Publicerat April 22, 200719 yr Hejsan! Var ute på banan hemmavid idag och gjorde den sista slutspurten på projektarbetet nu innan det ska färdigställas till den 30 April då det ska vara inlämnat! Jag har nu också fått med mig min 6mmBR i testet och idag så var det dags för den att visa framfötterna. Jag hade 70grs Hornady SP och 85grs TSX att prova till den. Började dock först av allt att kolla så att bössan höll inskjutningen nu när jag hade hafft av kikarsiktet, med hjälp av mina nya snabbfästen. Tror ni inte då att jag råkade ta fel skott och prova kikarmontaget med? Jodå jag fick tag i TSX:en som jag endast hade 5st av, och vips så var 2 förbrukade bara för att se om den höll inskjutningen. Mycket frustrerad och arg på mig själv som tycktes ha tappat ögonen och ser fel mellan Barnes TSX och Speer TNT kulor, så tar jag fram några Speer för att kotrolera och visst har kikaren och bössan hållt sin inskjutning korrekt! Tog sedan och siktade in mig på tavlan och sköt ett skott, och sedan så korrigerade jag efter det för att kunna träffa tidningbunten 100meter fram. Pang! Så gick jag fram och tittade, Jodå visst satt skottet i tidninghögen, dock långt ut till höger, börjar gräva i det blöta pappret och efter cirka 20cm in så finner vi en TSX, Fast på FEL håll, alltså har kulan snurrat ett helt varv antingen i katalogerna eller i luften på vägen dit! Jag var visserligen rädd för att den kulan inte skulle stabilisera i min bössa och pipa, men att det skulle vara så här illa kunde jag aldrig i mitt liv tänka mig! Men det konstiga är att kulan har expanderat något i nosen, ganska så mycket, så den bör ha slagit in med nosen först. Kulan är nu i expanderat tillstånd 12,38mm i diameter, vilket är en ökning med mer än 100%. Så nu tänkte jag höra, i och med att jag bara hade 5st, så kunde jag ju inte prova mer. Men jag tänkte höra med er nu. Tror ni att pipan/bössan inte kan stabilisera såpass här tunga kulor eller tror ni att det kan vara ett undantag, och att det kan ha orsakats av att träffen satt såpass långt ut i tidningsbunten (cirka 5cm in från kanten) ??? MVH/Jocke
Publicerat April 23, 200719 yr Att kulan välter efter anslag är inget konstigt. Den har ju svampat upp och lämnar då av röresleenergin och det gör det oavsett hur den går i mediat den träffar. Hittar du kulan fullt expanderad efter 20 cm fast fel håll så är inte det något onormalt. Skjut några smällar på kartongpapp och titta hur hålen ser ut. Är dom inte helt runda skjutna i 90 graders vinkel mot papperet utan ser ut som nyckelhål då är räffelstigningen för långsam. Precisionen brukar också vara sån att det inte går att träffa en lada inifrån. 70 - 90 grains kulor i en br är ju inte direkt tunga i sammanhanget. Kalibern är ju gjord för 105 grains vld kulor och ska stabilisera dom normalt också. Du skriver inget om vad Du valt för stigning på pipan men vältande 85 grainskulor i en br tror jag inte på.
Publicerat April 24, 200719 yr God morgon Jocke! Det du har upplevt har inget att göra med om din pipan stabiliserar 85 grains TSX, åtminstone inte så som vi oftast använder termen. För att räkna om en kula stabiliseras i sin flykt använder man traditionellt Greenhill formeln (som ger en något överstabiliserad kula om dess rekommendation följs). Rent praktiskt är det precis som Nils säger om kulhålen är runda och precisionen är ok har du ingen anledning att fundera kring stabiliteten. Vad du däremot har upptäckt är att papper (oavsett om det är blött eller torrt) har en avsevärt mycket större densitet än vad luft har. För att stabilisera kulan i vatten krävs det till exempel en räffelstigning som är ca 30 gånger snabbare än vad som krävs för att stabilisera samma kula i vatten. Nu har ju din kula expanderat vilket innebär att den inte bara ökat sin diameter utan också minskat sin längd och ju kortare kulan är desto "stabilare" är den. Det finns en hel del lektyr i ämnet för den som har intresse, bland annat har BASA publiserat en väldigt bra PDF om hur moderna "Solids" fungerar och hur de skall se ut för att avvägningen mellan penetration och sårskadekanalen storlek skall bli optimal. Hör av er om ni är intresserade av den pdf:en . Som parentes vill jag tillägga att erfarenhetsmässigt brukar TSX expandera till drygt dubbla diametern vilket ju också din kula gjort;D. När en kula expanderat med drygt 100% och penetrerat 20 cm i tidningar skulle jag inte känna någon tveksamhet inför att använda den till klass 2 vilt. Snarare kanske detta uppträdande är lite "för bra" För min egen 6x45 valde jag en räffelstigning på 1/10 för att kunna skjuta kulor upp till 85-90 grains. Dock har jag inte tänkt använda TSX till något svenskt vilt utan är helt säker på att 85 grains ordinära kulor eller möjligen partition kommer att fungera utmärkt till allt svenskt vilt som kan bli aktuellt. Lev väl! //Henrik