Publicerat April 19, 200719 yr Jag fyllde ?? år för snart ett år sedan, i samband med detta så lovade en vän mig ett hagelvapen i present. Igår var jag och hämtade det, man kan lugnt säga att det tagit lite längre tid än väntat. Men det är väl så det kan vara når dödsbo ska utredas med tidsdispenser och så. Desto gladare blev jag när handlaren som förvarat vapnet la upp denna tingest på disken. Jag har ingen aning om hur gammal bössan är men skicket är som nytt, inte ett märke i kolvträet inte en skråma i blåneringen. När jag sen plockade isär bössan för att inspektera att eventuella magasinspärrar satt på plats ;D så gjorde jag två upptäckter. För det första så var hela maskineriet insmort med den typ av olja/kladd som bara finns på vapen från fabrik vad jag vet, för det andra så drog jag fingret genom gaskammaren och jag blev knappt synbart sotigt..........fanskapet är inte nytt men i det närmaste oanvänt. Dödsbodelägaren och jag är väl bekanta och idag uppgav han att "brorsan" skjutit max en ask patroner!!! Vad kan värdet på en sån här tingest ligga, inte för att den är till salu men det kan vara kul att veta ändå. Riktmedlet är som den skarpsynte ;D kan se ett weaver qwik-point som antagligen är lika välanvänt som bössan (kan det vara antikvärde på en sådan eller :) Förresten, bössan är en Winchester 1400 mkII. Kaliber 12/70. Hoppas på bättre väder imorgon så provskjutning med olika choker och ammunition kan ske.......bössan lär bli mer än 500-1000 % mer begagnad under en eftermiddag i min ägo än vad den blivit hittills.
Publicerat April 19, 200719 yr Ser ju fin ut Värdet vet jag inget om men siktet ska tydligen vara ganska ovanligt. Det sa iaf min jägarexamensledare som hade ett sånt på sin halvautomat oxå Grattis
Publicerat April 20, 200719 yr Stänger man slutstycket med en knapp framför patronluckan under bössan? Haft en Winchester automat och aldrig mer, vilket rappel... Köpte en Beretta AL390 och det ångrar jag inte en sekund. Hoppas DU får mycket nöje med din Winchester, mig vållade den mest problem. //Micke
Publicerat April 20, 200719 yr Grattis! Den ser ju fin ut. Hoppas att Du får många trevliga stunder med den.
Publicerat April 23, 200719 yr Författare Varit ute en sväng med bössan. Verkar funka fint med slug och jaktladdningar. Lite problem med sportammo bara och det handlar givetvis om omladdningsproblem......vilket jag misstänkte från dag 1 att det skulle bli lite strul med. Jag och polaren skall ut någon dag framöver och lasta iväg 500-1000 plugg och sen får vi se om inte mekanismen är någorlunda insliten och löper lite lättare. Plockade ner bössan i delar efter avslutad skjutning och i stort sett tömde en flaska bräkleen i kampen mot olja/vax-smörjan som de lyckats pilla in i varenda skrymsle. Nu är den uppsmord med syntetolja och bara väntar på nästa dust på skjutbanan.........