Publicerat April 13, 200719 yr Jag har blivit erbjuden/uppmanad att skyddsjaga räv och grävling, men känner mig lite kluven. Jag har aldrig tidigare skyddsjagat djur, så jag vet inte riktigt vad som gäller för regler. Jag har blivit ombedd att komma och jaga med min grythund, men vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till uppdraget. Att jaga räv/grävling under yngeltiden ställer jag mig lite frågande till. FÅR man jaga i gryt i skyddjaktuppdrag? (Utom då skabbräv etc). Att skjuta en räv/grävling på vak känns ju inte heller riktigt bra nu då om man skjuter bort tiken för valparna. OM man nu skulle skicka ner hunden i ett gryt med tik och ungar, hur aggrsiv är då inte tiken i sitt försvar av valparna? Jag har sagt att jag är mycket tveksam, men ge mig gärna lite feedback! Lite info och synpunkter skulle inte sitta fel för ett beslut. Tack på förhand! //Roger
Publicerat April 13, 200719 yr Jag skulle inte göra det iaf...för nu så har förmodligen honorna ungar och jag tycker personligen att alla mödrar oavsett djurslag skall få sköta sina ungar i lugn och ro...så det är min åsikt! Vet inte annars vad lagen säger om det. :-
Publicerat April 13, 200719 yr Författare Det har också varit mitt svar och min känsla. Jag skulle kunna tänka mig eventuell skyddsjakt i juni, juli och då först pricka valparna. Men att lämna diungar kvar i grytet, nja det känns inte bra. Vidare så är inte min hund nån "mördare" så jag vet inte om hon skulle gå ner i grytet och apportera eventuella valpar om man skulle spränga tiken. //Roggman66
Publicerat April 13, 200719 yr Jag skulle inte heller släppa ner en hund i ett gryt idag. Utav etiska skäl skulle det bära mej emot. Att sedan selektivt skjuta ungarna när de är utanför grytet är en helt annan sak!
Publicerat April 13, 200719 yr Författare Det är så jag också känner! Hur är det med den lagliga bite? Jag har skrivit till länstyrelsen angående skyddsjakt med grythund. Det är som så att med denne person så blir det ett givande och tagande, "ställer jag upp" så blir det givande för mig. Så dilemmat är den lagliga aspekten plus min moraliska/etiska (som jag ändå tror vinner). Jag kommer förhala och flytta eventuell jakt till juni då jag kan vara med och ta valpar först och främst....som all annan jakt kalv,kid,valp först! //Roggman66
Publicerat April 17, 200718 yr Får jag sno tråden lite med en fråga... Vad tycker ni man ska göra när grävlingen "boat in sig" under ett hus? Vi har nämligen ett sådant fall här i stan. Husägarna vill av förklarliga skäl få bort den då den har förstört en hel del med sitt grävande. Jag var dit & kollade nu idag & det har dragits dit en hel del bäddmaterial alldeles nyligt så jag misstänker att det är en hona som, om den inte har fått ungar än, åtminstone är dräktig. Annars borde den väl inte släpa dit bäddmaterial nu, eller? Jag känner mig också skeptisk när det troligen handlar om en hona som antingen ska ha eller redan har ungar. Samtidigt så förstår jag ju husägarna som inte vill ha en grävlingskull under sitt hus. MVH Anna
Publicerat April 19, 200718 yr Grävlingen har fått sina ungar för en månad sen och har han en grävling under huset så för man jaga den för det är skydds jakt