Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pro kikarsikten ( Jahti Jakt )??

Featured Replies

Publicerat

Jag har bara nå´n fundering över de här Pro siktena som Jahti Jakt gör reklam för. De ska ju tydligen vara belysta och vara i hyfsad kvalitet ( till en billig penning). De lämnar ju även 5 års garanti. Är det nå´n som har ett sånt sikte eller är det nå´n som har någon som helst aning om siktena där är något som duger (jagar med trädskällare själv), eller om det bara är att lägga direkt i leksakslådan till barnet hemma vid hemleverans!!? ;D  ???

Publicerat

Hur skall man uttrycka sig för att inte framstå som ett kapitalistsvin och besserwisser. ??? ::)

För vapen som skall brukas i skogen över kaliber 22lr avråder jag å det bestämdaste att köpa denna produkt. Det är en kinapuff av sämsta slag. Köp hellre en begagnad Leupold, bushnell, Weaver eller dylikt. Två snålgubbar i mitt lag köpte och hånade mina surt förvärvade 15000 kronors sikten. Bägge har nu ätit detta den träliga vägen. En CG 1900 gick från 25mm till 65mm i träffbilder.

- Dom är ej skottfasta på klass ett eller två vapen.

- Dom är ej vattentäta

- Elektroniken är svajig och bländande i mörker.

- Ytfinishen är kass.

- Skymningsegenskaper existerar ej

- Inget motljusskydd finns.

- Inget imskydd (coating)finns

Nån kommer nu att säga mina projaktsikten funkar utmärkt och är mycket prisvärda...så är det alltid...so be it 8)

MVH

Publicerat
Hur skall man uttrycka sig för att inte framstå som ett kapitalistsvin och besserwisser. ??? ::)

;D

Besservisser kan jag nog anklagas för emellanåt men knappast kapitalistsvin, så om jag tar på mig den bördan kan väl du bära den andra ;)

Åter till Jahti Jakt kikarsikten.

Inte ens om dom kastade ett efter mig skulle jag ta det,MKj har sagt allt förutom att den optiska skärpan suger!

/Micke

Publicerat
  • Författare

Ok! Var bara lite intresserad och höra lite åsikter från nå´n som ev. visste. Har själv beställt ett Zeiss conquest från usa men tänkte ändå ifall att det är värt att höra......mitt i allt så kan ju även billigare produkter funka bättre än dyra! Dock kanske inte så ofta inom optik! ;)

Publicerat

Tur att jag såg det här!

Skulle just beställa!

Publicerat

En jobbarkompis till mig bestälda ett då han hört att dom skulle hålla hyfsad kvalitet.

Han monterade kikaren och plockade bort den i samma andetag.  :-

Enligt honom riktig dynga.

Publicerat

Brorsan köpte ett som inte ens klarade inskjutningen på banan, tyvärr hade han väntat för länge så han fick endast ett nytt sikte dvs han fick inte pengarna tillbaka och det siktet som kom ersättare gick ungefär samma väg. Så det var bortslängda pengar.

Likadant en arbetskamrat köpte ett och monterade det på sin 6,5:a och där snurrade korset lite imellanåt.

Så jag har inget förtroende för denna kvalitets kikare.

Publicerat

Ett sikte som är så kass borde inte få säljas, det är faktiskt djurplågeri att försöka jaga med något dylikt. Borde inte det finnas någon form av kvalitets test som man måste komma upp i för att få montera siktet på en jaktbössa.

Publicerat

Det är väl ingen fara med att köpa ett sådant sikte till en 22:a för att nöta på banan med, det värsta är allt skit som används som jaktvapen som knappt hänger ihop utan silvertejp och ståltråd.

Publicerat
Det är väl ingen fara med att köpa ett sådant sikte till en 22:a för att nöta på banan med, det värsta är allt skit som används som jaktvapen som knappt hänger ihop utan silvertejp och ståltråd.

exakt. På banan väljer man ju självklart själv vilken precision man vill ha. Men på jakt har man ju faktiskt ansvaret för att skottet sitter där det ska sitta.

Publicerat

Optik är nog det som det är värt att lägga ut några extra tusenlappar på..I stort sett vilken knallpåk som helst duger att jaga med (med vissa undantag) men ett ruttet sikte på en hyfsad bössa är en klart sämre kombination än ett hyfsat sikte på en lite ringrostig slitvarg till bössa...Jag började jaga med ett Tasco Worldclass 2-7X32 på min Tikka M65 6,5X55..Det siktet gjorde dock god tjänst i 15 år och racklade aldrig, trots att det var av budgetmodell..Numera har det dock fått ge vika för ett Carl Zeiss Conquest 3-9X50..

Publicerat

Stort tack för att ni besparade mig en dryga tusenlapp

Tänkte på en sån kikare till rävbössan 22 mag

men nu vet jag bättre.

Publicerat

Köp ett begagnat Pecar 3-7X35 med tyska ettan till 22:an istället Ubbe...Bara lite dyrare men oändligt mycket bättre kvalité...Dessutom en smidig glugg på en smidig bössa, mao ingen risk för att den skall bli topprank..