Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tempo vid eftersök

Featured Replies

Publicerat

Hej

Hur får jag ned hastigheten vid eftersök på min Wachtel ???

Går en eftersökskurs med honom och de första blodspåren gick bra, han höll ett bra tempo. Men nu sist så ökade han tempot efter hand och jag fick nästan småspringa efter honom.

Har gått lite blodspår innan med mina taxar och även något riktigt eftersök och då har man ju inte de här problemen för taxar spårar ju ofta mer noggrant plus att de har mycket kortare ben ;) ;).

Publicerat

Hur gammal är hunden?

Ofta blir farten högre med yngre hundar, ivern gör sitt ;)

Som jag ser det så är det en dressyr fråga, träna in kommandot "sakta", eller platsa helt enkelt hunden om det går för fort, vänta tills den lugnat ner sig och gå på igen, upprepa om det går för fort.

Ett annat sätt kan vara att gå många spår i veckan en period, tanken är att göra spårningen till lite vardag, det är inte så stor grej helt enkelt, har inte testat den varianten själv dock.

Publicerat

Ur M. Thams bok:

- Dressyr. Lär in kommandot "Sakta" enligt Alfie. Dock inte vid spårträning, utan vid annat tillfälle

- Svårare spår (äldre, mindre blod)

/Må

Publicerat

ups...naturligtvis skall man lära in nya kommandon innan man använder dom "skarpt"  :-[ helt rätt..... att gå på gamla /svårare  spår har inte fungerat för mig med min förra tik, det var som hon blev mera stressad av det, ville lösa spåret nu, nyss, genast helst i går.....men det var ju hon det.

Publicerat

Hej!

Bra tips du fått.

Lite extremare :- tips kan vara att lägga spårlinan i ett halvslag runt midjan på jycken, då drar den inte.

Men gör bara detta på träning inte skarpt läge. kan bli hur tokigt som helst annars..

Vanligt strypkoppel under selen/spårhalsbandet kan oxå hjälpa till att dämpa farten.

Men varning utärdas!!

Pröva de andra tipsen du fått med längre liggtid och lära in kommando "sakta" samt lägga/sätta hunden om den stressar upp sig, går det inte alls så kan mina tips ses som sista utväg, typ..

Sen har vi ju möjligheten med "handskar på" och håll emot.

Jycken kan ju inte gärna röra sig fortare än den fart husse håller.

Publicerat

Ett tips jag fått är att köra linförighet eller annan lydnad med höga krav på lydnad innan du sätter hunden på spåret. Funkar visst på många hundar, men inte alla

Publicerat
  • Författare

Hej

Tack för tipsen, ska ta fram Thams bok ur bokhyllan och läsa på, så får vi se hur det går!

Trots allt så är han rätt lyhörd och inte riktigt lika het som de andra Wachtlarna på kursen.

Mats

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Tack för hjälpen, nu börjar det funka riktigt bra. Gick ett spår i går i värmen och han gick prickfritt 800 meter i ett lagom tempo, med fyra vinklar och två bloduppehåll. Så nästa helg blir det start i anlagsklass. Ska tilläggas att spårläggaren körde upp en rådjur när han la spåret, men Zorro bara lyfte på nosen när han kom till platsen och fortsatte sen att spåra! Snacka om en stolt husse.

Ps. Vi har även tränat en del att använd hunden vid skottplatsundersökningen, i går letade han upp en tänkt skottplats med blod, benbitar och hudflagor. Mycket lärorikt och förmodligen användbart, vilket framtiden får utvisa. Roligt att se honom nosa fram benbitarna under blåbärsriset.

Mats

Publicerat
  • Författare

Zorro klarade anlagsklassen idag i 30 graders värme :D

Startade i ett utmärkt tempo fick slå en ring i första vinkeln, andra tog han direkt. Sen blev det lite problem i tredje vinkeln. Spåret vinklade precis jämte en bred bäck, vilket gjorde att Zooro tog sig ett bad. Kom upp på fel sida men jag kunde hoppa över, och in i ett tätt björksnår. när vi kom ur detta såg jag att det var fel. Men han tog bara en ring och var snart tillbaka över diket där man direkt såg att låg på spåret, huvudet går ned och tempot ökar. Verkade som badet hade piggat upp honom för sista delen av spåret fick jag hålla igen regält för tempot ville bli väl högt. Kul att man börja kunna läsa sin hund, intressant det här med spår ska nu försöka mig på något som legat över natten.

Mats

Publicerat

Tjena

Kul att läsa om framstegen, jag har själv en labbetik som jag tränar i eftersök. Hon hade enomt tempo hade det funnits tävlingar som gick på tid hade vi inte kommit sist den saken är klar, markeringar på ev skottplats var ca 1/4 sekund.

Jag har därför inte vågat gå något skarpt eftersök.

Jag har den senaste tiden tränat markering och sänkning av tempo. Jag la ett i stort sett rakt spår, ett som var mycket lätt för henne att följa vilket också skruvade upp tempot. När det gick för fort stannade jag och la henne på sidan i minst 5 min, detta har jag gjort om och om igen. Nu är tempot bra och även markeringarna är på G, och jag har varit i kontakt med den lokala eftersöksgruppen och skall hänga med nästa gång det blir något.

Micke

Publicerat

Intressant läsning!! Berätta gärna vilka metoder du använt och hur de fungerat, tänker på när du tränat på att få ner tempot.

/E

Publicerat

Hej

Intressant läsning!! Berätta gärna vilka metoder du använt och hur de fungerat, tänker på när du tränat på att få ner tempot.

Nu vet jag inte om det var mig du menade Erkon, men jag skriver lite ändå.

Ja som sagt hon spårade i mycket högt tempo, jag har provat svåra spår dvs. med mycket hinder mindre blod etc. Massa beröm då hon saktade ner, men så fort det blev öppen terräng så drog hon upp tempot igen. Sedan gick jag över till långa, svåra och helt utan blod, då gick tempot ner en del men inte helt och så fort jag la ett spår med blod så drog hon iväg igen.

Efter en del läsning och tips så har jag jobbat under följande sätt.

Jag använder sele då vi spårar, och så fort hon fick syn på den blev det stress, så jag tar ibland på henne selen på vanlig promenad (passar på att träna kommandot sakta) eller annan utflykt inte för ofta men då och då. Hon stressar inte upp sig lika mycket nu vid synen av selen.

Under en tid nu har jag lagt spåren rakt, regelbunden blodning dvs. super lätt för hunden. Detta resulterar naturligtvis i ett högt tempo. När hon drog upp tempot vilket jag visste skulle ske, stannade jag och la henne i spåret på sidan i minst 5 min. Sedan tar vi spåret igen och drar hon upp tempot ner på sidan igen. Repetera detta tills man är nöjd med tempot. Sedan är det inte fel att köra så här lite då och då om man har en hund som gärna drar iväg eller blir stressad. För mig har det fungerat väldigt bra att träna bort detta då det varit ”live” så att säga och jag har inte hållit på så länge någon månad med gott resultat.

Samtidigt som jag tränar detta, tränar jag markering jag har ungefär samma tillväga gångs sätt, ett enkelt spår gärna rakt om terrängen tillåter. Blodpölar, lite rå lever eller annat i spåret tydlig markering för hundföraren och stannar hon eller på annat sätt markerar detta, massor av beröm och godis. Jag blandade lever och blod med mixer så det blev en sörja, som jag häller ut på mark så den sjunker ner eller sugs upp, denne doft blir oemotståndlig för hunden vilket gör att hon stannar upp då kommenderar jag sitt ger beröm och godis. Under ett spår lägger jag kanske fyra fem markeringar. Samma sak här nötning är det som gäller, hon har idag ett mycket bättre tempo och är helt på det klara med att jag vill veta när det ligger något i spåret men här har vi en del kvar. Samtidigt som man tränar markering blir det ett lugnare tempo i spåret.

Sist men inte minst, ”vardags antistress träning” detta är mycket viktigt om man har en hund som gärna stressar upp sig och detta kan man träna hela tiden, man behöver inte lägga spår eller vara ute utan som sagt detta kan man träna jämt och resultatet låter inte vänta på sig. Ligg på sidan minst 5min osv.

Allt detta tillsammans har gett gott resultat för mig och min hund.

Micke

Publicerat

Okej - tack för svaret! Mkt intressant läsning. Det verkar finnas en del varianter som fungerar bra. Kul!