Publicerat April 18, 200719 yr Har en Blarser R93 i 9,3x62. Pipan är 52cm. Ska nu införskaffa en ljuddämpare till den och undrar om man kan kapa pipan på Blasern och den kalibern och isf hur mycket? Tycker den är så förträffligt smidig nu så om man kunde kapa pipan till kanske 45-46cm så blir den inte många cm längre med ljuddämpare än vad den är nu. Vad säger ni? Någon som vet? Har kikat lite på internet, pratat med folk mm om dämpare och fastnat för 2st: BR Reflex T8 Scout samt VMAC2-07 Erfarenheter och råd om dessa? VMCA2-07 är ju lite lättare och verkar dämpa bra men funderar hur det håller om infästningen är i aluminium? Om den är det?? Kapningen av pipan gäller för VMCA dämparen eftersom den bara går ner ca:14cm över pipan. Med Reflexdämparen går det ej att kapa pipan utan att i så fall karva i framstocken för att få plats.
Publicerat April 19, 200719 yr Författare Ingen som har erfarenheter eller hört något om dessa dämpare? Eller någon som kapat sin 9,3x62 till 46-47cm?
Publicerat April 19, 200719 yr Br dämparen är bra. Har inte hört nått om den andra dämparen. Enda jag vet om att kapa pipan är att du tappar utgångs hastighet på det.
Publicerat April 19, 200719 yr det finns någon smed i stockholms trakten som kapar blaser pipor samme
Publicerat April 19, 200719 yr Författare Att jag tappar utgångshastighet gör inte något då skotthållen sällan överstiger 70m(hundförare). Finns det någon annan nackdel med att kapa pipan så mycket på en 9,3x62? Lutar nog åt en VMAC just nu iaf. Nästan 200g lättare samt verkar det som de har betydligt mindre "metallisk kling" om det stämmer det jag läst samt hört av folk.
Publicerat Maj 6, 200719 yr Jag fick ett tips att dra en bit svart cykelslang över ljuddämparen då jag har den i skogen just för att slippa detta "kling" när man smuger genom ris, ett tips så bra att jag gärna delar med mig av det
Publicerat Maj 7, 200719 yr det finns någon smed i stockholms trakten som kapar blaser piporsamme Det är väl inte bara att spänna i svarven och sticka av en bit och svara gänga på Blaser-pipor. Håkan Spuhr uttryckte sig väl som så att "de är hårda som glas".
Publicerat Juni 24, 200719 yr det finns någon smed i stockholms trakten som kapar blaser piporsamme Hör med Tyrefors vettja.. han gör nog det mesta i vapenväg
Publicerat Juni 25, 200719 yr Det är väl inte bara att spänna i svarven och sticka av en bit och svara gänga på Blaser-pipor. Håkan Spuhr uttryckte sig väl som så att "de är hårda som glas". Det gäller bara att ha rätt grejer så går det bra.
Publicerat Juni 25, 200719 yr Det gäller bara att ha rätt grejer så går det bra. Just det, vilket inte alla har.
Publicerat Juni 27, 200719 yr Ugg En fråga till Gunner Har du gjort affär med Poff-tech,är själv sugen på en dämpare från dom men jag har inga referenser om dom gör bra jobb Mvh Big-B
Publicerat Juni 29, 200719 yr Just det, vilket inte alla har. Smeder brukar ha det, det handlar oftast om att ha rätt skärhastighet. Men visst en del stål är besvärligare än andra men då brukar det vara åt andra hållet, att det vill kleta för att stålet är för mjukt.
Publicerat Juli 2, 200719 yr Nån som har erfarenhet av Ase utra ljuddämpare om det är nåt och satsa på
Publicerat Juli 5, 200719 yr Jag fick ett tips att dra en bit svart cykelslang över ljuddämparen då jag har den i skogen just för att slippa detta "kling" när man smuger genom ris, ett tips så bra att jag gärna delar med mig av det Annars finns det färdiga överdrag till dämpare i olika färger och mönster, dessa kan man med fördel köpa i England då utbudet där är stort på ljuddämpartillbehör. Nån som har erfarenhet av Ase utra ljuddämpare om det är nåt och satsa på JohanH har lite info om dessa på sin hemsida och han jobbar ju på Staffans Vapen som tydligen saluför dessa.