Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Som ett grässtrå i vinden....

Featured Replies

Publicerat

Har aldrig kännt mig så naken vapenmässigt som jag är i skrivande stund. Just nu disponerar jag faktiskt ingen klass 1 studsare förutom min 7x57R drilling :o

Stor utrensning i skåpet således eller man kanske skulle säga omdisponering. Min i andra trådar behandlade Heym .308W är hos smeden och kommer tillbaka (förhoppningsvis till vårbocken) i hottad skepnad med en .243W Lothhar Walther sporterpipa bl.a. Min Browning Bar 9,3x62 är såld enligt plan till förmån för en Sauer 303... var det tänkt....ju! Min Heym dbs 9,3x74R är förvisso i min ägo fortfarande men byter nog bort den mot en traktor här var det lider. (Farsan behöver en svindräpare och jag en traktor...fint så då den stannar i familjen)

Gjorde häromveckan en sväng till Tyskland igen för att botanisera i det välfyllda vapenträsket och verkligen förhöra mig om S303 som jaktvapen helt praktiskt. Finner ingen anledning att såga denna skapelse men expertisen i Tyskland är rörande överens om att den är inte färdig ännu. Tror nog att S 303 kan återvända i mina tankar senare i livet då jag är väl införstådd i halvautomatens fördelar men inte just nu. :)

Har väl tänkt lite mer på pipbytessystem och straightpull i stället vilket jag nämnde till expediten. På 2 minuter hände detta Se mig nu framför er med följande smörgåsbord framdukat baserat på dessa kriterier. Det är därför jag åker till Tyskland ;) Under 3 timmar provsköt jag och mina 2 kollegor dessa tillsammans med av Swarovskis Z6 sikte 1,7-10x42 på löpande 50 meters gris.

1: Mauser MO3 .308w

2: Blaser R93 .308W

3: Strasser 7x64

4: Merkel KR 1 driven hunt .308W

5: Heym SR 30 Keiler 7x64

Behöver jag säga att jag var helt euforisk och vilken service och kunnande. Nånting för Löwing i Uppsala att benchmarka sig mot ;D

Vi lämnade affären med ett leende på läpparna tills vi insåg att vi skulle missa flyget men det sket vi i. Två bössor sålde tyskarna till svensk gruppen och totalt 4 pipor :D

För egen del var det länge en kamp mellan Merkel och Heym men den senare drog det längsta strået pga mitt goda öga till märket historiskt + jag helt enkelt sköt bäst med denna. Fick dessutom med ett original vridmontage på 50cm 9,3x62 pipan. Annars var KR 1 en mycket trevlig bekantskap och min kompis köpte denna i 9,3 och 6,5x55 + tillhörande Z6a. :P

Själv valde jag 60 cm 270W i pipa två då jag anser denna vara överlägsen 6,5x55 i allt utom övningsskjutningsekonomi.

Kommer att hämta min bössa på plats på Heyms fabrik söder om Leipzig om 2 månader vilket var leveranstiden på vänstermodellen. Att Heym inte tar större marknadsandelar i Sverige är för mig ett mysterium.

Skickar med en länk med bild på underverket, passa på att kika runt på sidan och tyskt hantverk när det är som allra bäst.

http://www.heym-waffenfabrik.de/S_Buechs/S_Sr30/st_Sr30.html

Återkommer naturligtvis med bilder när det blir så dags.

MVH

Publicerat
B)
Publicerat
  • Författare

Joddeliho 8)

Den amerikanska sidan beskriver nog min bössa bättre; www.heymusa.com. Under bolt action rifles SR 30 modell wildboar ::) (Fur Amerikaniche dumkopfe)

Håller med om att brytvapnen och tillhörande gravyr håller absolut högsta klass. Sedan att jag drog en paralell mellan dbs och traktor märkte du tydligen inte...samma-samma, lika-lika ;D ;)

Kolla in filmerna med buffelträning dessutom du som ämnar besöka savannen. :P

MVH

Publicerat

Hur är priserna där nere? Brukar köpa mina Meindl-kängor via en tysk e-handel som brukar landa på ca 20% off inkl frakt. Är det samma när det gäller puffror?

/Må

Publicerat
  • Författare

List priserna är mer eller mindre lika beroende på Eurokursen. Dock finns där något som inte existerar nämnvärt i Sverige och det är prutmån. Provar du hos en handlare här tittar han snett på dig, ställer tillbaka vapnet och tar nästa kund....lack of competition heter det visst.

Jag fick ett lägre pris än vad någon kan ge mig här ca 15% vilket knappt är värt resan om man som jag kan åka i jobbet.

Men professionalismen hos personalen, urvalet och möjligheten gjorde det nästan omöjligt att säga nej och köpa grejorna i Sverige.

MVH

Publicerat

Ok,

Hur var Svarren?

/Må

Publicerat

:P Du kanske kan ta med mig som handbagage nästa gång du flyger ner ???  ;)

Trevliga vapen! Glöm inte att köpa några utbytesslutstycksknoppar.....för dom där jakterna som kräver lite extra räksallad ;) grymt detaljarbete!

Skulle utan vidare kunna tänka mig byta bort hela vapenskåpet mot en SR 21 med 22-250,7x64 och 9,3x62 pipor.

/Micke

Publicerat
  • Författare
:P Du kanske kan ta med mig som handbagage nästa gång du flyger ner ???  ;)

Trevliga vapen! Glöm inte att köpa några utbytesslutstycksknoppar.....för dom där jakterna som kräver lite extra räksallad ;) grymt detaljarbete!

Skulle utan vidare kunna tänka mig byta bort hela vapenskåpet mot en SR 21 med 22-250,7x64 och 9,3x62 pipor.

/Micke

Kände på SR 21 an också då jag är grymt nöjd med min SR 20 som är föregångaren. Slutstycksgången är makalöst fin, Sauer klass!

En SR 21 ligger faktiskt "bara" på 15500 spänn. Förmodligen bäst i klassen för dom pengarna, jag menar det får du ge för plastbiten R93 offroad också. Fritid och vildmarksliv i Piteå är importör.

Kände dock att jag ville ha straight-pull på min och därav SR 30 i stället.

Och räksallad är dom bra på det mesta är faktiskt handarbete fortfarande till skillnad från hos Blaser och merkel. Säg vad du vill ha och dom bygger :P :P

Snackade länge med marknadschefen i morse en amerikan som undrade om höjden på vridmontaget. Snacka om kundnära företag. :)

BigJim > en trevlig uppfinnelse men jag väntar nog ett år eller två av samma anledning som S303. Gillade inte rikmedlet riktigt på kikaren vi provade. Jag kommer att min 1,5-6x42 Varipoint på 9,3 pipan. På 270an får vi se :P

MVH

Publicerat

Uj, det var en fin bössa du hittat!

En SR 30 Concord i 270W såg onekligen tilltalande ut måste jag säga..

Aldrig provat en Heym, men Merkel KR1 är en riktigt trevlig liten sak. Hade nog blivit svårt att bestämma sig  ;D

Publicerat

En mycket fin bössa!

Publicerat
  • Författare

Jag har sett denna och anser det vara ett mycket bra pris. Virginia modellen av SR 30 görs är standardmodellen och har samma goda mekanism även om stock kvaliten är något lägre och pipan är 60cm. Du får dessutom med samma fina vridmontage. Tyvärr är det en högerbössa och 30-06 vilket inte matchar mina önskemål.

Men beträffande kvalite och funktion blir du görnöjd, otroligt med vapen för pengarna. Löp och köp :P

MVH

Publicerat
B)
Publicerat
  • Författare
Å jodå!! Visst märkte jag det!

Men även om jag har förmågan att tala med lärde på lärdes vis och bönder på bönders vis, så är det ibland bäst att hålla tand för tunga!! ;) :-*

Jim

Men är motståndaren som i mitt fall en lärd bonde blev det för mycket ;D :-*

Publicerat

Kära MKJ!

Jag ser att du numera ser analogier mellan traktorer och dubbelstudsare. Skall jag ta detta som intäkt för att nära uppfattningen att dig närstående "fettodirrar" numera använder dylika traktorer som fortskaffningsmedel på finare representationsjakter??

Detta torde i sådana fall ge upphov till ett och annat höjt ögonbryn för att inte tala om illa dolda leenden...

Apropå allt tal om motståndare kan jag inte låta bli att återge min försäljningschef slutkläm på senaste lgmrapporten "Trots att det varit ett till synes oöverträffat ockupationsväder så lyser "Seee Geermans" med sin tydliga frånvaro i vårt vårskrudade land..."

Lev väl i vårsolens glans!

Henrik

Publicerat
  • Författare

Beträffande far min passar fettodirre, åtminstone ur ett perspektiv då hans lekamen i teräng på håll inte kan misstagas för en bergsgets direkt.. ;)

Publicerat
B)
Publicerat

MKJ,

hur kändes Z6:an bortsett från din tveksamhet gällande barnsjukdomarna?? Jag måste säga att jag är riktigt nyfiken på hur du upplevde tunneleffekt och annat?

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Mors Henrik,

Jag är bara allmogejägare och gnetar ihop mina kulor själv och har funktion och kvalite på första till 3e plats när jag utvärderar ett nytt eventuellt tillskott till min jaktgarderob. Hittar jag vad jag vill ha får det kosta, inte vad som helst men en del.

Således hade jag stora förhoppningar på  Z6. Då jag tidigare har 2 varipoints och denna skapelse förväntas dräpa dessa kan jag bara säga att jag kommer inte att byta nån av dom mot en Z6 i nuläget då upplevelsen inte matchar prisskillnaden. Tunnelseendet är obetydligt men så också i victory serien. Zoomen känns spejsig men med tanke på att Zeiss hade problem att vattenskydda sitt on-off vrede inledningsvis så kan andra få dessa erfarenheter innan mig :D

Jag har läst Håkan Spuhrs referat och kan väl ge honom presumt rätt i många av hans iaktagelser. Men riktmedel circle dot passar ej mig, för mycket skit i siktbilden helt enkelt. Skulle tro att ett riktmedel 0 kommer inom kort.

Tyska priser nedan - 10% om man pressar lite:

http://www.frankonia.de/shop/Weltneuheit%2...tegorylist.html

Syns på Elmia

MVH Magnus

Publicerat
B)