för den förstår inte det språket och det kommer uppstå osäkerhet hos hunden om jag inte skulle behndla den som en hund, ett ex Hunden får aldrig vara i soffan men den försöker ibland och blir tillsagd, det blir jul och man ska vara så snäll mot alla hunden försöker gå upp i soffan och du tillåter det för det är julafton, hur tror du hunden upplever det nästa gång när det inte är tillåtet längre, OTYDLIGT ledarskap! du har tänkt bygga ett berg men det blev en grop, hunden kommer efter detta alltid att ifråga sätta ditt ledarskap på ett eller annat sätt, den kommer även bli osäker för den vet inte om den gör rätt. Så var snäll mot hunden genom att vara enkel, konsekvent, tydlig och vänlig men betämd. Jag har nog hunden som en medlem i familjen mer än ett redskap till jakten.
Publicerat April 13, 200719 yr Förstår mig inte på er som pratar om antingen eller. Då jag jagar e hunden ett redskap o efteråt en kompis på "Människa-Hund" vilkor! Hundar mår enbart gott av att jobba o jaktdelen ser jag mer som en belöning för gott uppförande! Konstigare än så e de inte! Denna tråd handlar egentligen bara om en antydning av ett ord för att sedan annalysera vilka som anammat ordet fel o behandlar sina hundar mänskligt? Tror de e helt fel forum att hitta sådana nötter! ELLER?