Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarfästen?

Featured Replies

Publicerat

Jag har bara en fundering! Jag jagar med trädskällare, och ett kombivapen med fasta kikarfästen. Men nu går jag å funderar på att sätta dit hakmontage eller vridmontage pga allt snubblande bland stock å sten :D. Kan ni ge positiv och negativ kritik....vilken skulle ni föredra? Jag tycker det känns som att hakmontage känns enklare och tryggare, men vet som sagt inte, har ingen erfarenhet! En anledning till denna fråga är att jag pratat och sett jägare överallt med olika fästen......och inte många procent av dem vågar ta av kikaren pga ev. träffbild!

Publicerat

Du har en poäng i din jaktform. 5 cm i träfflägesföränding för en älgjägare skonar inte många älgar men kan skadeskjuta desto fler orrar eller tjädrar.

However, ett vrid/hakmontage av god kvalité ditsatt av en smed som vet vad han pysslar med är en garant för bibehållen precision. Skulle nog välja ett vridmontage från MAK/Apel, monterat och klart för 3-3500 spänn. Ett hak kostar minst det dubbla.

Ett Leupold QR kostar mindre men när det handlar sådan ultra precision som i ditt fall skulle jag passa på den lösningen.

MVH

Publicerat

Hej,

jag har personlig erfarenhet av hakmontage samt Apel- och MAKvridmontage. Samtliga dessa håller inskjutningen så väl att jag inte kan se någon direkt skillnad mellan dem ur  skottfasthetsaspekt. Det är klart att det finns estetiska skillnader och att ringarnas höjd varierar men riktigt utfört ger ingen av de system någon träffbildsförflyttning att tala om.

Jag har även fått positiva utlåtande om leupolds QR fästen från bekanta och kollegor som jag har fullt förtroende för men när det gäller dessa har jag ingen egen erfarenhet.

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare

Jag får tacka så mycket för tipsen. Nu återstår ju bara att se vad det blir för fästen i slutänden, men det lutar nog mest åt ett vridmontage, de flesta verka tycka samma sak. :)

Publicerat

Passar på att slänga in en fråga här..

Har någon erfarenhet av Warne's snabbfästen, eller Warne i huvudtaget?

Är dem skottfasta och håller inskjutningen vid av/på montering?

Dem kostar ju bara ca 300kr mer än Warne's vanliga fästen och det kan ju va bra med snabbfästen ibland..

Mvh

Publicerat

Jonti.

Jag har ingen erfarenhet av Warne snabbfästen men jag har Warne maxima på två bössor och de har funkat klockrent men snabbfästena har jag som sagt ingen erfarenhet av.

Mvh Fredrik

Publicerat
Du har en poäng i din jaktform. 5 cm i träfflägesföränding för en älgjägare skonar inte många älgar men kan skadeskjuta desto fler orrar eller tjädrar.

However, ett vrid/hakmontage av god kvalité ditsatt av en smed som vet vad han pysslar med är en garant för bibehållen precision. Skulle nog välja ett vridmontage från MAK/Apel, monterat och klart för 3-3500 spänn. Ett hak kostar minst det dubbla.

Ett Leupold QR kostar mindre men när det handlar sådan ultra precision som i ditt fall skulle jag passa på den lösningen.

MVH

Hur högt bygger ett sådant

montage med kikaren avplockad.

/M.

Publicerat

Låset bygger på min Heym ca 10 mm.

MVH

Publicerat

Ok.Det borde inte störa hagelskyttet eller?

/M.