Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pursch/vak sikte vilket sikte & förstoring hade ni valt?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan har varit nära att köpa sikte nu men när ja väl tänkt slå till så börjar ja tveka. Vill man ha lite bättre kvalité så vill man att det ska kännas rätt då det handlar om en del pengar.

Skälv har ja varit inne på Zeiss conquest 6,5-20x50 eller någon typ av Zeiss3-12x56 med kulbanekompensator.

Min jakt med bössan som siktet ska sitta på bedrivs ofta på öppna fält där hållen kan bli dryga därför vill ja gärna ha kulbanekompensator. Sitter ofta in i det sista därför gärna 56 & belyst. Sen är förstoringen ett dilemma då ja vill kunna skjuta om där skulle stå något nedanför tornet helt plötsligt. Man vill ju inte att det bara blir päls i kikaren om minsta förstoringen är för hög. Känns också skönt att ha lite högre förstoring när man ska välja djur på lite längre håll.

Kommer jaga allt från Räv till Älg med denna bössa.

Tar gärna emot förslag och erfarenheter om förstoringar och märken

MVH Firebullet

Publicerat

20 gångers förstoring på klövvilt tycker jag personligen är lite överkurs.

Vid toppfågeljakt och när räven skall ner mm har däremot högförstorande sina fördelar.

3-9 x förstoring räcker väl gott och väl. Till min klass1 har jag ett 1,5-6 X förstoring och tycker inte jag behöver mer.

Har dock snabbfästen för att snabbt kunna byta till en belyst kikare med bättre ljusegenskaper vid skymning och gryningsjakt.

Publicerat

Hejsan har varit nära att köpa sikte nu men när ja väl tänkt slå till så börjar ja tveka. Vill man ha lite bättre kvalité så vill man att det ska kännas rätt då det handlar om en del pengar.

Skälv har ja varit inne på Zeiss conquest 6,5-20x50 eller någon typ av Zeiss3-12x56 med kulbanekompensator.

Min jakt med bössan som siktet ska sitta på bedrivs ofta på öppna fält där hållen kan bli dryga därför vill ja gärna ha kulbanekompensator. Sitter ofta in i det sista därför gärna 56 & belyst. Sen är förstoringen ett dilemma då ja vill kunna skjuta om där skulle stå något nedanför tornet helt plötsligt. Man vill ju inte att det bara blir päls i kikaren om minsta förstoringen är för hög. Känns också skönt att ha lite högre förstoring när man ska välja djur på lite längre håll.

Kommer jaga allt från Räv till Älg med denna bössa.

Tar gärna emot förslag och erfarenheter om förstoringar och märken

MVH Firebullet

Hej! Jag jagar själv allt från älg till bäver med min studsare, och resonerade ungefär som dig då jag skulle köpa mitt .....jag valde ett zeiss diavari  

3-12x56. Och jag har enbart posetiva erfarenheter av det siktet, skymnings egenskaperna är fantasiska vilket för mig var viktigt då jag ofta kvälls passar.....det är då man skiljer agnarna från vetet och leupold/sob från zeiss ;):D :D

Men själv skulle jag aldrig välja 6,5-20x50....då jag tycker att 6,5x är för mycket förstoring allt som oftast, men detta är ju en smaksak

och beror ju hur man använder vapnet/siktet.

Men oavsett vad du väljer för märke och förstoring så är det viktigaste att man blir nöjd.

Publicerat

Så länge du inte skall jaga älg i trånga skogspass så tycker jag du skall köpa en 6,5-20x50, 6-24x56 eller liknande. Vill du jaga även på trånga skogspass - ta en 3-12x56. Vill du urvalsjaga råbockar och hjortar så är ju den stora förstoringen till hjälp - då är det bra med 20x och uppåt. Med bara 9x kan man knappt urskilja detaljer på hornen på 100m och 12x är ett gränsfall - tycker jag.

Bra modeller är Zeiss Conquest som du nämner (möjligen 4,5-14x44) men även Victory 6-24x56. Annars så finns tex S&B 4-16x50 eller varför inte den ovanliga Zeiss Victory 5-15x42.

Publicerat

Tycker Fiberclass har en klar poäng här.

Har själv en Z Q 6,5-20x50AO i vridmontaget på min 243a som används till primärt bock och räv, inte sällan på rörlig jakt. Med 20 ggr + 243W kan du såväl se som skjuta rätt bock på 200 meter. Skulle bocken exponera sig på 20 meter kan jag ta av kikaren. Conquesten håller bra optisk prestanda, väger 350 gram mindre och kostar hälften av diavarin vilket avgjorde mitt val.

På min 9,3a har jag två kikare och snabbmontage. En fast Zeiss 8x56 tyska 1an för grisåteln och en Z varipoint 1,5-6x42 för älg och grisjakt. En optimal kombination, efter mitt sett att se skall tilläggas.

MVH

Publicerat

Liksom Mr F och MKJ hade jag valt hög förstoring, inget mindre än 4,5-14 och helst 6,5-20 anledningen har dom bägge angett plus att det på långa håll är lättare att se hinder i kulbanan som gräs och kvistar med hög förstoring.

/Micke

Publicerat

har en meopta 3-12x56,  tycker mkt bra om kikarn men känner att det inte skulle skada med lite högre förstoring, e lite sugen på en 6,5-20x50 själv faktiskt... skulle nog beställa en kikare med högre förstoring än 12ggr om jag skulle köpa ny pürsch kikare idag..

mvh

Publicerat
  • Författare

Bra modeller är Zeiss Conquest som du nämner (möjligen 4,5-14x44) men även Victory 6-24x56. Annars så finns tex S&B 4-16x50 eller varför inte den ovanliga Zeiss Victory 5-15x42.

S&B 4-16x50 & Victory 6-24x56 lät ju ganska intresant

Lite info om mina bössor som ja kanske borde berätta är att bössan där siktet ska monteras på är en T3 varmint i 30-06 som ja använder lite lättare kulor i 150-156gr.

Har ett LeupoldVX-lll 3,5-10x50 belyst som suttit på T3an som ja nu tänkt montera på en gammal HVA 9,3x62 som är min eftersöks, hundförar & åtelbössa där ja även har ett Leupold European 2-7x33 till smyg och drevjakten i QR fästen.

Har gjort en bana ut till 300m på en åker därav bejynelsen till suget av lite högre förstoring kanske. Det ja jagar i huvudsak med T3an är räv gris och rådjur och grisarna har en tendens att visa sig ute på fälten när det är ganska skumt vilket gör att man så snällt får smyga hem igen om det blivit för mörkt.

Publicerat

Hade valt högförstoraren. Har själv en leupold 6,5-20x40 LR hakad på drillingen för samma typ av jakt. Kråka, räv, rådjur etc.

I ditt fall hade jag nog valt någon av Zeiss eller Swarovski:s högförstorare.

Publicerat
  • Författare

Ingen som vet var man kan få fatt på någon av dessa sikten som S&B, Zeiss eller Swarovski i ungefär detta förstorings intervall 4-16x50 eller 6-24x56 till hyfsat pris.

Publicerat

Lite trådkapning men ändå i ämnet  ;D Nightforce har en del högförstorande sikten, hur är de?

De kanske kan jämföras med Meopta?

Till Pürchen hade jag nog också valt ett högförstorande, i alla fall på vårbocken då lite mer selektiv jakt gäller.

//Roggman66

Publicerat
Ingen som vet var man kan få fatt på någon av dessa sikten...

du kan ju importera från usa, www.cabelas.com har ju zeiss conquest 6,5-20x50 dock med 1" tub inte värstingen men säkert helt ok. dollarn e ju låg nu så... e lite´sugen på den själv...

mvh

Publicerat
du kan ju importera från usa, www.cabelas.com har ju zeiss conquest 6,5-20x50 dock med 1" tub inte värstingen men säkert helt ok. dollarn e ju låg nu så... e lite´sugen på den själv...

mvh

Här finns väldigt mycket sikten också.

Alla möjliga tillverkare och modeller som inte finns här av våra kända märken.

http://www.opticsplanet.net/riflescopes.html

Publicerat
  • Författare

Det skulle funnits ett sikte med belyst tyska riktmedel nr1 icke medförstorande kulbanekompensator med ca 4-16 i förstoring och 56objektiv.

Belyst för att kunna skjuta räv och kultingar från sugga ute på åkrarna! när det nästan är nattsvart.

Tyska nr1 för den värkar bra som riktmedel för snabba skott och inget kan bli mindre än en spetts om man nu t.ex. vill skjuta på längre håll.

Icke medförstorande om man nu gillar att skjuta på längre håll.

Kulbanekompensator för att det tar mitt i ut till 300m.

Blir bara svårare och svårare att bestämma sig ju mer ja lär mig om detta ämne ??? >:( ;D

Publicerat

Där ser man, tror att våra jaktmarker ser ganska olika ut då jag aldrig behövt mer än 12x ;):D

Men förstår att ni har helt andra behov, alltid lär man sig nått här på jaktsidan.

Skulle vara kul å åka ner nån gång......och komma till korta med 12x ;D ;D ;D

Publicerat

Har en Pecar 4-10 x 45. Har aldrig hindrat mig från att avge ett skott

Publicerat

Mycket vill ha mer, jag har 2 sikten i 3-9x40 och det enda som hindrat mig från skott hittils är skogen och att djuret är för nära, har fixat det nu med QR fästen på älgpangen, den inväntade rådjurs och rävpangen kommer få något annat var inne på 3-12 eller 4,5-14 men vi får se det där med 6-20 låter lockande men inte om det kommer en bock på 15m bakom ryggen.

Publicerat

Funderar starkt på ett sikte från staterna.

En Zeiss känns nära.  :D

Publicerat

En fråga: ???

När inträder behovet av belyst riktmedel? Detta har ju framförallt kommit nu med vakjakt på gris. Tidigare vid pürsch/sittjakt efter rå så har det dugit med en hyffsad ljusstark kikare och ett bra riktmedel.

Sitter och funderar nu på mitt eget kikarinnehav till klass1-bössan och klass2 (6,5:an!!). Och en belyst kikare både kostar och väger mer (?)

/Må

Publicerat
  • Författare
En fråga: ???

När inträder behovet av belyst riktmedel? Detta har ju framförallt kommit nu med vakjakt på gris. Tidigare vid pürsch/sittjakt efter rå så har det dugit med en hyffsad ljusstark kikare och ett bra riktmedel.

Sitter och funderar nu på mitt eget kikarinnehav till klass1-bössan och klass2 (6,5:an!!). Och en belyst kikare både kostar och väger mer (?)

/Må

För min del handlar det mycket om skyddsjakt ute på fälten där man även skjuter kultingar som är för små för att skjutas men måste tas för att suggorna ska flytta där i från. Då händer det ofta att vanliga riktmedel inte räcker till och ett belyst är ett måste för att man sitter längre än vanligt. Detta är på grund av att grisarna exponerar sig gärna inte ute på öppna fält för än det är nästan mörkt. Anser också att belyst är bra till räv och grävling då man inte behöver ta hänsyn till kön eller annat när dessa är låvliga och kan plasera kulan betydligt säkrare än utan belysning när det svårt att se. Sköt en 70kg galt i går som inte gått att skjuta utan belysning med min Leupold vx-lll 3,5-10x50.

Publicerat
  • Författare
Mycket vill ha mer, jag har 2 sikten i 3-9x40 och det enda som hindrat mig från skott hittils är skogen och att djuret är för nära, har fixat det nu med QR fästen på älgpangen, den inväntade rådjurs och rävpangen kommer få något annat var inne på 3-12 eller 4,5-14 men vi får se det där med 6-20 låter lockande men inte om det kommer en bock på 15m bakom ryggen.

Ska man ha bössan till endast Pursch/vak som ja tänkt mig så tror ja 4-16 hade varit bra efter vad ja tror mig lärt nu. Ja vet att det går att skjuta en grävling 2m nedanför tornet med 3,5gångers förstoring som den minsta i varje fall utan problem ;D Jag skjuter till 99% på stillastående djur med bössa som ja tänkt sätta termosen på så riktmedel för snabba skott och litet & smidigt är inget prio för mig.

Publicerat
  • Författare

En sak som ja ej tänkt på tidigare är vilka sikten som har störst synfält vid lägsta förstoring.

Någon som har erfarenheter eller vet????

Publicerat
Tycker Fiberclass har en klar poäng här.

Har själv en Z Q 6,5-20x50AO i vridmontaget på min 243a som används till primärt bock och räv, inte sällan på rörlig jakt. Med 20 ggr + 243W kan du såväl se som skjuta rätt bock på 200 meter. Skulle bocken exponera sig på 20 meter kan jag ta av kikaren. Conquesten håller bra optisk prestanda, väger 350 gram mindre och kostar hälften av diavarin vilket avgjorde mitt val.

MVH

Kan hända att jag missuppfattar dig eller är felinformerad....har för mig att min väger 521g :-

Skulle alltså betyda att den väger 171g :o