Publicerat April 16, 200719 yr Har suttit hemma och kollat på lite nyinförskaffade jaktfilmer. Nu såg jag en film om elefantjakt i Tanzania. (Hunters video) Det handlar ju inte om många djur som får skjutas per år och land. vad jag förstod det som så var det fyra länder där jakt på elefant var tillåten på vissa djur. Inte mindre än ett visst antal cm betar eller så måste betarna upp i en viss vikt osv. reglerna verkar vara omfattande. Nu till min fråga. Hur får man tillfället att jaga elefant. Jag är inte direkt intresserad själv men frågan kom upp i skallen när jag tittade på filmen. Det är väl inte direkt att det finns arrangörer som anordnar jakt på dem? Och att bli bjuden på elefantjakt för en vanlig dödlig torde väl vara ganska osannolikt. Hur går det till?? (Amakulu kanske vet?)
Publicerat April 16, 200719 yr Hej, klart att det finns arrangörer som ordnar elefantjakt! Allt ifrån jakt efter stora elefanttjurar (dyrt som attan) till "tuskless cows" (betydligt billigare) går att ordna för den som är intresserad. //Henrik
Publicerat April 16, 200719 yr Finns många arrangörer: http://www.zindelesafaris.com/zimbabwe_prices.htm http://www.alaskatrophyadventures.com/AFRI...TAMEDPRICES.htm En tjur med betar verkar gå lös på ca 100K i bara fällavgift. Plus lika mycket för jakten. En ko betydligt billigare, ca 15K i fällavgift. Men dyr safari. Såg att babianerna bara kostade 50 dollar, det hade varit en maffig trofe´. Galet stora tänder.
Publicerat April 16, 200719 yr Författare Jasså. Det är så i alla fall. Det trodda jag inte. Häftigt. Även om det inte är en stor elefant som är min drömjakt i afrika. Ett par olika antiloper och ett vårtsvin skulle vara grymt för mig. Men kul att möjligheten finns.
Publicerat April 16, 200719 yr Jo det går att ordna en elefant till ett "skapligt" pris i Zimbabwe tex. Bara kamrat Robert Mugabe kan få ordning på sitt land igen. Just nu vågar vi inte sända kunder dit pga läget. Nästan inbördeskrigsvarning. Flera ministrar fängslade m.m. Det är trist för vi har sålt nästan 30 buffeljakter så jag vet inte hur chefen ska lösa det ??? ??? Priserna i Zimbabwe är mkt billigare än i Tanzania tex.
Publicerat April 16, 200719 yr Författare Jasså. Ja, jag har i alla fall tagit tag i mig själv och börjat lägga undan lite pengar till en jaktresa. Hoppas kunna komma iväg inom ett eller ett par år.
Publicerat April 16, 200719 yr Finns många arrangörer:http://www.zindelesafaris.com/zimbabwe_prices.htm http://www.alaskatrophyadventures.com/AFRI...TAMEDPRICES.htm En tjur med betar verkar gå lös på ca 100K i bara fällavgift. Plus lika mycket för jakten. En ko betydligt billigare, ca 15K i fällavgift. Men dyr safari. Såg att babianerna bara kostade 50 dollar, det hade varit en maffig trofe´. Galet stora tänder. Jag har erfarenhet av Babianer..en skjuten babian bärs bort av den egna flocken likt ett begravningståg. Aldrig mer i mitt liv att jag skjuter nån mer babian! Dock har jag hotat dom många ggr efter det.. Speciellt när man sitter och vakar på vårtsvin och dessa tjattrar på som bara fan och kastar pinnar på en !!!! Då skramlar man bara litet med slutstycket på studsaren så försvinner dom bort i 5 minuter för att sedan komma tillbax igen ;D Kommer ihåg en gång när jag var ett barn och följde med min far och jagade leopard,av en händelse sköt han en babian..när vi sedan skulle passera flockens territorium var dom som galna..hela tiden blev vårt följe på 3 pers skenattackerade av den skjutnes kompisar,,,minns det väl än idag,även om jag kanske inte var äldre än 12 år... Att ha rasande babianer i alla väderstreck på endast ett par meters avstånd var otäckt,där såg man verkligen vilka stora tänder dom har !!!
Publicerat April 17, 200719 yr Baboons leker man inte med. Till o med leoparden drar sig för en attack.
Publicerat April 20, 200719 yr ;D... man får väll lära sej å tycka om å skjuta Duvor!.. bara en dollars!,,, ;D ;D ;D ;D