Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tempo vid cykelträning

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag cyklar med hunden i en sån där norsk springer anordning. 3 ggr i veckan kör vi ca 10 km på grusvägen. Frågan är i vilket tempo man skall cykla med en Wachtel? Brukar växla mellan trav och behärskad galopp.

Hur gör ni?

MVH

Publicerat

Jag själv brukar ligga på travfart. Kommer det någon längre uppförsbacke så ökar jag takten så att Vi kommer upp utan att behöva stiga av cykeln. :D

Publicerat

Ett tillägg:

Det beror på i vilken form knäna är på mig för dagen. Just nu är dom ganska bra. Ingen värk att tala om för tillfället. :D

Publicerat

Jag tycker du gör helt rätt, man kan variera och köra obehärskad galopp som intervallträning, men fortsätt som du gör nu. Själv brukar jag simma med hundarna när temperaturen i vattnet tillåter och det brukar infalla ganska lagom med tiden när lufttemperaturen är för hög, vill man bygga upp lite mer muskler så är dra däck ett bra alternativ.

Publicerat

För att använda hästspråk så skulle jag rekommendera trav eller kort galopp. Hastighet ca 10-15 km/tim

Publicerat

jag cyklar med hunden i trav,grus väg och när det inte är för varmt ute..ingen regelbunden träning utan ser när det finns energi som måste komma ut ;)

Publicerat
För att använda hästspråk så skulle jag rekommendera trav eller kort galopp. Hastighet ca 10-15 km/tim

I den farten behöver man ingen cykel för en futtig mils runda, då är det enklare att springa med hunden, snittar du milen i 15km/t så är du framme på 45min.

Publicerat

Håller med...jäkla snigelfart,men sen och andra sidan är ju inte Wachtel en drivande hund heller i den bemärkelsen!!!

Vet att jag läst om den optimala träningsrytmen..och den ligger precis mitt emellan trav och galopp!! Dvs.när jycken travar men gärna vill gå över i språng ;D

Kan man ligga där så ärt det nog kanon,men vissa hundar lyssnar inte på det örat,då dom vill köra järnet hela tiden!!! Läs Hamiltonstövare..och läs gärna min egen tråd i ämnet ;D

Publicerat
I den farten behöver man ingen cykel för en futtig mils runda, då är det enklare att springa med hunden, snittar du milen i 15km/t så är du framme på 45min.
OBS gäller fetelabbar ;D
  • 3 weeks later...
Publicerat

Intressant med hastigheter :) Jag har en cykeldator där man kan läsa bl.a max, genomsnittshastigheter, tid mm på. Tror min hund i medel ligger runt 12-15 km/h beroende på temperatur och sånt.

Publicerat

Vad gäller trav och galopp så är det myckt snällare för fötterna att trava men vissa hundar kan inte trava bra ochdet beror helt på uppbyggnad av kroppen osv. tex extremfallet en Whippet eller en greyhound kan knappt trava för att deras kropp är byggd för galopp och dom bör man galoppera med.

Jag pratade med en hundmassör och han rekomenderade variation men mest trav om hunden är byggd för det(beror mycket på vinklarna i bog och bakparti). Intervallträning i sandtag tyckte han var perfekt (kanske svårt med olydiga hundar med mycket jaktlust men bra träning.)

Har åxå hört att trav på gränsen till galopp är den träning som ger mest konditionsträning så det kanske stämmer om fler har hört det :)

Publicerat

Bara trav. :D Ligger på ca. 30 min/mil. :D

Publicerat

hållt på cykla nu ett tag med min terrier men fan går inte få slut på han,,värmer upp med lite gång ut till spåret,sen lite trav blandat,men 30 min händer fan inte ett dugg inte äns en snabb andning,kommer hem leker lika som alltid,,vilken power det är i dom ;D,han har inte äns grund kondisen heller,den jag försöker bygga :)

Publicerat

Variation mellan trav o galopp, dock för det mesta trav. Min stövare går över i galopp vid ca 13 km/h fart. Tror det är nog mycket individuellt (byggnad, storlek mm) från hund till hund hur den springer och hur den trivs att springa. Och trots att farten är relativt låg så märker man nog bra på hunden att det tar på då man ligger just på gränsen mellan trav o galopp, precis som Kråkan skrev.

Publicerat

enligt massören beror det till stor del på hur framstället är skapt. Vissa hudar har ett väldigt stående bogblad och dom gillar att gallopera medans andra har liggande bogblad och dom har lättare att trava. Enkelt är att se skillnaden på bra travhästar/galopphästar eller på en greyhound jämfört med en stövare/jämthund. Det finns stövare som har stående bogblad åxå men inte i samma utsträckning som greyhound eller whippet.

Vi hade en kvällskurs i hundens rörelser och hur den funkar med denna massör och det tyckte jag var väldigt givande. Sen har vi varit och masserat gammelsövaren för han fick dåligt i korsryggen. Detta berodde på att hans filéer var för korta och drog ihop ryggen. Lite massage och stretching så fick man en ny hund.  ;) Filéerna arbetar hårt under galopp tydligen...  :)

• 5 weeks later...
Publicerat

Tänk på hur vargarna gör när dom förflyttar sig långt. Bara i trav ända tills dom får korn på något. Skulle dessutom rekomendera galopp när hunden är lös för att lösgöra alla muskler.

Publicerat

Med den terräng jag cyklar i blir de som de blir.

Intervallträning tror ja de heter.

Fullt ös i nerförsbackar o i uppförs går de lite saktare =trav.

Rakorna försöker jag få till i trav men ibland blir de gallopp med cykeldrag.

INGA skånska rakor här int!  :'(

Men sen kör jag mkt vattenövningar också.

Har hört att 1km simmning ger lika mkt som 10km cykelträning.

Betänk de i sommarhettan o simma lite med era hundar på dagarna o ta cykeln på nätterna :)

Publicerat
Betänk de i sommarhettan o simma lite med era hundar på dagarna o ta cykeln på nätterna :)

Och sov på... ??? Vintern kanske?  :D ::)

Publicerat

HUVET PÅ SPIKEN!!! crazy)

Publicerat

När jag har jour på jobbet så under den period som likar siesta så brukar jag gå upp och springa vid 4 på morgonen, man kommer igång på ett helt annat sätt och vid 12 är man klar, sen är det siesta till klockan 8 på kvällen.