Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur väljer ni valp i en kull?

Featured Replies

Publicerat

Det vore kul att höra vad ni tittar på när ni väljer valpar ur en kull. Det finns ju lika många teorier som det finns hundägare.

Publicerat

Jag har bara valt en valp än så länge och då var vi först och hälsade på valparna en 15-20 ggr kanske och lekte lite med dem och tittade på hur de betedde sig i vårt sällskap. Den sista veckan var vi nog där varenda dag... Tillslut hade vi valt ut två valpar som vi tvekade mellan, vi satt i sängen med dessa två valpar och hade inte bestämt oss ännu när veterinären besiktigade och märkte dem så han besiktigade båda först och väntade sen med att märka dessa två sist av allt (för att vi skulle få det namnet vi valt till vår valp). Vi hade så gärna velat ta båda valparna, men eftersom vi hade Buster sen tidigare kände vi att vi bara kunde ta den ena. :- Det var så himla svårt att välja för de var så lika varandra både till sätt och till utseende . Jag bestämde mig till slut för att välja Zeb för att han hade några rosa trampdynor och en vit klo, vilket den andra inte hade.. :D  Och för att han satte sig en gång när jag sa "sitt" till hans mamma och han råkade vara bredvid och han var typ 5-6 veckor gammal. Måste ju vara en klok hund som kan det innan någon ens lärt honom det!! :D :D

Hur det blir nu när vi ska välja vår valp vet jag inte.. När vi valde Zeb hade vi ju hela uppväxten på oss att välja och kunde ju vara med valparna hur mycket som helst, men det kommer vi inte att kunna nu.. Men eftersom vi är väldigt nöjda med Zeb så får vi väl kanske kolla efter rosa trampdynor och vita klor igen då.. :P

Publicerat

Vet inte om jag vill erkänna mina knep, men kort så kollar jag på tillgängligheten, kommer de inte fram första gången så är det kass, kan man inte plocka upp valpen i famnen utan att den får panik så är det kass, kan den inte vara utan sina kullsyskon så är det kass, blir den så rädd för något nytt(ex ett kastrull lock) att den inte vågar sig fram är den kass, att skriva ner det som är bra tar för lång tid detta gör jag vid 5 veckors ålder och sen ska de inte hända för mycket till leverans.

Annis var du verkligen dit 15-20 ggr, köpte du valpen av grannen? själv hade jag blivit tokig om varje valpköpare dök upp så ofta, men det är ju jag det.

Publicerat
Vet inte om jag vill erkänna mina knep, men kort så kollar jag på tillgängligheten, kommer de inte fram första gången så är det kass, kan man inte plocka upp valpen i famnen utan att den får panik så är det kass, kan den inte vara utan sina kullsyskon så är det kass, blir den så rädd för något nytt(ex ett kastrull lock) att den inte vågar sig fram är den kass, att skriva ner det som är bra tar för lång tid detta gör jag vid 5 veckors ålder och sen ska de inte hända för mycket till leverans.

Annis var du verkligen dit 15-20 ggr, köpte du valpen av grannen? själv hade jag blivit tokig om varje valpköpare dök upp så ofta, men det är ju jag det.

Ja, det var säkert fler gånger än så.. Zeb kommer från av våra vänner (i grannbyn) så vi råkade till och med vara där och hälsa på just när de första valparna föddes (inte Lillzeb dock).. Haha, inte hade jag hade sprungit så ofta hos nån jag inte känner... :D Men vi umgicks rätt mycket just då så det bara blev så att vi antingen for förbi när man ändå var i närheten eller så ringde han oss och bad oss komma förbi på kaffe och när man ändå var där så passade man ju såklart på att kolla på valparna.. :) 

Publicerat
Ja, det var säkert fler gånger än så.. Zeb kommer från av våra vänner (i grannbyn) så vi råkade till och med vara där och hälsa på just när de första valparna föddes (inte Lillzeb dock).. Haha, inte hade jag hade sprungit så ofta hos nån jag inte känner... :D Men vi umgicks rätt mycket just då så det bara blev så att vi antingen for förbi när man ändå var i närheten eller så ringde han oss och bad oss komma förbi på kaffe och när man ändå var där så passade man ju såklart på att kolla på valparna.. :) 

...och sedan blev det zeben, eller ??? ;) ;D

Själv har gjort på följande sätt för att se hur nyfikna dom är och hur dom reagerar på saker och ting:

Ställ iordning ett rum som dom inte ha varit i innan med lite konstiga grejor, tunnel, någon gammal docka, leksaker, m. m. för att se reaktionen och sedan tar man den som är modigast och mest framåt. :D Det är inte alltid det stämmer.

Här hemma tog jag i badrummet/tvättstugan och satte in lite olika grejor. Tvättmaskinen var ju ett stort mörkt hål. 5 av 8 hoppade upp och ställde sig på bakbenen och kikade in i trumman och nosade.

Publicerat

Jättebra fråga,bra att du ställde den annars hade jag nog själv ställt den om nåt år eller så :D

Tja vad jag gjort...man läser ju om kastade bollar osv.för att se om valpen är av den rätta karaktären.

Tja,jag har själv på eget bevåg köpt endast 2 valpar,den första var en miljonvinst!!

Den andra var och är endast en medelmåtta!!

Vad gick jag efter.??  Ingen aning faktist...NÅTT som utmärkte valpen kanske.

Var nu detta var..ingen aning!

Att handla hundar att lite av Lotto tror jag i alla fall,man ser sej om efter de bästa linjer man tror på ,resten är endast ett lotteri ! Sen så klart måste det till lite från ägaren också,men det är ett annat kapitel :D

Publicerat

Tja hva skal man si.

Har funnet ut at jeg har vært veldig uheldig de gangene jeg har valgt valp. De 2 eneste gangene jeg har valgt selv så har det gått mindre bra , ene gangen endte det med at jeg avlivet hunden i en alder av 2,5 år , den var meget bra på jakt men bet et barn. Andre gangen jeg valgte så ble det en skikkelig dritthund , helt udugelig på jakt og avlivet i en alder av 2,5år.

3 ganger tok jeg eneste valp som passet den kjønnsfordelingen som jeg skulle ha , og 2 ble MEGET bra og den siste er for ung til å si noe ennå om.

3 ganger har oppdretter valgt for meg etter mine enkle kriterier , og det har blitt meget bra alle gangene.

Har en valp i bestilling nå , hentes i begynnelsen av juni. Har førstevalg i et kull på 6 valper av den kjønnet jeg vil ha. Har overlatt til oppdretteren å velge etter mine enkle kriterier.

Om kullet er jamt og ingen på noen måte stikker seg ut så mener jeg det er lotto når det gjelder valg av valp. Jeg tror det viktigeste med hensyn til utviklingen for hunden er hvordan den blit ivaretatt etter at den kommer til sin nye eier.

Publicerat
Att handla hundar att lite av Lotto tror jag i alla fall,man ser sej om efter de bästa linjer man tror på ,resten är endast ett lotteri ! Sen så klart måste det till lite från ägaren också,men det är ett annat kapitel :D

Helt fel blir hunden duktig har man själv gjort ett bra jobb ;D och blir den värdelös så skyller man på uppfödaren ;)

Publicerat
Helt fel blir hunden duktig har man själv gjort ett bra jobb ;D och blir den värdelös så skyller man på uppfödaren ;)

:-* :-* :-*

Publicerat
...och sedan blev det zeben, eller ??? ;) ;D

Själv har gjort på följande sätt för att se hur nyfikna dom är och hur dom reagerar på saker och ting:

Ställ iordning ett rum som dom inte ha varit i innan med lite konstiga grejor, tunnel, någon gammal docka, leksaker, m. m. för att se reaktionen och sedan tar man den som är modigast och mest framåt. :D Det är inte alltid det stämmer.

Här hemma tog jag i badrummet/tvättstugan och satte in lite olika grejor. Tvättmaskinen var ju ett stort mörkt hål. 5 av 8 hoppade upp och ställde sig på bakbenen och kikade in i trumman och nosade.

När det gäller Zebbisens kull så är jag då glad att vi inte valde den valpen som var modigast och mest framåt.. Tyckte jag såg lite spår av galenhet i honom redan då och idag är han helt rabiat... :D  Haha, nä, nog är han väl gullig, men han är liksom fööör framåt och självständig.. och lite smått galen... :D  Och om man ska välja mellan honom och Zeb som jakthundar så är valet lätt.. Vildingen sticker iväg på morronen och om ägarn har tur så kommer han tillbaka till kvällen.. Fast nu i höstas var han väl lite bättre, han syntes iaf till då och då under dagarna och sambon sköt faktiskt en älg för honom tack vare att han fick upp den alldeles intill jaktkojan.. :D

Publicerat

Men vad gör man om hunden blir dålig och man själv är uppfödarn ??? ???  Vad ska man skylla på då?? :D

Publicerat

Det har gjorts forskning (har jag fått höra av min ena uppfödare) som visar på att det är omöjligt att urskilja egenskaper hos en valp som den också kommer ha som vuxen innan den är 12 veckor.

Jag ska välja valp nu snart, den blir 5 veckor på söndag. Jag kommer lyssna på uppfödaren och vilken han rekomenderar till mig, det är ju ändå han som känner dom bäst.

Publicerat

När jag valde min tik så hyrade jag en stuga av uppfödaren och bodde och jagade där hela hösten och vintern. (vi är kompisar) Så jag kunde följa valparna under hela tiden sedan dom fötts. Tiken jag valde var väldigt framåt (när vi tittade på valparna en dag så var hon borta men efter lite letande hittade vi henne sovandes i en höganäs kruka ???)och när jag tog hem henne vid 8 veckor så gick hon och lade sig och sov som om ingenting hänt, men där emellan så var hon väldigt allert och det var nog det som fällde avgörandet. Nu har jag en egen kull där jag ska behålla en hane, men dilemmat är att hanarna (3 st) är stöpta i samma form :).Så jag har fått klippa ut tussar på nacken för att känna igen dom.  När jag tar ut dom så beter dom sig ganska lika (beror på vem som är piggast för stunden). men det lutar åt lotteri...

Publicerat

Helt klart magkänslan som styr valet. Utseende, kontaktsökande, gärna tyst får den vara är faktorer som kollas. Men det är omöjligt att veta vad man får egentligen. Bara det är bra gener så ökar absolut chansena till att få en bra hund. Sen är det upp till mig, flockledarn och styra in han på rätt bana....

//voff

Publicerat
Det har gjorts forskning (har jag fått höra av min ena uppfödare) som visar på att det är omöjligt att urskilja egenskaper hos en valp som den också kommer ha som vuxen innan den är 12 veckor.

Jag har pratat med en som forskat i området och påstod det, vet inte om det är samma person, men här skiljer sig teorin och praktiken åt, enligt teorin kan inte en humla flyga heller ;) De gånger jag kunna följa en hel kull så stämmer det i grova drag och den jag sett som kass har alltid blivit kass och de som visat framåtanda har blivit mentalt och arbetsmässigt väldigt bra. ett tips på vägen är att titta på tiken, är hon ett klent skak så köp en annan valp.

Men vad gör man om hunden blir dålig och man själv är uppfödarn ??? ???  Vad ska man skylla på då?? :D

Hanhunden som parade tiken, det är en fet lögn men det är det inte så många som vet ;D