Publicerat April 22, 200719 yr Idag då jag var ute med skotern såg jag en ripa, tror jag...den var lika stor som en orrhöna och hade vit kropp med helsvart hals och huvud, samt nedredelen av stjärten var också svart. Min första tanke var om det blivit en korsning mellan ripa och orre...men jag vet inte. Vad tror ni???
Publicerat April 22, 200719 yr rätt säker på spriten ni har där uppe inte är den bästa för inte se hägringar, :
Publicerat April 22, 200719 yr det kan ha varit en korsning, jag har faktiskt sett en riptupp som uppvaktade en orrhöna : ) tuppen var som galen och spelade och for runt orrhönan i flera minuter som jag såg en korsning är möjlig och rackelhanar förekommer så vem vet! Eller så var det spriten förstås var det inte en albino tjäderhöna som sprang omkring runt boden?! kankske var en halvalbino orrtupp?
Publicerat April 22, 200719 yr Såg den ut så här? Dalriptupparna ska se ut på det viset den här tiden på året
Publicerat April 22, 200719 yr hehe... ja kanske så var det bara en vanlig ripa hallen? annars så var det en halvalbinoorre :
Publicerat April 23, 200719 yr Författare Den var ganska lik den på bilden, fast det bruna var helsvart.
Publicerat April 23, 200719 yr hallen Jag tror det var en ripa som du såg, precis som den på Jabbes bild. Jag har sett vår ripor som har betydligt mörkare hals och huvud än den på bilden. Lars Hals, huvud och bröstfjädrar ser ut som järpe. Resten som tjädertupp. Fågelbilden = järpe och tjädertupp ???
Publicerat April 23, 200719 yr jaha.. då rök min albinoteori det finns iaf en albinotjäder i ljuså norr om boden!
Publicerat April 23, 200719 yr LarsHals, huvud och bröstfjädrar ser ut som järpe. Resten som tjädertupp. Fågelbilden = järpe och tjädertupp ??? Du var vass på detta Seger mittiprick direkt. Det är en korsning mellan järpe och tjäder men nog tror jag det är en järptupp som fått till det med en tjäderhöna