Publicerat April 13, 200719 yr Hejsan! Har varit här och "tjuvläst" en tid, men nu äntligen registrerat mig. Har letat efter laddata till Nosler Partition 100 grs till 6,5x55, men kan ej hitta något varken i de manualer jag har, eller på nätet... Skulle någon ha data att dela med sig av, så skulle jag vara mycket tacksam! /.220Swift
Publicerat April 14, 200719 yr Det beror ju så på vad för hastighet du vill ha på kulan. För några år sedan laddade jag en del i 6,5x55 med den kulvikten. Det som avsågs var dels övningspatroner samt även för skadedjursskytte. Jag läser i min förteckning över laddningar att Normas 6,5 g (100gr.) spetskula laddade jag till 850 m/s i utgångsfart. Jag använde W133 krut 36,8 gr. och patronlängden 72 mm. Detta gav utgångsfarten 850 m/s. Jag laddade 417 patroner som fortfarande finns kvar! Det är en mycket behaglig patron att skjuta med och god precision.
Publicerat April 14, 200719 yr Tackar för svaret! Jag hade tänkt ha ganska bra fart på kulan. Tyvärr så har jag endast Normas krut hemma. Handlaren här har inte VV krut... Du eller någon annan har ingen data med något av Normas krut?
Publicerat Maj 17, 200718 yr hej jag laddar 100grains balistictip med 41,8grains Norma 202, tändhatt cci200lr. vo- 930m/s. detta är ingen max laddning i mitt vapen, men....... balistictip är mjukare än partition så ska du testa min laddning starta lägre och jobba dig upp.. lyckatill Jimbo!