Publicerat April 25, 200719 yr Tänkte köpa ett nytt sikte till 270'in som jag i huvudsak använder till älgjakt, toppfågel och träning.. Hade tänkt mig något i ungefär klass med Leupold VX-1 och tänkte höra hur står sig burrisen mot den? Priset på 2195kr är helt klart tilltalande men vad säger ni, löp å köp eller sattsa på något annat? Länk till siktet http://jaktbutiken.se/produkt.php?sida=bur...n_mainframe.htm Mvh
Publicerat April 25, 200719 yr jag har varit och klämt på det där! det var faktiskt riktigt fint tycker jag, helt klart prisvärt! Men det är ju inte ett riktigt högkvalité sikte! men för dom pengarna får man mycket, tycker jag.
Publicerat April 25, 200719 yr Jag har två Burris ett Signature och ett Fullfield II,har dessutom Leupold ur såväl Vari-X II och Vari-x III serien,har dessutom haft ett VX-I under en väldigt kort period. Jag anser helt klart att Fullfield II håller minst vari-x II klass tom snäppet bättre. VX-I är enligt mig i jämförelse rena skiten med dålig upplösning och dåliga motljusegenskaper. Ska jag ha ny kikare idag så blir det Burris då jag tycker dom är bättre på allt gentemot Leupold. /Micke
Publicerat April 25, 200719 yr Författare Det var de orden jag hoppades på Leupold VX-I tycker jag uppfyller mina krav för det klimat och jakt jag bedriver, så då borde en burris bli perfekt. Tanken är att sätta ihop en vak och fågelbössa med tiden, så sikte med bra ljusinsläpp och sånt kommer koncentreras på den istället. Ska svänga förbi handlarn och se om dem har nån inne och till vilket pris. Mvh
Publicerat April 25, 200719 yr Författare Kongratul, det var ingen dum idé, ungefär när hade du tänkt beställa? Har inte så jättebrottom med siktet ännu
Publicerat April 25, 200719 yr Tror inte att du får det där siktet så mkt billigare även om du beställer från staterna. Eftersom killen på Jaktbutiken(i boden) har ett så jävla bra priser, nå kampanjer av nå slag. Jag köpte min handkikare därifrån, Burris Landmark, gick på 900 kr med frakt, här i stan kostar den 1500-2000 kr.
Publicerat April 25, 200719 yr Författare T.S, jag kikade på www.theopticzone.com och samma sikte kostar $204 så där finns inget att spara in på.. Måste nog gå upp i prisklass om det ska löna sig, men det får bli en senare historia.
Publicerat April 26, 200719 yr Jag köpte ett sådant förra året och jag är mycket nöjd, och jag beställde det av Jaktbutiken i Boden och det gick kanonbra, förskottsbetalade, frakten blev billigare då, och det tog nån dag extra, men jag har bestämt mig för att min förra arbetsgivare, Posten, inte ska tjäna några extra pengar på mig. För 2195kr så är det mycket prisvärt.
Publicerat Maj 2, 200719 yr Köper man från theopticzone så är ju landmark 8x32 handkikarn med i priset på 204 dollar. Och med den låga dollarkursen nu så är det gynnsamt att importera. Jaktbutiken: 2195 + 795 = 2990kr theopticzone: 204dollar + frakt + moms + tullavgift = ca 2200kr Enda fördelen med att köpa i Sverige är ifall den skulle gå sönder. Hursomhellst har jag både Burris Fullfield II 3-9x40 och Burris landmark 8x32 och kan rekomendera dem som mycket prisvärda. Är man ute efter enbart handkikarn så är en begangnad Hensoldt 8x30 mer prisvärd en Landmarken.
Publicerat Maj 2, 200719 yr Författare Det är ju onekligen bra pris, men jag råkar vara en sån som helst vill handla tryggt och gynna lokala handlare. Är nog heller inte så sugen på att skicka prylarna till andra sidan jorden, om man skulle få problem med prylarna Beställer nog ett såntdär sikte i slutet av månaden, om inget begagnat dyker upp.. Missade idag en Swarovski 4x32 för 2000kr som onekligen var intressant. :-
Publicerat Maj 8, 200719 yr Vid vapentidningens stora siktestest för nåt år sen så fick Burris bra betyg. Vill minnas att betyget var bättre än Leupold. Kolla på Zeiss.se, de har testen på sin hemsida.
Publicerat Maj 25, 200719 yr Författare Nu har optikjävulen slagit till igen.. Eftersom jag till största delen skjuter med aimpoint, öppna riktmedel, dioptrar och helt enkelt inte gillar högförstorande sikten, har tankarna gått till ett lågförstorande. Surfade runt lite och såg att det finns massor med tyskar till väldigt attraktiva priser.. Är det en dum idé att köpa 1-2st zeiss jena, helia super, pecar berlin osv istället för burrisen? Vilket är vettigast av dem i så fall? Om någon har ett sånt liggandes är jag nog intresserad ;D Mvh
Publicerat Maj 25, 200719 yr Hej, Gamla ståltubar av märkena Zeiss,Swarowski Hertel&Reuss, Nickel, Pecar och Helia kommer i mina ögon alltid stå högt, förutsatt att linserna inte är repiga förstås. Två riktiga godingar är Pecar 4-10x45 alternativt Nickel 3-10x42 som man kan få för ett par tusenlappar. Mycket fin optik som det kommer att ta burris många år att nå. MVH
Publicerat Maj 25, 200719 yr Författare Hej på dig du Siktena jag främst spekulerar i är ett Zeiss Jena 4x32 med skena för weaverfäste (fanns en med brnoskena, går det att sätta ringar på den?). Helia Super 4x32, Helia 27 S2 2,3-7X32 och Pecar Berlin 4x32. Samtliga sikten har 1" tub och är 20-25år gamla. Enligt butiken är dem i brukskick/bra brukskick. Är samtliga bra köp om allt är i OK skick? Vilket skulle du välja? Nu är det Norrlänsk älgjakt på öppna marker som är prioriterad. Blev endel frågor hära.. Tyvärr har jag bara praktisk erfarenhet av Hensoldt och Pecar Berlin bland tyska sikten :-[ Mvh
Publicerat Maj 25, 200719 yr Hej, Även älgjakt kan bjuda på trängre resp. luftigare pass. Satsa på Helian 2,3-7,(garanterad fri från tunnelseende) gärna i QR då är du dödlig med rätt pang mellan 0 och 200 meter utan problem. Men linsernas skick avgör självklart i slutändan. MVH
Publicerat Maj 25, 200719 yr Författare Ringde och snackade med butiken idag. Efter MKJ's rekommendation och eget funderande blev det en Helia 2,3-7x32 och lite annat smått och gott. Linserna och allt skulle vara i helt OK skick, så ska bli kul å se om man gjort ett bra val.. Många lovordar ju beg Helia så nog borde det duga som älgsikte iaf