Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skyddsjakt på trut?

Featured Replies

Publicerat

Jo jag har försökt höra mig för vad som gäller men inte fått några entydiga svar... Ringde till kommunen men hamnade hos en jakthatare som var relativt dum i huvudet och inte ville/kunde svara på frågor.

Området i fråga är privatägt, industrimark med en verksamhet som lockar till sig enorma mängder vitfågel. Vi har tillstång av ägaren att jaga fågel på marken, hittils har vi bara jagat på jakttiderna. Vad krävs för att få bedriva skyddsjakt? Räcker det med markägarens tillstånd?

Publicerat

Bästa du kan göra är att gå in och läsa i jaktförordningen under skyddsjakt

Publicerat
  • Författare

Jovisst det har jag läst:

Jakträttshavare får under samma tid bedriva jakt efter sådana djur samt korp, havstrut, gråtrut, fiskmås och skrattmås.

i en anläggning för att där förhindra skada eller annan olägenhet

på mark med jordbruksgrödor eller som används till yrkesmässig trädgårdsodling om djuren där orsakar skada på grödor och odling

om jakten sker på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet.

Som jag tolkar det så kan markägaren, jakträttsinnehavaren och då även vi som fått tillstång av markägaren, idka skyddsjakt? För det råder ingen tvekan om att det är sanitär oangelägenhet.

Publicerat

Jag tror att länstyrelsen utfärdar tillstånd. En skriftlig förfrågan krävs. Så det räcker inte att på eget initiativ och godtycke idka skyddsjakt.

//Roggman66

Publicerat

Hepp!

Roggmman.. tror du har fetfel ärligt talat!

Lst lär inte utfärda tillstånd om det finns befintliga skyddsjaktsparagrafer redan, det finns inget skäl att tillåta det som är tillåtet.

Om näringsidkaren i detta fallet kan påvisa olägenhet så kan du skjuta på dennes uppdrag året runt. Blir ni anmälda så är det upp till jakträttsinnehavaren och er att styrka olägenheten.

Finns det ett problem med vitfågeln så lär ni klara er galant, ska mycket till innan en åklagare ger sig på att styrka att behov inte föreligger.

För många år sedan sökte vi licens på ett antal kanadagäss i kommun i syfte att kunna skjuta på badplatser med mera. Sen fick vi en skyddsjaktsparagraf på dem och därmed upphörde licensförfarandet.

Vad är det för typ av verksamhet?

Mvh!

Publicerat

Håller med Hipshot,jag ansökte om skyddsjakt på k-gås

hos länsstyrelsen för ett par år sen och fick

till svar att om markägaren anser sig ha problem

med fåglarna så var det bara att jaga.

Antar att det gäller trut också.

/M.

Publicerat

Fet fel tror jag inte riktigt, kanske fel  ;) Jag har för mig att jag läste nåt på länstyrelsens hemsida att ansökan sker skriftligen.

Det kanske är olika på olika arter? Vad vet jag! Personligen skulle inte jag utöva skyddsjakt utan skriftligt tillstånd.

Sen visste jag inte att det finns ett generellt tillstånd för vissa arter och situationer.

//Roggman66

Publicerat

:-X

Uttryckte mej lite klumpigt, no harm intended!

Kollar du nedan länk..

http://www.jagareforbundet.se/jakttider/ja...reb/default.asp

..så framgår nedan citat:

"den 1 juli-den 30 juni.

Jakträttshavare får under samma tid bedriva jakt efter sådana djur samt korp, havstrut, gråtrut, fiskmås och skrattmås.

1. i en anläggning för att där förhindra skada eller annan olägenhet

2. på mark med jordbruksgrödor eller som används till yrkesmässig trädgårdsodling om djuren där orsakar skada på grödor och odling

3. om jakten sker på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet."

Tror punkten 1. fungerar tämligen smärtfritt. Givet detta så tvivlar jag på att Lst lär utfärda ngt.. Har för mej att någon signatur sökt tillstånd att jaga utanför jakttiderna med hänvisning till viltvård och då fått tillstånd att skjuta ett antal kråkor eller vad det var. I det fallet fanns inte skäl att tillämpa skyddsjaktsparagraferna enligt ovan.

Alltså: Martin har rätt att mula trut i anläggningen för att där förhindra skada och/eller olägenhet. Nu har Hipshot bestämt detta och således är Martin skyldig att bjuda Hipshot på bra trutjakt.

Med glada hälsningar!

Hipshot  8) ;D

Som by the way sett det färdiga reportaget som såvitt jag förstår kommer i J&F som handlar om ...just det.. trutjakt!

Publicerat

läst idag lite på sjf sån där bok som dom säljer för billiga 50kr :o..jakt tabell tror jag den kallas..men står om korpen får skjutas om den är en sanetär olägenhet.och bla bla i dess närhet till näringen..

så skulle det gå för mig som bedriver en små skalig tomat odling få skjuta en korp som ser sugen ut på 200meter eller 50meter framgår ej utan i dess närhet (så långt du kan se är inom gränserna)..läst den ni oxå.och kolla om ni uppfattar det som att det finns ett ljus i mörkret..vet det finns skyddsjakt på korp annanrs oxå.men alla vill inte släppa till  ;)